Met mijn recente fotoreis naar Schotland (10 juni-19 juni) kwam een droom voor mij uit. Wat een enorm geweldig onbeschrijfelijk land! Ik heb zelden zo intens van landschappen genoten. En wat een geluk hebben we gehad met het weer. Iedereen die een beetje bekend is met het Schotse weerbeeld weet wel dat je met niet al te veel pech de hele week regen hebt. Wij hebben maar 2 ochtenden af en toe een beetje regen gehad en verder hier en daar een buitje.
Hier komt allereerst een uitgebreid reisverslag, maar het belangrijkste is natuurlijk: de foto's!
De reis begon vrijdagmiddag 10 juni. We zouden om uiterlijk 16.45 moeten inchecken in IJmuiden om met de veerboot naar Newcastle upon Tyne in noord-Engeland te gaan. Rond 14.45 uit Eindhoven vertrokken, maar als we net de afslag bij Best voorbij zijn belt mijn moeder dat we de autopapieren zijn vergeten. Dat schiet lekker op, en we waren al laat. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk waren we om 16.30 in IJmuiden, dus we waren gelukkig nog op tijd.
Zaterdag 11 juni. Na lange tijd voor de douane te hebben gewacht konden we dan eindelijk aanrijden richting het noorden, richting Schotland! In het noord Engelse Northumberland National Park hebben we nog net een paar foto's kunnen maken voordat het keihard begon te regenen. Regen die niet op zou houden tot we op onze bestemming waren. Maar goed, het was maar een reisdag, liever nu dan morgen, de eerste echte fotodag. Toen we bijna op onze bestemming waren begon zelfs de zon weer te schijnen! De bestemming voor de eerste 2 dagen was Kinlochleven, vlakbij het prachtige Glen Coe, Glen Etive en Rannoch Moor. Een leuk detail: in Glen Coe stond Hagrid's huisje en zijn Monty Python & The Holy Grail en Braveheart opgenomen. Na die avond bij het beste visrestaurant van Schotland te hebben gegeten gingen we maar op tijd naar bed, de wekker stond om 03.15!
Zondag 12 juni. De eerste echte fotodag, en wat een geweldig weer hebben we gehad! Toen om 03.15 (!) de wekker ging waren we teleurgesteld omdat het bewolkt was, maar we hebben besloten om toch maar te gaan vanwege de beperkte tijd die we hadden. Na een halfuur rijden aangekomen op Rannoch Moor, en het was bijna helemaal helder, en het was misschien wel de mooiste zonsopkomst die ik ooit heb mogen meemaken. Oordeel zelf:
Het is natuurlijk mooi om naar de zon te kijken als deze opkomt. Maar nog mooier kan het zijn om met de zon in de rug het machtige landschap verlicht te zien worden door het prachtige ochtendlicht, vooral bij dit soort landschappen:
Onderweg terug naar onze B&B nog even langs een riviertje gestopt omdat we nog wat tijd hadden:
En daarna: ontbijt! Wat smaakt een echt Engels ontbijt op zo'n moment toch heerlijk. Lekker toast met jam, bacon, mushrooms etc etc. Maargoed, de tijd tikt door, dus na het ontbijt even naar het weer gekeken en wat op internet rondgebladerd, de batterijen opgeladen en kaarten geleegd en daar gaan we weer. Bestemming dit keer: Glen Etive. River Etive is echt een prachtige rivier met vele watervallen, kloven en stroomversnellingen. Oordeel zelf maar weer:
Onderweg kwamen we deze beauty nog tegen:
Hierna weer terug naar huis, gegeten, en als laatste op deze dag nog een prachtige waterval in Glen Coe bezocht:
Daarna ben ik langs de waterval omhooggeklommen, om een waterval eens van de andere kant te fotograferen:
En dat was het dan: de eerste dag. Een geslaagde dag, zou ik zeggen. De overige dagen komen de komende dagen ook nog natuurlijk!
EDIT: Oei, ik zie nu dat de foto's een beetje aan de grote kant zijn, ik zal ze de volgende keer wat kleiner uploaden. | Gewijzigd: 4 juli 2011, 14:06 uur, door Maxim1110
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
alleen die bammetjes met mushroom 'sochtends vroeg vind ik echt te ranzig
maar voor de rest is het echt een aanrader vooral als je van cultuur, natuur en ouwe kastelen houd enzo heerlijk
welk "zonnebril" filter heb je gebruikt voor de rivier en watervallen?
Ik gebruik voor de meeste lange sluitertijden een ND 3.0 grijsfilter van B+W. Dat is een enorm sterk filter waarmee je overdag makkelijk aan 10-15 seconden sluitertijd kunt komen. Enige nadeel is wel dat de autofocus niet meer werkt en je door de zoeker geen bal meer ziet. Dus meestal zet ik eerste de camera helemaal klaar op statief, dan stel ik scherp, zet ik m op manual focus, draai het filter erop en schieten maar. Dat filter erop draaien heeft nog voor spannende momenten gezorgd trouwens, ik heb regelmatig dat ding er nog op moeten draaien terwijl ik boven een rivier of waterval hing, en een filter van 90 euro laat ik niet zo graag in het water vallen
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography