"De luis in de pels"
De boosdoener van de instabiliteit, een afgesnoerd hoogtelaagje welke afgelopen nacht van NW naar ZO over Nederland trok. met een stevige NW hoogtestroming en koude bovenluchten ( -26 °C op 500 hPa / 5 km) gaf dit een sterke opleving van de instabiliteit in de atmosfeer met als resultaat stevige regen en onweersbuien !
Vanmorgen om 06h00 lag het hoogtelaag met kern boven Nederland, vanmiddag trekt het verder door naar het zuidoosten en ligt in de middag met kern boven midden Duitsland om vervolgens naar het oosten van Duitsland verder te trekken. Met het wegtrekken van het laag neemt in de loop van de middag de activiteit van NW naar ZO sterk af.
GFS hoogtelaag vanmorgen om 06h00
en om 12h00
Apropos
Interessant is overigens ook de ontwikkeling van een lagedrukgebied boven het westen van Rusland en Polen, dit systeem koerst de komende 48 uur retrograd (westwaarts ) ten zuiden van een hoog boven Scandinavië en wordt zondagnacht boven Polen verwacht. Vooral Denemarken en het noorden van Duitsland krijgen daarop veel neerslag te verduren met mogelijk ook zware onweersbuien boven de Ooostzee (instromen veel warmere en ook vochtigere lucht vanuit het noordoosten). Wellicht dat ook het noord-oosten van Nederland zaterdag later op de dag nog neerslag van dit systeem gaan meepakken
"Retrograde" laag Rusland
Ciao Johann | Gewijzigd: 1 juli 2011, 11:45 uur, door Alpenweerman
want de klappen waren zwaarder dan die van het noodweer 28 juni jl.
Ben nog even op de chat wezen kijken waar ik ook nog enkele leden trof die aangaven dat dit onweer heftiger was dan dat van 28 juni, vind ik best opmerkelijk...
Teller staat daarmee voor 2011 voorlopig op 10 onweersdagen
edit: Benieuwd wat we zaterdag er nog van mee gaan pikken van die L uit Rusland
Is dat die lvl 2 van Estofex Johann?? | Gewijzigd: 1 juli 2011, 11:52 uur, door Bac00
Ben nog even op de chat wezen kijken waar ik ook nog enkele leden trof die aangaven dat dit onweer heftiger was dan dat van 28 juni, vind ik best opmerkelijk...
Teller staat daarmee voor 2011 voorlopig op 10 onweersdagen
edit: Benieuwd wat we zaterdag er nog van mee gaan pikken van die L uit Rusland
Is dat die lvl 2 van Estofex Johann??
Geen idee, geenn Estofex gezien.
Maar zie GFS hieronder, prachtige zgn "Grenzwetterlage", warme vochtige lucht vanuit het noorden (hoge Theta-E's) en de koudere lucht op het kontinent! Dat staat garant voor veel neerslag met wellicht ook stevig onweer !
Grenzwetterlage !
Ciao Johann
In Berlaar is vrijdagmorgen twee keer de bliksem ingeslagen. In een woning brak brand uit, maar de bewoners van de twee huizen bleven ongedeerd.
In een woning in Mezenhof sloeg de bliksem iets voor 8 uur in. Er brak brand uit na de blikseminslag. De brandweer kwam zo snel mogelijk ter plaatse om het vuur te blussen. De straat kwam ook een tijdje zonder elektriciteit te zitten. Eandis kwam ter plaatse om het probleem te verhelpen.
Enkele minuten later trof de bliksem ook de schoorsteen van een huis in de straat Berglaag nabij de Liersesteenweg. Het puntdak raakte daarbij ernstig beschadigd.
Bron : Gazet van Antwerpen
en dit zijn meer dan 1 slagen alleen de flitsen zijn niet goed te zien, gaat dus gewoon mee in de telling.
maar zien of er nog meer komt vandaag
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Hier niets gehoord maar hoorde van familie dat het in Rijswijk idd ook onweerde vanacht.
En ineens is er dus hoop voor vannacht? Raar, vind ik dan nu de hitte weg is.
Tornadogirl, zeer fraaie platen, vooral die eerste!
Dank je wel
Ja dat ging er ff lekker over!!
Ging daar bij Bac00 zo hard dat ik hier (28 km verderop) de rommels heeeeeel goed kon horen! (of het gewoon in Zwolle onweerde)
Was gezellig op de chat mannen!
Bac00 die aan de andere kant zat te stuiteren op zijn stoel.
StevenOverijssel en ik die van de zenuwen de man een pakkie peuken hebben weg gerookt zo ongeveer
En de die je om de oren vlogen.
Zomaar even paar namen en dingen die me bij zijn gebleven van vannacht
Was gezellig op de chat mannen!
Bac00 die aan de andere kant zat te stuiteren op zijn stoel.
Haha, als het goed los gaat stuiter ik altijd
Zie nog heel veel mini-pitjes op de radar en je ziet hier ook steeds de lucht van donker naar licht gaan,
maar onweer zoals vannacht is niet meer waargenomen..
@Johann: schitterende situatie zaterdag, ben benieuwd wat wij ervan mee krijgen. Ik zal in elk geval op scherp staan zaterdag