Na deze foto's gemaakt te hebben weer naar huis gegaan, want naar mijn verwachting zou ik zelf pas het slechte weer tegen een 2300/2330 uur krijgen..
Ik zat er natuurlijk compleet naast! Tegen 10 uur begon de wind op te pakken, en begon het hevig te flitsen in de verte, ik in de auto gestapt op zoek naar een mooie plek om plaatjes te schieten maar tevergeefs..
Uiteindelijk een plek gevonden, maar toen was het inmiddels al aan het regenen dus naar buiten gaan was geen optie meer.
Vandaar dat ik van de hele avond maar 1 goede foto heb kunnen maken.. Waar ik uiteraard van baal!
Ook heb ik dit filmpje gemaakt waarop 2 inslagen te "horen" zijn, ongeveer halverwege het filmpje is de eerste, kort daarna volgt de tweede! Aan mij reactie is wel te horen dat ik mij te platter schrok, en na de tweede ben ik maar een veilig onderkomen gaan zoeken
Mag ik vragen wat jouw camera-instellingen waren bij die bliksem foto? (Als je dat hebt onthouden?)
Groet,
Manuel
Allereerst dankje!
Dat heb ik nog onthouden, vaak zijn het standaard instellingen
Diafragma: 4,5
Sluitertijd: 10 sec (kan varieren tot 30 seconden)
ISO: 100
Houd gewoon dit aan, dan zit je vaak wel goed!:
Onweer ver weg (5-10 km) =laag f getal(3.5-5.6 / iso waarde 200-400/ belichten todat omgeving goed belicht is (vaak is dat 30 sec)
Onweer redelijk dichtbij (2-4 km) =f getal(5.6-9) / iso waarde 100-200 / belichten todat omgeving goed belicht is (vaak is dat 15-30 sec)
Onweer dichtbij (0,5-2 km) =hoger f getal(5.6-tot mischien wel f16) / iso waarde 100-200/ en dan gebruik ik de BULB stand van de camera en belicht ik totdat de flits geweest is en dat is vaak niet langer als 15 sec, zolang de omgeving er ook goed op staat.
Onweer te dichtbij - dekking zoeken in huis/auto
Dat heb ik nog onthouden, vaak zijn het standaard instellingen
Diafragma: 4,5
Sluitertijd: 10 sec (kan varieren tot 30 seconden)
ISO: 100
Houd gewoon dit aan, dan zit je vaak wel goed!:
Onweer ver weg (5-10 km) =laag f getal(3.5-5.6 / iso waarde 200-400/ belichten todat omgeving goed belicht is (vaak is dat 30 sec)
Onweer redelijk dichtbij (2-4 km) =f getal(5.6-9) / iso waarde 100-200 / belichten todat omgeving goed belicht is (vaak is dat 15-30 sec)
Onweer dichtbij (0,5-2 km) =hoger f getal(5.6-tot mischien wel f16) / iso waarde 100-200/ en dan gebruik ik de BULB stand van de camera en belicht ik totdat de flits geweest is en dat is vaak niet langer als 15 sec, zolang de omgeving er ook goed op staat.
Onweer te dichtbij - dekking zoeken in huis/auto
Ok! Bedankt!
Ik hoop dat het snel weer gaat onweren, en lang, dan kan ik er mooi mee aan de gang gaan!
Ik gebruik een 18-55mm lens, dat heb ik eens gelezen dat dat goed is voor bliksem fotografie. Anders moet ik mijn enige andere lens erop zetten maar dat is een 75-300mm lens.
Ik hoop dat het snel weer gaat onweren, en lang, dan kan ik er mooi mee aan de gang gaan!
Ik gebruik een 18-55mm lens, dat heb ik eens gelezen dat dat goed is voor bliksem fotografie. Anders moet ik mijn enige andere lens erop zetten maar dat is een 75-300mm lens.
18-55 lens is prima hoor! Daar maak ik zef ook altijd mijn bliksem foto's mee!
Gaaf filmpje ook. | Gewijzigd: 30 juni 2011, 00:31 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Voor bliksem is groothoek vaak beter dan tele omdat je een groot deel van de lucht erop wil, dus 18-55mm is een prima lens. Vergeet ook niet je focus op de lens om manual te zetten (anders gaat je lens 'hunten' omdat ie niet kan scherpstellen op een donkere lucht), en vervolgens handmatig scherpstellen op oneinding.
Voor bulb is een draadontspanner ook wel handig, zijn voor een paar dollar te koop op ebay.
ik heb al regelmatig op deze site gekeken, enkele jaren terug al met ook zo'n storm als de 28ste juni 2011.
dus na het in de peiling houden van jullie bevindingen de 28ste dacht ik ,ik neem mn cameraatje mee en kijk wat ik vanaf werk kan filmen,misschien zitten dr voor de liefhebbers op o-o beelden tussen van aparte of zeldzame wolken ofzo,zoveel kennis heb ik dr (nog )niet van.
p.s : leuke stukje op sbs jan,ik zag het toen ik na werk aan het zappen was ivm de storm.
hier komt mn filmpje ,helaas kon ik op het ergste moment niet filmen ivm werk,maar je ziet het mooi binnen komen tot echt net voor het ergste losbarstte .mocht dr iemand iets zien wat ik niet gezien heb of informatie van diverse wolken ofzo hoor ik het graag.
m.v.gr. jaco ........daar gaan we :
http://www.youtube.com/watch?v=XHxvGW_F5qE