Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bertie, NC; Camden, NC; Chowan, NC; Currituck, NC; Gates, NC; Hertford, NC; Pasquotank, NC; Perquimans, NC; City of Chesapeake, VA; City of Norfolk, VA; City of Portsmouth, VA; City of Suffolk, VA

12 Dec 2024 09:36:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bertie, NC; Camden, NC; Chowan, NC; Currituck, NC; Gates, NC; Hertford, NC; Pasquotank, NC; Perquimans, NC; City of Chesapeake, VA; City of Norfolk, VA; City of Portsmouth, VA; City of Suffolk, VA

11 Dec 2024 22:38:28

11 Dec 2024 22:38:05

11 Dec 2024 22:38:01

11 Dec 2024 22:17:55

11 Dec 2024 22:09:25

11 Dec 2024 22:06:00

11 Dec 2024 21:58:11

11 Dec 2024 21:53:32

11 Dec 2024 21:48:56

11 Dec 2024 21:48:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dare, NC; Hyde, NC.

11 Dec 2024 20:36:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carteret, NC; Dare, NC; Hyde, NC.

11 Dec 2024 20:22:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, FL.

11 Dec 2024 17:28:03

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

11 Dec 2024 14:45:07
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
26 juni 2011, 22:08 uur | Bericht #251391
Citaat van arend, zondag 26 juni 2011, 20:06 uur Er wordt voor onze regio helemaal niet gesproken over tornado's. Wel is er een kans op downbursts en ik verzeker je die kunnen ook zeer heftig zijn.

edit:klopt downbursts zijn ook erg heftig | Gewijzigd: 26 juni 2011, 22:09 uur, door NitroGenetics
banderas
Lid
26 juni 2011, 22:10 uur | Bericht #251392
Citaat van NitroGnadoo, zondag 26 juni 2011, 21:05 uur Dit is onweer op grote schaal als ik naar de onweer index kijk heeft geheel nederland 80% of meer kans op dinsdag
dus iedereen mag er wel vanuit gaan dat ze onweer krijgen de ene heftiger dan bij de andere maar onweer zal je krijgen

dinsdag

Kans op onweer. Geheel bewolkt. Hoog: 32 °C. Wind oost 13 km/u. 40% kans op neerslag (water equivalent of 3.0 mm). Warmteindex: 43 °C.
dinsdagnacht

Kans op onweer. Geheel bewolkt. Laag: 17 °C. Wind WNW 16 km/u. 60% kans op neerslag (water equivalent of 14.7 mm).

dus 40% en 60% valt allemaal wel mee.
bron regio brabant
26 juni 2011, 22:10 uur | Bericht #251395
Weer welles nietes verhaal.

Wacht af,en lees lekker Jan zijn stukkie en volg dat topic. Steek je meer van op dan je eigen rijk rekenen.
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
26 juni 2011, 22:10 uur | Bericht #251396
@Bac00

Beetje laat, maar nog bedankt voor de info wat betreft de hagel
26 juni 2011, 22:10 uur | Bericht #251397
Citaat van arend, zondag 26 juni 2011, 22:06 uur Er wordt voor onze regio helemaal niet gesproken over tornado's. Wel is er een kans op downbursts en ik verzeker je die kunnen ook zeer heftig zijn.

Zou tornado (mediaterm windhoos) niet geheel uitsluiten, zijn wel vaker voorgekomen terwijl er niets te zien was op de kaarten
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 juni 2011, 22:11 uur | Bericht #251398
Iedere dag barsten er bijna 40000 onweersbuien los. De kracht van zo'n bui kan indrukwekkend zijn, als regen, hagel, stormwinden of een tornado losbarsten. Voor het ontstaan van een onweersbui zijn drie belangrijke ingrediënten nodig namelijk: vocht, onstabiliteit en opwaartse beweging. Er zijn drie stadia te onderscheiden: ontwikkeling, volgroeiing en uitdoving.

