Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Berrien, GA.

28 Nov 2024 21:40:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Berrien, GA; Cook, GA.

28 Nov 2024 21:40:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Berrien, GA; Colquitt, GA; Cook, GA.

28 Nov 2024 21:00:33
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
weerfreak
Lid
26 juni 2011, 13:27 uur | Bericht #251054
Citaat van df310, zondag 26 juni 2011, 13:24 uur en een EF1 tornado/windhoos lijkt me ook niet onmogelijk, dus opassen is het altijd:P

Ja daar werd ook al eerder over gesproken
Weerfreak's weer:2012 lente en zomer : Onweersdagen: 0 Zwaar Onweer: 0
26 juni 2011, 13:28 uur | Bericht #251055
Einderlijk is dan het westen ook een keer aan de beurt. Hoop dat de rest natuurlijk ook wat gaat krijgen. Maar zo aan de temps te zien zal niemand wat missen. Hoop weer op een 2e 25&26 mei 2009
Maar als ik hier de kaarten en de wolkhoogtes ziet zou dat heel best eens goed kunnen
We kunnen nu nog niet goed voorspellen. Dus gaat vanaf morgen de updates weer volgen. Voorlopig eerst nog ff lekker flink zweten morgen.
Waarom deze advertentie?
Sunrise
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 juni 2011, 13:31 uur | Bericht #250667
Het ziet er weer naar uit dat het een vreselijke avond/ nacht gaat worden voor mij, het angsthaasje. dus ik zit de hele dag op o-o. Misschien loopt het wel met een sisser af, dat is meestal hier wel zo.

Edit Marga: Bezoek ook eens de chat. Tijdens onweer is ook het kanaal #angst actief. Deze is speciaal bedoeld voor mensen met angst. | Gewijzigd: 26 juni 2011, 13:35 uur, door Marga
Alpenweerman
AWM Moderator
26 juni 2011, 13:32 uur | Bericht #251056
Citaat van Reutel, zondag 26 juni 2011, 12:59 uur Ik lees dat de meeste hier de kaarten van GFS overschat vinden ten opzichte van EC, maar zou het niet kunnen dat EC gewoon even geen raad weet met deze "on-Europese" situatie?

Het lijkt mij dat juist de Amerikanen meer ervaring hebben met extreme weersomstandigheden.

Nope. Typisch GFS dat overdrijven (zie bv. capes) !
EC is realistischer.

Ciao Johann
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
26 juni 2011, 13:33 uur | Bericht #251057
Zoals het nu lijk meest in de namiddag en avond.
Daarna gevold door een welbekende regen zone. In de nacht is de activiteit er al een tijdje uit.
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Marga
Lid
26 juni 2011, 13:33 uur | Bericht #251058
Regels voor het plaatsen van berichten in het onweerskansentopic

Lees het bovenstaande even aandachtig door.
Vragen zoals: Hoe laat krijg ik onweer? zijn al meerdere malen gesteld en voegen niets toe aan de discussie. Probeer dit soort vragen te vermijden.
Every cloud has a silver lining
26 juni 2011, 13:33 uur | Bericht #251059
Citaat van Sunrise, zondag 26 juni 2011, 13:31 uur Het ziet er weer naar uit dat het een vreselijke avond/ nacht gaat worden voor mij, het angsthaasje. dus ik zit de hele dag op o-o. Misschien loopt het wel met een sisser af, dat is meestal hier wel zo.

Als je bang bent van onweer ben je dinsdag zeker het haasje ja

Hoop toch wel dat het oosten nu niet overgeslagen wordt door moeder natuur
Tycoon2
Lid
26 juni 2011, 13:37 uur | Bericht #251060
Citaat van Johann, zondag 26 juni 2011, 13:32 uur Nope. Typisch GFS dat overdrijven (zie bv. capes) !
EC is realistischer.

Ciao Johann
EC laat nu een hoeveelheid cape zien, die ze bijna nooit laten zien.
GFS overdrijft vaak maar wat EC nu laat zien, komt volgens mij niet vaak voor.
Dat belooft wat...
26 juni 2011, 13:38 uur | Bericht #251061

Heeft iemand al een plaatje/gif hoe de buien zich dinsdag zullen bewegen?
Sanwa
Lid
26 juni 2011, 13:39 uur | Bericht #251062
Citaat van weerfreak, zondag 26 juni 2011, 13:16 uur Als ik de kaarten zie krijgt het westen, zuidwesten, zuiden en midden de hevigste buien.
Heb ik dat goed?

ik dacht dat noordwesten toch ook wel hevige buien zal krijgen.
groet marieke
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Snuck
Lid
26 juni 2011, 13:39 uur | Bericht #251063
Juni eindigt warm.
Een hoogterug is ons land gepasseerd en de stroming is zuidelijk geworden. Er wordt warme en vochtige lucht aangevoerd. Zondag wordt het ongeveer 25 graden, maandag ongeveer 31 graden, dinsdag ongeveer 34 graden. Daarna passeert een koufront en koelt het met een westelijke wind sterk af.

