Wat er op 25 Juni 1967 gebeurde staat een aantal mensen zeker nog in het geheugen gegrifd, dat kan niet anders.
(De tornado's bij Chaam en Tricht)
In weerdossiers kun je terug vinden dat dit ook o.a. de oorzaak van een spaanse pluim was.
Nu is mijn weerkennis totaal niet vergelijkbar met mensen zoals Daniël, Johan en Jan.
En heb ik weinig tot geen verstand van waardes etc.
Maar zou iemand me kunnen vertellen in hoeverre deze situatie vergelijkbaar is met toen?
Ik vind het heel interessant als iemand me dat kan vertellen.
Of mogen we het dynamisch gezien niet met elkaar vergelijken?
Nou een ieder wordt in ieder geval bedankt voor de moeite!
mvg
Dat specifieke kaartje gaat over de shear (nodig voor evt tornado's etc) deze is het zwaarste over de zuidoosthoek. Buien en shear moeten wel samenvallen, en dat lijkt op dit moment niet zo goed te lukken gezien timing etc.
Dit geldt voor het grote publiek dus niet voor O-O forumleden want die weten hun informatie toch wel te vinden.
Op het KNMI bv niets over dinsdag.
Ze spreken alleen over een enkele onweersbui wat geen enkele indicatie geeft over de intensiteit.
Vooruitzichten
Dinsdag tropisch warm, daarna gevolgd door enkele onweersbuien. Vanaf woensdag aanzienlijk koeler en afnemende neerslagkansen.
Ook laten de kaartjes met waarschuwingen niets zien voor zondag/maandag/dinsdag.
Alles is groen, en komt niet eens geel voor op dinsdag.
Dat is verontrustend want je kunt immers beter tijdig geïnformeerd worden.
Een uur van tevoren is echt te laat.
Meteoalarm.eu is ook erg rustig, maar die kijkt niet verder als 1 dag vooruit.
Dit geldt voor het grote publiek dus niet voor O-O forumleden want die weten hun informatie toch wel te vinden.
Ze spreken alleen over een enkele onweersbui wat geen enkele indicatie geeft over de intensiteit.
Vooruitzichten
Dinsdag tropisch warm, daarna gevolgd door enkele onweersbuien. Vanaf woensdag aanzienlijk koeler en afnemende neerslagkansen.
Ook laten de kaartjes met waarschuwingen niets zien voor zondag/maandag/dinsdag.
Het KNMI geeft pas waarschuwingen 48 uur vooruit. Dus zou nu 3 uur op de dinsdag zijn, als je 48 uur vooruit telt.
Ik denk dat het echte noodweer pas eind van de middag/avond komt. Dus de waarschuwingen zullen nog wel komen, maar pas vanavond/morgen?
Heb je gelijk in, kijk een weeralarm hoeven ze niet te doen dat kan op dinsdag ook.
Maar een officiële waarschuwing lijkt me wel gepast.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Vooruitzichten
Meteoalarm geeft de waarschuwingen af wat het nationaal weerstation aangeeft bv: geeft het KNMI geel dan geeft meteoalarm ook geel voor die gebieden. Geeft KNMI groen dan geeft meteoalarm ook groen etc.
On-topic: alles ziet er echt mooi uit nu. Het kan (bijna) niet meer mislopen nu Let's go for it !!
TaL
Vooruitzichten
Die waarschuwing komt echt wel, maar het is pas zondag.
Ik denk dat ze morgen wel een waarschuwing af geven
Wat er op 25 Juni 1967 gebeurde staat een aantal mensen zeker nog in het geheugen gegrifd, dat kan niet anders.
(De tornado's bij Chaam en Tricht)
In weerdossiers kun je terug vinden dat dit ook o.a. de oorzaak van een spaanse pluim was.
Nu is mijn weerkennis totaal niet vergelijkbar met mensen zoals Daniël, Johan en Jan.
En heb ik weinig tot geen verstand van waardes etc.
Maar zou iemand me kunnen vertellen in hoeverre deze situatie vergelijkbaar is met toen?
Ik vind het heel interessant als iemand me dat kan vertellen.
Of mogen we het dynamisch gezien niet met elkaar vergelijken?
Nou een ieder wordt in ieder geval bedankt voor de moeite!
Ik ken de situatie van toen niet. Maar de dynamische omstandigheden voor as dinsdag zijn niet dermate gunstig (zoals het nu lijkt) dat supercellen zich makkelijk zullen laten ontwikkelen. Ik vermoed dat er destijds sprake was van een zeer dynamische toestand.
Ik denk dat het echte noodweer pas eind van de middag/avond komt. Dus de waarschuwingen zullen nog wel komen, maar pas vanavond/morgen?
En vergeet niet dat er toch nog wel wat onzekerheden aanwezig zijn.
Als het front dermate traag voortbeweegt en pas dinsdagnacht over het land trekt, dan zijn die enorme hoeveelheden CAPE al afgenomen en zal het meevallen met de hevigheid van het onweer. Maar voorlopig lijken de kansen wel behoorlijk aanwezig voor een flinke bui.
KNMI zal morgen waarschijnlijk wel iets laten horen. Het onweersvoorspellingsmodel gebaseerd op statistiek (het KOUW-model) dat ze gebruiken, kijkt maar hoogstens 48 uur vooruit en ze baseren hun voorspelling met name op de uitkomsten van dit model.
@Keesjovic:
Een mooie beschrijving van de complexiteit van het weer toen, staat op deze pagina beschreven. De omstandigheden waren toen veel meer dynamisch dan nu.
http://www.knmi.nl/cms/content/78537/de_zw...an_25_juni_1967 | Gewijzigd: 26 juni 2011, 15:20 uur, door MCBlaauw
n
iet te optimistisch worden he. ondanks dat we vorig jaar ook level 3 hebben gehad, betekent niet dat dat nu ook zo zou zijn. level 3 bij estofex blijft alsnog heel zeldzaam. ik gok 30% kans op level 3 ergens in nederland.