Wolkenvorming
Wanneer de lucht aan de top van de wolk afkoelt, begint zij te dalen en heeft zij het staduim van volwassenheid bereikt. De op- en neerwaartse beweging versterken het ontstaan van tegengestelde elektrische ladingen, die bliksem veroorzaken. Door de hitte van een bliksemontlading zet de lucht snel uit, waardoor een geluidsgolf ontstaat die wij als donder horen. De elektrische ladingen versterken in de wolk ook het proces van coalescentie, die de regenval doet toenemen. Volgroeide buien kunnen tot 100 mm regen per uur geven en overstomingen veroorzaken. Tot de bijproducten horen hagel, tornado's en gevaarlijke winden: zogeheten microbursts. Als de neerwaartse sromingen in aantal en kracht toenemen, bereikt de bui het stadium dat hij uitdooft. De neerwaartse bewegingen verspreiden koude lucht over de grond die de aanvoer van warme, vochtige lucht naar de bui afsnijdt. De levensduur van een bui kan uiteenlopen van 15 minuten tot enkele uren.

Soorten buien
Sommige buien ontstaan enkel als gevolg van convectie en hangen niet samen met een frontsysteem. Zij kunnen uit één of meerdere cellen bestaan. Een bui van één onweerscel ontwikkelt zich en verdwijnt snel. Meercellige onweders zijn clusters van buien die van elkaar afhankelijk zijn. De neerwaartse stromingen van iedere afzonderlijke bui verspreiden zich over de grond en dwingen de warme lucht daar op te stijgen. Als zich in de buurt andere buien bevinden, wordt hun ontwikkeling door die opwaartse bewegingen versterkt.

Frontale onweders ontstaan in een lange rij langs een koudefront, een zogeheten buienlijn. Deze buien betrekken hun energie van het front. Ze bevatten veel vocht en kennen een hoge mate van opstuwing en onstabiliteit. Soms kunnen zich aan het einde sterke onweersbuien ontwikkelen. Deze supercellen kunnen enkele uren blijven bestaan, doordat een koudefront zorgt voor een constante stroom van koude lucht naar middelbare niveaus, die de onstabiliteit versterkt. Supercellen veroorzaken de meest verwoestende winden, hagelbuien en tornado's.

De levensloop van een onweersbui
Onweerbuien kunnen spetaculaire gebeutenissen zijnHet ontwikkelingsstadium begint met warme, vochtige lucht die naar koelere lucht erboven stijgt. Terwijl de lucht afkoelt, vindt er condensatie plaats en ontstaan er wolken. Wanneer de convectie krachtig genoeg is, blijven de wolken zich ontwikkelen tot het Congestusstadium. Voor een verdere ontwikkeling moet er in de troposfeer op middelbare en hogere niveaus onstabiliteit voorkomen. De latente warmte uit het condensatieproces, zal de onstabiliteit versterken doordat zij de stijgende lucht opwarmt. Als het stadium van Cumulonimbus bereikt is, dan stopt deze pas met stijgen bij de tropopauze. Daar breidt de wolk zich zijwaarts uit, waardoor hij de vorm krijgt van een aambeeld. Op deze hoogte ligt de temperatuur ver onder 0° Celsius en daardoor bestaat de top uit ijskristallen. Soms dringt de stijgende lucht tot in de Stratosfeer. Zo'n doorgeschoten top kan wijzen op een zware bui of tornado.

Bron: Het Wonderlijke Weer | Gewijzigd: 26 juni 2011, 22:11 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
26 juni 2011, 22:13 uur | Bericht #251403

TaL
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
26 juni 2011, 22:17 uur | Bericht #251404
Citaat van Fireman, zondag 26 juni 2011, 21:11 uur Laat het dinsdag maar komen hoor. Ik heb de hele dag vrij

Als ik alles zo lees, dan hebben wij met ons brandweertje mogelijk een drukte middag en/of avond. Nu maar hopen dat Nieuwveen (tussen Alphen aan den Rijn en Aalsmeer in) de volle laag krijgt

Voorlopig maar 24-uur ingelogd blijven..

