Op de radar zag ik een gigantische rode pit de grens naderen, WOW! De lucht betrok en het werd benauwd en drukkend zoals ik het nog nooit meegemaakt had. Richting het zuiden hier en daar geflits , maar helaas geen rolwolk of shelf gezien.
Plots werd het weer lichter en zagen we flitsen achter ons... Huh? Even op de radar gespiekt, en het bleek dat de grote rode pit vlak voor Tilburg was opgelost! En ten noorden van Tilburg is een nieuw bui ontstaan. We stonden er tussen in! Die nieuwe bui ten noorden van ons ontwikkelde zich als een malle, en die heeft waarschijnlijk ook de hoos in Kaatsheuvel veroorzaakt. We zagen zwembaden vol water naar beneden komen, extreem!
Terwijl we weer terug reden naar Tilburg werd het snel steeds donkerder, pikdonker. Auto aan de kant gezet, raampje open. Heel veel ontladingen gezien hoog in de lucht, maar bijna geen gerommel. Het was een soort van disco in de hel daarboven. Richting het oosten zagen we het centrum van de bui gaan, wolken draaide rond elkaar, flitsen... Heel onwerkelijk! Dit is de kern geweest die waarschijnlijk boven Vught is open geklapt. Vught is volgens mij het hardst getroffen van heel Nederland.
Weer in de auto naar huis, het begon eindelijk te regenen. Veel geflits en wat regen nog gezien daarna en langzaam werd het weer wat lichter. Een raar groen licht kwam door de wolken en het was windstil... Surrealistisch en bijna buitenaards! Plots stak er een fris windje op en begonnen de vogeltjes te fluiten. De natuur slaakte een zucht...
Rond 00.00 uur wederom een gigantisch onweercomplex richting Tilburg. En wederom zag ik het net voor de grens in elkaar zakken... Jammer! Maar als ik nu lees hoe enorm veel schade er is aangericht in Vught dan ben ik toch wel blij dat het niet over mijn huis is gekomen.
*en bedankt natuurlijk Jan en Johann voor alle verwachtingen, fantastisch werk!!! De rest van de crew natuurlijk ook bedankt voor het reanimeren van de server * | Gewijzigd: 29 juni 2011, 10:55 uur, door Reutel
En de jacht was ook geen succes kreeg geen verbinding met internet dus we waren na ander half uur maar gestopt...
Wel een paar inslagen gehoord in Breda, maar niet waargenomen...
Dit kan ik bevestigen. Ik woon in Vught en de ravage is werkelijk enorm. Nog nooit zo'n noodweer gehad als gisterenavond. Bomen zijn geknapt als luciferhoudjes. Je weet gewoon niet wat je ziet. Het noodweer zelf was te bizar voor woorden, tijdens de heftigste momenten stonden de bomen in de straat gewoon horizontaal door de wind. Toen wist ik ook dat de ravage enorm moest zijn. Dit hield een half uur aan.
Mijn moeder belt zojuist dat ze een boom mist en niet weet waar hij terecht is gekomen. Waarschijnlijk bij een van de buren die op vakantie zijn. | Gewijzigd: 29 juni 2011, 11:16 uur, door Rogier van Asperen
Mijn moeder belt zojuist dat ze een boom mist en niet weet waar hij terecht is gekomen. Waarschijnlijk bij een van de buren die op vakantie zijn.
Ik ben net met t treintje van boxtel naar den bosch vertrokken. en wat ik daar in vught zag vanuit t treintje : WOW. wat een ravage.
maar het was wel een supermooi schouwspel; gelukkig dat niemand gewond is geraakt.
Breda-noord had echt veel pech, zou het iets met meer Galder te maken hebben dat het vaker om Breda heen trekt?
als afsluiting hadden we bij de eerste "bui" ik was net teleurgesteld naar binnen gegaan, een helblauwe flits en wat gerommel en een mega knal. totaal 0.9mm water
later op de avond kwam het vervolg en dat was wat leuker redelijk wat regen en wel leuk onweer, maar niet hard of zo.
misschien leg ik mijn lat wel te hoog. hiervan weet ik de neerslagsom niet (niet gekeken)
heeft iemand de digitale antennemast van KPN nog in de gaten gehouden evt? (die naast de Hornbach)
dat ding is 125meter hoog die moet toch wel iets van bliksem ontvangen hebben lijkt mij.
