zie hem deze kant op komen gaat wel hard tekeer denk ik zoals ik de lucht eens zie
Ik noem het Heksensoep. Met wat aquareleerwerk.
+1
Hier in Tilburg nog zonnig, maar daar gaat snel verandering in komen vrees ik...
De gangbare media is erg onverschillig en onduidelijk, vanwege het overvloed aan nieuwsaanbieders (diensten).
Ik zou het ook gewoon op de media in naam van Jan van Ooijen houden..
Die heeft al meer dan eens bewezen dat hij betrouwbare berichgeving omtrent onweer/aanverwante verschijnselen
geeft. Ik zou zeggen hou vooral onweeronline (met name de berichten van Jan) goed in de gaten vandaag, dan zit het met de duidelijkheid wel goed | Gewijzigd: 28 juni 2011, 09:10 uur, door Bac00
**UPDATE**
Voor de synoptische beschrijving, zie de vorige berichtgeving...
Actueel onweersbuien over de westelijke gebieden, getriggerd zoals verwacht op de midlevels (de sounding van Trappes 00z geeft mooi de spectaculaire EML weer). Het temp-verval tussen 2 en 4 km schommelt rond 8°, wat aangeeft dat de midlevels erg onstabiel zijn. Deze EML verklaart overigens de erg hoge CAPE waarden, zelfs afgelopen nacht. Voorts ook advectie van een uitstervend compex uit FR. Daar vooruit ontwikkeling van nieuwe cellen met hoge basis. Deze trekken NL binnen. De cellen worden mede getriggerd door LL-jet op 850 hPa van 20 kts.
Later vandaag nieuwe cellen nabij en west van het thermisch low. Timing van convergentiegebied omstreeks 15z over centraal BE en westelijk NL en tegen 18z over de oostelijke regio's. Het KF zelf bereikt de regio pas tegen volgende nacht. Tot die tijd dus verspreid over de regio lokaal fel onweer. Toppen gaan zonder probleem tot de tropopauze met potentieel dus veel bliksem. Ook is de PW hoog dus lokaal overvloedige neerslag. Wat het aspect wind betreft lijken vooral de westelijke gebieden kans te maken op heftige windverschijnselen daar de shear daar het grootst is. Maar ook verder naar de centrale delen toch kans op wat organisatie gezien sommige modellen toch een SRH03 geven rond 100 m²/s² en en significante STP/SCP/EHI waarden. Een lokale supercell is niet uit te sluiten. De shear is dan misschien niet overweldigend, maar de onstabiliteit lijkt dat wel te worden en eventueel kan deze het tekort van de eerstgenoemde deels compenseren (vandaar overigens uiteraard ook de hoge EHI waarden tot 2 en meer).
Overigens berekenen de modellen de felste cellen aan de westflank van de low en in het gebied met hoogste convergentie door invallende koude lucht uit WNW. Nog steeds dus verwacht ik felle onweersbuien, deels geclusterd en in de westelijke gebieden eventueel uitgroeiend tot een squall/MCS maar toestanden zoals op 14/7 vorig jaar lijken minder kans te maken daar de shear in het algemeen een stuk minder is.
geen verandering (nog?) in z'n kaartje: hele land rood 'high risk'
| Gewijzigd: 28 juni 2011, 09:12 uur, door Richardus
stilte voor de storm hier!
je kan geen min missen op de radar! wat een schouwspel! nu al
gave foto's al zeg! en idd! een foto topic voor vandaag lijkt mij ook wel wat!
een smultopic haha!
ik wens iedereen een dondersgoeie dag!
be carefull everyone!
Overdrijf eens niet zo! 27 graden is max nu!
Eindhoven is nog heerlijk zonnig maar wel vies benauwd, eerste bewolking is wel in zicht.
23,1 graden en 83% RV.
AM Is geen indicatie die pikken ontladingen op van wel 1000 km. gooi ik mijn yagi beam 36 ELEMENTS 24DB GAIN.er achter dan ontvang ik tig keer zover signalen van ontladingen.. een allbandreciever met de mogelijkheid tot 70dbi verzwakking (RF GAIN)werkt zekerder. | Gewijzigd: 28 juni 2011, 09:18 uur, door wiggelrode