Beetje overdreven!
Ben ik het totaal niet mee eens, als jij weet waarmee ze daar werken (ik weet het, best goed contact) dan praat je wel anders. Ook ik noem het in mijn verwachting, maar daar hoor je niemand over
Deze zijn >>hier<< te lezen.
We zijn allemaal verantwoordelijk voor het feit, dat het topic leesbaar en ontopic blijft. Dus niet alleen de moderators, maar ook jullie als forumbezoekers.
Helaas zullen wij de volgende keer bij vervuiling van het topic genoodzaakt zijn om deze voor langere tijd te sluiten.
Dus: blijf on-topic. De onweerskansen voor 28 en 29 juni en laat alle onzin zaken achterwege en/of kom meepraten in de chat.
Stukje weer.nl
Kan nog allen kanten op als je dit zo leest....!
Waarschijnlijk wordt het morgen (zelfs met 35 of 36 graden) niet warm genoeg om de buien spontaan te laten ontstaan. Dus moeten we het van de plekken hebben waar die stijging door de dynamiek van de atmosfeer van dat moment wordt geforceerd. Dat kan in de buurt van het lagedrukgebied zijn, of op het koufront (dat pas in de nacht binnenkomt). Verder kunnen lijnen waarlangs de wind draait, de benodigde stijging genereren. Van alle drie de hiervoor beschreven processen kan het morgen komen. Als zich een zeewindfront vormt, en die kans is aanwezig, dan kunnen geforceerde stijgbewegingen al in de loop van de middag tot zware onweersbuien leiden, die langzaam het land opkomen. Het kan ook zijn dat de stijging op het zeewindfront niet voldoende is, om buien te laten ontstaan. Dat hebben we ook weleens meegemaakt. Op dat moment wordt wel de warmte aan het aardoppervlak opgeruimd. Het ontstaan van noodweer is daarna een stuk minder waarschijnlijk. Op het koufront, dat in de nacht naar woensdag en woensdagochtend passeert, kan het nog wel flink regenen en onweren. Maar niet in de vorm die verwacht wordt als het op de grens van de hitte en de koele lucht aan het aardoppervlak tot onweer komt.
Is het uiteindelijk het lagedrukgebied, dat de voor de vorming van buien benodigde stijgbewegingen levert, dan komt de klap vooral in de avond. Moeten we het van het koufont hebben, dan volgen onweer en regen dus pas in de nacht naar woensdag. In het extreme scenario kan het bij buien tot hagelstenen met een grootte van 2 of 3 centimeter komen, veel regen in korte tijd (lokaal mogelijk meer dan 100 millimeter) en windstoten met snelheden rond 100 kilometer per uur. Maar voor hetzelfde geld loopt het gedurende de dagperiode met een sisser af. Genoeg spanning dus om er morgen in elk geval een interessante weerdag van te maken….! | Gewijzigd: 27 juni 2011, 16:23 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
;)
Maar goed dat terzijde, hier even de inindex. De inindex houdt in: "Het is een combinatie van drie ingredienten voor zwaar onweer. Deze parameter is niet getest, en daarom moet je erg oppassen met het gebruik. In de parameter worden drie getallen berekend voor elk van de ingredienten instabiliteit, windschering en forcering, ruwweg tussen de 0 en de 5, waarbij 5 staat voor heel goed en 0 voor heel slecht. Aan het einde worden die getallen met elkaar vermenigvuldigd en dan wordt de kubische wortel eruit getrokken (macht 1/3). Het eindresultaat is wordt geplot in de kaart. De instabiliteit is een directe functie van de CAPE.De windscheringscomponet neemt zowel de snelheidsschering alsook heliciteit mee. De forcering neemt een maat voor quasigeostrofische lift en het opteden van convectieve neerslag mee. Tekst afkomstig van medewerker van Estofex. Klikken voor animatie
Onweer : Geldig van maandag 27 juni 2011 20u tot woensdag 29 juni 2011 8u : Vannacht en morgenvroeg bereikt een onstabiele luchtmassa het westen van ons land met buien of onweer die soms hevig kunnen zijn (kans op felle windstoten, hagel en veel neerslag). In de loop van de dag breiden deze onweerachtige buien zich geleidelijk uit naar het centrum en later ook naar het oosten van het land.
Bron KMI
Live stream > http://www.livestream.com/robbelg
Is dit alsnog mogelijk volgens jou Jan?
Er moet heel wat gaan gebeuren al wil dit niet doorgaan, maak me nergens druk om
Voorwaarschuwingen voor Zeeland, Zuid holland en Noord Brabant.
Excuus dat ik ook off-topic ben gegaan.
Nu hopelijk een meer relevante vraag: de kaarten geven op dit moment aan dat de CAPE op sommige plaatsen al de pan uit rijst, + andere waarden, maar de TT en K-index blijven achter. Zouden deze zomaar kunnen veranderen (TT denk ik niet meer?) en lokaal onweer kunnen veroorzaken of is daar nog een sterkere trigger voor nodig? Het ziet er mooi uit in ieder geval en iedere kaart en weersite die je nu bekijkt zijn met elkaar overeen aan het komen dat het vanaf vannacht al erg leuk gaat worden.
Bericht aub gewoon verwijderen als ik de regels nog niet begrijp .
Marga: Zulke berichten als deze zijn helemaal on-topic :) | Gewijzigd: 27 juni 2011, 16:37 uur, door Marga
Dit is de uitkijktoren waar ik dus niet op ga staan.
Hij is wel in de vorm van een bliksemschicht.
Het is hier nu 35 graden !
het zou wel kunnen dus, als ik het zo gelezen heb. maar hebben jullie het dan over de buien van morgenochtend?
en spreekt men daar reeds over kans op Winhozen (Tornado's)
Wij hier in Belgie moeten volgens hen dan weer opletten voor vallende peren en appelen...
Ben nu wel echt benieuwd, elke seconde die voorbijgaat komen we dichter bij mss wel "DOOM DAY" of een héééél
grote ontgoocheling omdat het op een sisser uitdraait !
Al moet ik zeggen dat het raar of zelden gebeurd dat het KMI zo vroeg al voordien echt waarschuwd voor extreem weer ! En dat waren letterijk zijn woorden !
Live stream > http://www.livestream.com/robbelg
Jan geen nieuw topic, met een schone lei?
Dit vooral voor de mensen die niet zo veel tijd hebben om alles te lezen.....
Gewoon een suggestie hoor, verder niks.....