het klinkt misschien raar maar in de buurt van antwerpen gebruiken ze weerkanonnen... die schieten vanalles de lucht in, chemishe shit, om hagel etc tegen te houden. vandaar dat jullie misschien wat minder hebben en dat daarom boxtel en vught de energie vollenbak kregen.... | Gewijzigd: 29 juni 2011, 11:20 uur, door TomvanHal
hier,net onder amsterdam,alleen maar een beetje regen,nauwelijks wind,paar flitsen en wat gerommel en 1 redelijk klapje.
ook het geluid wat leek op een vuurpijl die de lucht inging.en daarna hoorde je een harde knal.
inslag hier vlakbij lijkt me dus.een bolbliksem?
al met al een grote teleurstelling.beter maar als ik de volgende keer er niet meer zo op hoop na de hoge verwachtingen voor het westen,dan is de teleurstelling ook niet zo groot;)
knap dat ze veel dingen van tevoren kunnen voorspellen dmv een verwachting te plaatsen,en respect voor jan en johann die ons de professionele verwachtingen en uitleg geven.erg leerzaam en interessant allemaal.ga zo door.
alleen is het jammer dat het uiteindelijk op de dag zelf allemaal naar het midden en oosten en zuiden trekt.
niet te voorspellen ook dit idd.en vandaar ook natuurlijk verwachting inplaats van voorspelling.
en dat is ook misschien wel het mooie ervan:dat het weer zich nooit helemaal laat voorspellen.houd de spanning er ook in.
zo,dat was even een stukje zelftherapie;)
Ben het helemaal met je eens, hier niet echt spectaculair onweer gehad, 2 harde knallen en voor de rest wat gerommel. Het is inderdaad wat zurig als het westen en midden de beste papieren hadden en het dan op bepaalde plekken in deze gebieden wel tegen is gevallen.
En een dikke *thumbs up* voor Jan en Johann voor hun verwachtingen, desondanks dat het niet overal tot zwaar weer is gekomen hebben ze het naar mijn mening perfect aan zien komen.
Op naar de volgende kansen!
Prachtig gewoon en ik mag wel zeggen dat het hier lekker los is gegaan en dat ik erg tevreden ben. Tevens een geweldige dag, zeg maar week lol, op forum, in de chat en de hele sfeer erom heen; het was geweldig. Nu even bijkomen en... gelukkige hebben we de foto's nog!
Credits voor Johann en Jan, al is naar mijn mening het zwaartepunt van de buien iets oostenlijker uitgevallen dan verwacht, maar goed, het blijft weer en dat laat zich niet sturen.
Wat ik wel mis zijn de excuses van oosterlingen die het vorige topic volgemiept hebben dat ze niks zouden krijgen. Trouwens, wiggel zag het ook goed: er werd niet gesproken over het noorden en noord-oosten terwijl daar wel degelijk wat spektakel te bewonderen was!
Ook ik wil nog even de kans grijpen om een ieder van o-o te bedanken voor het bijhouden van alles, de updates, het lef, proberen de site draaiende te houden en het positief blijven ondanks het soms aanwezige pessimisme.
In Vlaardingen heb ik mij gelukkig mogen prijzen: geen hagel of echt zware windstoten gehad, maar wel 's morgens, 's avonds en 's nachts een paar van de mooiste onweersbuien van mijn leven gehad! Wat gaat dat hard hier in het westen!
Ik heb Mammatus mogen aanschouwen, een bizarre zonsop- en ondergang, de meest uiteenlopende ontladingen in alle kleuren, etc. Af en toe kwamen de buien een beetje terug nadat ze richting Den Haag en Rotterdam trokken, waarbij ik hele aparte, mooie ontladingen boven R'dam heb gezien. Het was net alsof "Thor" gele ontladingen naar beneden aan gooien was en daarmee elke paar seconden probeerde ieder hoog gebouw in Rotjeknor af te gaan..
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus blijf aub zo doorgaan en laat jullie hobby/passie niet ondersneeuwen door negativiteit!
Nu rond de 17 gr. hier, binnen is het nog een beetje benauwd. Vol ongeloof kijk ik naar buiten en kan ik me niet voorstellen dat het gisteren zo anders was.. Bedankt !