Strepen worden gevormd
Contrails, of condensatiestrepen, worden gevormd als een pluim van uitgestoten gassen en roet van vliegtuigen in contact komt met de koude lucht in de bovenste atmosfeer, waardoor er ijspartikels worden gevormd. Later verliezen zijn deze strepen hun lijnvormig karakter en worden ze cirrus wolken. Op de bovenstaande foto uit 1970 is te zien hoe de condensatiestrepen ontstaan achter de vleugels van een B-52 bommenwerper en een kleiner X-24A vliegtuig.
Condensatiestrepen van de spaceshuttle
Deze condensatiestrepen werden veroorzaakt door de space shuttle Discovery in Cape Canaveral, Fla., op 5 april 2010.
Satellietbeelden
Deze wijdverspreide condensatiestrepen boven het zuidwesten van de United States werden vastgelegd op 29 januari 2004 door een satelliet. Het patroon van witte strepen laat goed de verschillende vliegrichtingen zien. Elke condensatie-streep wordt verspreid door de wind.
Zonsondergang
Europa
Deze digitale foto is gemaakt vanuit het raam van het Internationaal Ruimte Station op 15 mei 2002. Op de foto zijn de condensatiestrepen te zien boven de Rhône Vallei in het westen van Lyon. Deze lijnen beginnen als dunne strepen om vervolgens te vervagen in cirrus wolken.
Een heldere dag
De vorming van condensatiestrepen en daarna de cirruswolken maakt een heldere dag toch niet zo helder.
Een omgekeerde streep
De droge lucht, die een vliegtuig omgeeft, wordt in een cirrocumulus wolk getrokken, die beneden de vliegroute hangt. Hierdoor ontstaat er een distrail, of opening in de wolk onder het vliegtuig.
Een gat in de lucht
Doordat er door wolken heen gevlogen wordt, kan een vliegtuig per ongeluk wolken veroorzaken, waaruit zelfs neerslag kan vallen.
©onweer-online
Bron: LS | Gewijzigd: 25 april 2017, 13:13 uur, door Joyce.s
Een hemels mysterie
Decades lang hebben mensen gespeculeerd hoe vreemde "gaten in de lucht" ontstaan. Het bovenstaande voorbeeld is waargenomen in Linz, Oostenrijk. In 2010 hebben onderzoekers ontdekt, dat vliegtuigen vermoedelijk de oorzaak zijn van dit prachtige schouwspel.
Mobile, Alabama, in 2003
Acadiana, in het zuiden van Louisiana op 29 januari 2007
Colorado, 2007
©onweer-online
Bron: LS | Gewijzigd: 25 april 2017, 13:13 uur, door Joyce.s
@JaccoBruggink: Dat kunnen ze natuurlijk wel nagaan door contact op te nemen met de luchtverkeerleiding oid. Het is niet zo moeilijk om na te gaan welke vlucht waar en wanneer heeft gevlogen.
Google maar eens naar "Fallstreak holes", dan zie je nog veel meer fraaie voorbeelden.
[edit] Ook toevallig: http://www.telegraaf.nl/buitenland/1012470...n__.html?p=14,1 | Gewijzigd: 1 juli 2011, 13:10 uur, door Murphy
Maar voor de rest weer mooi informatief voor degenen die het (nog) niet wisten.
En ik heb ergens ook gelezen dat die fallstreak holes ontstaan op plekken waar het koud(er) is en die lucht begint te dalen omdat koude lucht zwaarder is | Gewijzigd: 1 juli 2011, 13:50 uur, door arjanbruggink
Volgensmij heb je het verkeerd begrepen, als je chemtrails bedoeld.
Zeer mooie foto's!
Goed lezen....... Maar ja, je hebt het al verklapt | Gewijzigd: 1 juli 2011, 14:55 uur, door arjanbruggink
fenomenaal!
Weer een puike stuk Marga! | Gewijzigd: 1 juli 2011, 15:08 uur, door Tricker
Vliegtuigen doorboren wolken en veroorzaken daarmee regen- en sneeuwval. Hierdoor regent het vaker in de buurt van luchthavens. Dat schrijven Amerikaanse atmosfeeronderzoekers in het vakblad Science. De wetenschappers bestudeerden satellietfoto’s en computermodellen op gaten in wolken om te onderzoeken hoe die ontstaan en wat voor gevolgen zij hebben. Wanneer vliegtuigen door een wolk vliegen, verstoren zij de plaatselijke luchtdruk en temperatuur. Bij wolken die zogenoemd 'onderkoeld' water bevatten, kan die verstoring regenval veroorzaken.
Onderkoeld water is water dat kouder is dan nul graden Celsius, maar toch vloeibaar blijft. Het balanceert op het randje van bevriezen. Door een kleine verstoring, bijvoorbeeld door toedoen van een propeller of een vliegtuigvleugel, kan het onderkoelde water al bevriezen. De kleine ijsdeeltjes die als gevolg hiervan ontstaan, vormen de oorsprong van regen. Het effect van de vliegtuigen op de wolken is het grootst in koude streken. De onderzoekers stellen dat in de buurt van grote luchthavens, binnen een straal van honderd kilometer, gemiddeld zo'n vijf tot zes procent van de tijd onderkoelde wolkenlagen voorkomen. Volgens hen veroorzaken commerciële en privévluchten op grote schaal dergelijke gaten die neerslag veroorzaken rond luchthavens. De gaten groeien en veroorzaken vervolgens over een grotere oppervlakte neerslag.
Bron: WaarMaarRaar.nl
Onweersdagen: 0