Zo is t maar net collega, ik vrees een hoop werk aan de winkel voor ons
banderas
Lid
26 juni 2011, 22:18 uur | Bericht #251405
op meteox kun je mooi zien dat het zware complex boven frankrijk het westen links laat liggen en het oosten weer de meeste buien krijgen. zeeland valt er zoals 98% van de gevallen mede door de dammen en bruggen dikwijls buiten
Ries
Lid
26 juni 2011, 22:20 uur | Bericht #251407
Bij de UTC tijden moeten we 2 uur op tellen geloof ik, toch?
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Entity
Lid
26 juni 2011, 22:20 uur | Bericht #251408
Citaat van Jan van Ooijen, zondag 26 juni 2011, 20:47 uur Hier is het topic der topics dan: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=26006

Keurig uitgelegd weer Jan!
Dit zijn de dagen waar we het hele jaar naar uit kijken.
Laten we hopen dat het positief blijft.
Zevenaar ( midden - Oost )
Stats 2016 = 2 (30/5)

Stats 2015 = 5
Stats 2014 = 8
26 juni 2011, 22:22 uur | Bericht #251409
Citaat van banderas, zondag 26 juni 2011, 20:18 uur op meteox kun je mooi zien dat het zware complex boven frankrijk het westen links laat liggen en het oosten weer de meeste buien krijgen. zeeland valt er zoals 98% van de gevallen mede door de dammen en bruggen dikwijls buiten
Nou Jan noemt jullie wel gewoon als kans hebbers en zuid nederland niet.
Maar geloof mij zoals er al vaak wordt gezegd je kan er niks van zeggen wat er dinsdag
allemaal gaat gebeuren.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
26 juni 2011, 22:22 uur | Bericht #251410
Citaat van Ries1982, zondag 26 juni 2011, 21:20 uur Bij de UTC tijden moeten we 2 uur op tellen geloof ik, toch?

klopt
26 juni 2011, 22:22 uur | Bericht #251411
Ziet mooi uit voor het westen! Kan niet wachten tot het dinsdag is.

Hier nog even een kaartje van weerdirect:

img2www4.gif
26 juni 2011, 22:22 uur | Bericht #251412
Citaat van banderas, zondag 26 juni 2011, 22:18 uur op meteox kun je mooi zien dat het zware complex boven frankrijk het westen links laat liggen en het oosten weer de meeste buien krijgen. zeeland valt er zoals 98% van de gevallen mede door de dammen en bruggen dikwijls buiten

Dus jij vertrouwd 1 bron tegen 10 bronnen die het zelfde aan geven

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
MtPockets
Lid
26 juni 2011, 22:23 uur | Bericht #251414
-edit-

estofex reeds al geplaats. | Gewijzigd: 26 juni 2011, 22:27 uur, door MtPockets
Ook wel bekend als 'Suncatcher' Nu ook op Flickr
Richardus
Lid
26 juni 2011, 22:23 uur | Bericht #251415
dat kansenkaartje is apart met die pluk over Groningen...doet wel wat hoopvoller stemmen dan ik tot nu toe de neiging had
26 juni 2011, 22:23 uur | Bericht #251416
Eindelijk kans op mijn 1e echte supercel( doe dit pas een paar weken).
Dus als ik alles zo lees kan ik het beste naar zeeland rijden?
Of wordt het de lijn Zeeland en trekt het dan naar boven.
26 juni 2011, 22:25 uur | Bericht #251422
Citaat van afca, zondag 26 juni 2011, 22:23 uur Eindelijk kans op mijn 1e echte supercel( doe dit pas een paar weken).
Dus als ik alles zo lees kan ik het beste naar zeeland rijden?
Of wordt het de lijn Zeeland en trekt het dan naar boven.

Blijven waar je zit. Is prima daar.

26 juni 2011, 22:26 uur | Bericht #251423
Citaat van thunderfreak, zondag 26 juni 2011, 20:25 uur Blijven waar je zit. Is prima daar.
Kijk dat geeft hoop, dan blijf ik ook lekker zitten waar ik zit.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Terug naar boven
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.887 topics, welke bij elkaar 448.490 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.608 leden.
Het nieuwste lid is Goos.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 22 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 22, lezen 2 mensen het topic "KNMI: Wat kan ik verwachten en wat kan ik doen bij een weerwaarschuwing?".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden