Dat was het hier bij lange na niet, ging hier qua wind en regen rustig; ook slechts 12mm in de teller. En ondanks dat de bliksemdichtheid hier wat minder was dan voor het hier aankwam, hebben we een heerlijke lichtshow van een anderhalf uur gehad. Prachtige CC's gezien, geweldig, en een paar beste CG's. Het was geen reusachtige harde onweersbui met noodweer ofzo, maar zeker een goed zomers exemplaar. Eindelijk een onweersdag voor Grunn, heerlijk!
Om 8 uur ging het heel even tekeer, veel flitsen in de wolken en zware regen.
Daarna was het ook zo weer over en klaarde het op.
Na m'n werk ben ik de bui nog achterna gereden maar dat was de moeite niet meer.
Later zag ik een bui boven zee aankomen, dus rond een uur of 11 naar het strand gereden en proberen foto's te schieten.
Ik moet toch even wat beter oefenen daarmee
Desondanks hele mooie flitsen gezien en prachtig hoe het steeds dichterbij kwam.
Op tijd weer weg gereden met de auto want het ging ongelofelijk tekeer!!!
Elke seconde een flits, zware regen en harde wind.
Onderweg zag ik zelfs recht voor me een flits recht naar beneden gaan, sloeg in op de grond!
Wow! Je hoorde de knal zelfs door het lawaai van de regen heen.
In m'n eigen dorp viel het wel weer mee, het schampte echt de kust.
Toch wel even genoten gisteravond, komen er nog meer van zulke dagen dit jaar??
Onweersdagen: 7 april; 23 april; 25 april;
en over de chat, het was er druk, maar ik kon t niet bijhouden met lezen
Nee jij zat net iets te ongunstig, maar dat heeft naar mijn idee te maken dat het daar in de morgen al flink los ging, in elk geval de naaste omegeving.. Weet niet of wetenschappelijk bewezen is, maar ik heb sterk het idee dat wanneer een gebied op een willekeurig tijdstip getroffen wordt door onweer, in potentie de meeste energie heeft.
Ieder volgend onweer binnen dezelfde etmaal zullen nooit meer zo zwaar uit kunnen pakken dan de 1e onweersronde..
Heb al talloze keren vast kunnen stellen dat eerder getroffen gebieden bij een 2e of volgende ronde gespaart blijven
Wow,wat een avondje en nacht!! Mooi wat foto`s kunnen maken en nog veel meer fotokansen gemist Ik heb al zitten genieten van wat prachtige plaatjes in de kranten en op o-o !! Straks mijn eigen resultaten eens gaan nakijken.
Hopelijk krijgen we deze zomer nog wat vaker dit soort mooie dagen
eerste uur viel tegen, toen ik rond 24:00 uur eindelijk de slaap te pakken had werden we wakker geknald!
de flits en knal tegelijk! haha katten tegen t plafond, en 2 kids om mn nek
ivm de hitte lagen we lekker in de woonkamer op matrassen! gezellig!
ergens ben ik blij dat wij niet het zwaarste gehad hebben!
als ik de berichten zo lees over de schade...
mag men niet zeggen dat het waarschuwen onnodig was, en de buien tegenvielen!
landelijk gesproken is het wel degelijk noodweer geweest!
ik vind het nog steeds plakweer buiten!
mn weerstationnetje geeft nu opklaringen door!
buitentemp 26.2
binnen 27.8
Inclusief squal-line, alleen net geen evenaring van die 80.000 ontladingen destijds...
We blijven nu steken op een dikke 70.000!! Maar dat is nog steeds belachelijk veel.
Ook werd er een overweldigende CAPE vastgesteld voor NO Polder (Marknesse)
met een absurde waarde van 5200 J/KG ruim, net voor het MCS uit
Alle uitzonderlijke fenomenen wat bij een dergelijk noodweer komt kijken waren aanwezig.
Hozen, Shelf Cloud, Arcus, huugee Cumulonimbus Mammatus, Fractus, Downburst, Superhagel en zwaar onweer met
meer dan 500 ontladingen per 5 minuten.
Wat een spektakel, hier ga ik nog lang van nagenieten...
Owja en alle leden die gisteren een kijkje kwamen nemen op de chat,
bedankt voor de meegebrachte sfeer.. Het was een gezellige boel =)
70000 ontladingen?
.... Heftig
momenteel rommelt en knalt het hier alweer zo,n driekwartier lekker door en heb 1 flits kunnen waarnemen
Het had weinig trekjes van 25 mei 2009 vond ik en helemaal niks van 14 juli vorig jaar
Had op meer spanning gehoopt, maar het bleef gewoon een normale onweersbui
Volgens mij heeft het westen er wel aardig er voor langs gekregen?
Verder was het wel aardig hoor, kan er weer een bij schrijven op de onweersteller
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
.... Heftig
Uhu, met saillant detail dat de teller voor 20:00 nog niet eens op 4000 stond tegen middernacht al op 63.000..
Het complex in kwestie gaf na middernacht nog zo rond de 7000 ontladingen waarmee je dus op 70.000 komt in
24 uur tijd... Betekend overigens dat er wel een ander record is gesneuveld,
4000 ontladingen geregisteerd rond 20:00, om op 63.000 te komen rond middernacht..
Dat zijn 59.000 ontladingen tussen 20:00 en 00:00, deel door 4 en je hebt een gemiddelde van 14750 per uur!!
Maar het record is nog iets specifieker, in die 4 uur onweerde het niet constant..
Vooral tussen 22:00 en 23:00 ging het enorm tekeer, en dat leverde rond de 21.000 ontladingen binnen 1 uur op!!
En dat is naar mijn weten dus wel een record
We staan hier zodoende nog steeds op 1 onweersdag.............
Ik ga me de volgende keer niet meer zo verheugen op slecht weer ook al staan de kaarten nog zo goed.
Was gisterenavond goed chagerijnig ervan.
Tja het was een teleurstelling in Zeeland... Maar ik had verwacht dat jullie wel op de hoogte waren dat in zeeland niemand het weer goed kan voorspellen, zeker onweer niet buien activeren pas op het land en zolang het water
zit zal de bui nooit intens worden, behalve als de tempratuur van het water hoger is dan op het land.
Het had weinig trekjes van 25 mei 2009 vond ik en helemaal niks van 14 juli vorig jaar
14 juli vorig jaar? Je bedoelt zeker 10 & 12 juli 2010, met die 2 dagen lvl 3 Esto
Tsja, Grunn was als enige provincie uitgesloten van code oranje en het zware onweer..
Dan is het ook niet zo verwonderlijk dat het voor Groningse begrippen weinig voorstelde,
maar reken maar dat er genoeg is gebeurt buiten Groningen