Vier fases in de waarschuwingssystematiek,
Het KNMI hanteert vier fases in zijn waarschuwingssystematiek:
-Geen waarschuwing: het verwachte weertype geeft geen aanleiding voor het uitgeven van een waarschuwing.
-Waarschuwing voor gevaarlijk weer: deze waarschuwing verschijnt op zijn vroegst 48 uur voordat het weerverschijnsel met een zekerheid van minstens 60% kan optreden.
-Waarschuwing voor extreem weer: deze waarschuwing verschijnt op zijn vroegst 24 uur voordat het weerverschijnsel met een zekerheid van minstens 60% kan optreden.
-Weeralarm: dit Weeralarm verschijnt op zijn vroegst 12 uur voordat het verschijnsel met een zekerheid van minstens 90% kan optreden.
Voor het Weeralarm en de waarschuwing extreem weer geldt dat het weerverschijnsel wordt verwacht of optreedt in een gebied van
minimaal 50 bij 50 kilometer.
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Beter luisteren. Want dat werd niet gezegd.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Oranje Het weer is gevaarlijk. Er worden uitzonderlijke weer fenomen verwacht. Schade en letsel zijn erg waarschijnlijk. Wees erg oplettend en houd U geregeld op de hoogte van de laatste weerberichten en waarschuwingen. Wees bewust van de soms onvermijdbare risico's. Volg elk advies dat door de autoriteiten wordt gegeven op.
Rood
Het weer is zeer gevaarlijk. Er worden uitzonderlijk actieve weergebeurtenissen verwacht. Grote schade en ongevallen zijn waarschijnlijk, in veel gevallen en in een groot gebied met gevaar voor lijf en leden. Houd U zich frekwent op de hoogte van alle details van de verder weersontwikkeling en waarschuwingen. Volg opdrachten en adviezen van de autoriteiten onverwijld op en bereid u voor op buitengewone maatregelen.
ONTOPIC:
Welk nieuws, ken geen nieuws dat 48 uur van tevoren al een soort weeralarm uitgeeft?
Weet iemand wanneer estofex met de kaart voor komende dinsdag komt??
Jammer dat er nog steeds veel onduidelijkheid bestaat over de timing van het hele gebeuren..
De een heeft het over dinsdag (vroeg) overdag, terwijl een ander rept over nacht van dinsdag op woensdag..
Het is en blijft spannend | Gewijzigd: 26 juni 2011, 20:12 uur, door Bac00
Dat er een alarm zal worden uitgegeven is bijna wel zeker. Nu alleen nog de antwoorden op de drie W 's Waar, Wanneer en Welke kleur. Dat is nog even afwachten. Van mij mag trouwens de hele supercellenkraam over het westen midden van het land glijden. Ik pas wel een keer..
wat!? morgen al lifted van -11 in in belgië en frankrijk. En dan zeggen dat er weinig gaat gebeuren. Dat geloof ik niet, hoe groot die CAP ook mag zijn. Wat is CAP eigenlijk, want als er zoveel convectie is kan dat toch niet tegengehouden woren? snap er niks van.
Ze durven er nog niet echt aan om een realistische verwachting te maken.
Ze durven er nog niet echt aan om een realistische verwachting te maken.
Wat een verschil met RTL dan zeg, die durfden het wel.
Die zeiden wel degelijk Heftig onweer.
Hij zei zelfs (dat gaan we zeker merken )
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Die zeiden wel degelijk Heftig onweer.
Hij zei zelfs (dat gaan we zeker merken )
Op Weer.nl spreekt Alfred Snoek over zeer zware onweersbuien
Dat staat hier uitgelegd: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=25885
Wel even goed doorlezen, want het antwoord op je vraag is zojuist al gegeven.
Bron: weeronline.nl