Een hoog ten zuidwesten van Ierland breidt zich langzaam uit in noordoostelijke richting. Een opvullend lagedrukgebied boven het zuiden van Zweden ligt vrijwel stil. Tussen beide druksystemen staat boven ons aandachtsgebied een noordwestelijke stroming waarmee polaire lucht wordt aangevoerd. Een afgesnoerd hoogtelaag om 03 UTC boven het noordwesten van Duitsland. Dit hoogtelaag trekt zuidoostwaarts. Vrijdagavond ligt het hoogtelaag nabij de Duits-Tsjechische grens en heeft dan nog wel een noordwestwaarts gerichte hoogtetrog tot over ons land en de Noordzee. Deze trekt zaterdag zuidwestwaarts over het land. Boven Rusland ontstaat zaterdag een actieve storing die westwaarts trekt. Zondag 00 UTC ligt deze boven Polen. Als gevolg hiervan neemt de luchtdrukgradient toe.
In de kustgebieden en boven water enkele buien. Patroon zit goed in de div. Uitvoer. Onweer, hagel en enkele waterhozen zijn mogelijk. In de middag neemt de buiigheid van het westen uit af. Zaterdag bij de hoogtetrog nog steeds een enkele bui, maar veel stelt dat dan niet meer voor. In het noordoosten en oosten is er ook hogere bewolking van het laag boven Oost-Europa.
Heb er niets van meegekregen. meenstal door flitsen al wakker maar nu niet. denk slaap tekort gehad door die hete nachten. maar zo te lezen blijven de kansen vrij groot. vrij onstabiel weer. en zo te zien aan de lucht krijgen we vandaag ook wel weer een roffel. tis appart weer vind het broeirig buiten.
Jip. Ben er wakker van geworden rond 4 uur. Paar mooie echo's van donderslagen.
Op buienradar zat echt 1 pitje midden in Zuid-Holland.
Het enige gerommel waar ik wakker van geworden ben was toch wel mijn eigen snurken gheghe
Ik heb van heel de nacht niets meegekregen.
Dan was het plaatselijk want heb hier maar 0,6 mm . en meenstal hoord mijn dochter onweer op 30km afstand en word wakker want is ala de doods voor onweer. omdat ze een keer een inslag heeft meegemaakt alhier was een vuurbal vloog door de straat rolde over de waslijn die om een boom zat en ontlade zich gevolg een barst in de boom van 20cm van stam tot kruin boom was 15mtr hoog.. tevens veel app. stuk in huis. en afgelopen dinsdag avond bij onze overburen 80 mtr afstand de hele meterkast foetsie. gelukkig zonder brand uitbraak en menselijke schade. maar mat. schade zeer groot. dus het wil hier wel.
dit was niet de moeite om heen te karren..
EDIT. Aan alle mods, medewerkers, donateurs en iedereen betrokken bij O-O: gefeliciteerd met de behaalde records van afgelopen week. Leuk om te lezen in ieder geval! Keep up the good work. | Gewijzigd: 1 juli 2011, 10:13 uur, door marsel
Een collega van mij vertelde me zojuist dat bij haar (Rotterdam Noord), vannacht hagel tot 3 cm is gevallen. Tuin lag er lekker wit bij!
Welke plaats bij Rotterdam ligt er dichtbij waar het heel hard onweert, ik bedoel het is niet boven mijn huis, ook niet boven de stad, dus ergens vlak bij Rotterdam gaat het flink hard .. heb net getelt flits en bliksem en het is zeker 15 kilometer verder van Rotterdam .. iemand?
Kan hier wel geweest zijn. Ik woon ongeveer 15-20 kilometer onder Rotterdam. Het ging even flink tekeer inderdaad.
-------------------------
Rond 05:00 wakker geflitst en gedonderd, nog een beste onweersbui. Ook met enorme hoosbuien en volgens mij hagel. Een half uurtje later was het weer feest. Nu slechts enkele donders, maar dat waren wel kanonslagen. Al met al behoorlijk wat onweer gehad. Ik dacht: ''Moet niet gekker worden, straks wordt het nog heftiger dan 28/29 juni''
Inmiddels al 10 (of 11) onweersdagen, niet slecht voor het westen (dag waarop minimaal 1 donder is gehoord).
Nu heb ik even een vraag. Op 28 juni 10:00 had ik onweer, en die nacht daarop om 01:00 weer (29 juni dus). Moet ik dit als 1 of 2 onweersdagen tellen ?
FF Off:
Broeierig weer vinden bacteriën wel prettig. Er zouden meer aanwezig kunnen zijn.Vooral tijdens hondsdagen is de kans nog groter dat het zuur word. met uiteindelijk een dikke koek (schuim) met bacteriën .
Niet alleen in de soep maar ook vleeswaren denk maar eens hoeveel mensen er ziek worden na een BBQ Slecht gaar vlees vooral kip dat al erg gevoelig is voor bacteriën
- Die soep koelt met warm weer langzamer af, waardoor de bacteriën in de soep beter groeien.
OPTIES
- Sneller laten afkoelen. D.m.v Gootsteen met koud water daar de pan in. en regelmatig koud water er bij of een tijdje laten stromen. en de soep tussenstijd roeren anders koeld het binnenste in de pan te langzaam.
- Of invriezen.
Klopt wat je zegt Wiggel, Snel terug koelen en dan de koelkast in! Maar als het eenmaal koel staat kan er natuurlijk niets mee gebeuren. Beetje broodje aap verhaal...
Lekker zonnetje hier en goed te vertoeven in de tuin.
Heerlijk met een bakkie pleur en een shaggie
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Lekker zonnetje hier en goed te vertoeven in de tuin.
Heerlijk met een bakkie pleur en een shaggie
Ik denk dat het met de CB's wel tegenvalt vanaf zee. De tophoogten van de wolken vallen in ieder geval erg tegen. Maar wel fotogenieke plaatjes zo. En met een bakkie pleur ervan genieten, lijkt me helemaal top!
Ja was leuk dat het nog even langs kwam in de regio. Ik tel deze verder niet mee want ik heb niets gehoord, alleen maar wat gezien. Zitten hier op ongeveer 10 onweersdagen dacht ik. Wellicht vandaag toch nog erbij, door wat vanmiddag nog ontstaat?