Dinsdagavond kans op zwaar onweer?
Inmiddels beginnen zich in de div. Uitvoer nu mogelijkheden op zware onweersbuien af te tekenen. Veel parameters zijn gunstig: Een zeer grote onstabiliteit met CAPE-waarden rond 3000 J/kg en voldoende vocht. Verticale windschering en optilling aan de voorzijde van een hoogtetrog en ook de convergentie aan de grond zijn nog niet zeer gunstig. De Uitvoer zal omtrent de details nog wel schuiven. Meestal is er pas binnen 24 uur voldoende zekerheid.

Gematigd vervolg.
In sommige Uitvoer zien we al snel weer een volgende rug of een hoog naderen zodat de temperatuur weer omhoog gaat. In groter deel van de Uitvoer wordt de stroming westelijk of noordwestelijk zodat de temperaturen rond normaal blijven liggen. Dit is momenteel de ruime meerderheid van de Uitvoer. Veel neerslag wordt niet verwacht

Edit Marga: Bron?

Heb het eerste verhaaltje geplukt van:

http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?option=...&Itemid=195 | Gewijzigd: 26 juni 2011, 15:01 uur, door Marga
26 juni 2011, 13:47 uur | Bericht #251069
Kan iemand mijn vertellen wat de invloeden zijn van de zeewatertemperaturen in dit verhaal ?
wappy
Lid
26 juni 2011, 13:48 uur | Bericht #251070
Zo Westen nu eens goed aan de beurt(als het allemaal meezit), en als het mee zit gelijk voor 1jaar genoeg
Stenne
Lid
26 juni 2011, 13:50 uur | Bericht #251071
Even een vraag.

Kan iemand mij vertellen of de buien in de vorm van een squall line of in de vorm van een MCS overtrekken.
Een MCS staat er toch ook om bekend zijn hoge bliksemactiviteit en een squal line met zijn windstoten?
In dat geval hoop ik op een MCS!

Groeten
26 juni 2011, 13:50 uur | Bericht #251072
Citaat van wappy, zondag 26 juni 2011, 11:48 uur Zo Westen nu eens goed aan de beurt(als het allemaal meezit), en als het mee zit gelijk voor 1jaar genoeg
Haha.

De temperatuur stijgt inderdaad heel snel, flink drukkend.
26 juni 2011, 13:55 uur | Bericht #251076
normaal bij dit soort super berichten gaat het kriebelen hier.. maar....denk dat het ook heel veelllll ellende en problemen kan en gaat veroorzaken.....hoor trouwens niks over het noord-oosten??? alhoewel we hier idd al een paar keer hebben gehad wel de volle laag te hebben gekregen.....maar is niet te vergelijken met wat er nu staat te verwachten..en sja....of dat ook voor ons bestemd is??? het echte kriebel gevoel is der nog niet...maar net als ander ook zeggen...een gewaarschuwd mens telt voor 2 ......
smarkie
Lid
26 juni 2011, 14:00 uur | Bericht #251078
Citaat van Stenne, zondag 26 juni 2011, 13:50 uur Even een vraag.

Kan iemand mij vertellen of de buien in de vorm van een squall line of in de vorm van een MCS overtrekken.
Een MCS staat er toch ook om bekend zijn hoge bliksemactiviteit en een squal line met zijn windstoten?
In dat geval hoop ik op een MCS!

Groeten

Dat zien we dinsdag
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
26 juni 2011, 14:05 uur | Bericht #251080
volgens mij zit het westen en midden toch wel beter dan het oosten maar mijn gevoel zegt dat we hier ook wel wat gaan meemaken
ik hoop op een spetterende lichtshow met harde dreunen
26 juni 2011, 14:08 uur | Bericht #251081
Citaat van Laurie, zondag 26 juni 2011, 13:50 uur Haha.

De temperatuur stijgt inderdaad heel snel, flink drukkend.

wacht een paar uur en de bewolking is weg boven het zuiden van NL
dan zal de temperatuur nog meer gaan stijgen.
in belgie is het al bijna helemaal zonnig
26 juni 2011, 14:12 uur | Bericht #251083
@www.weer.nl:

Er lijkt een aantal felle buien gevormd te worden, dinsdag. Deze worden deels gevoed door de hitte, maar deels ook door andere weerelementen. We bekijken in dit verhaal CIN als onderdeel van de Spanish Plume. Dat pakt mogelijk dermate stevig uit, dat rolwolken mogelijk zijn

;)

En in dat stukje van Meteoconsult staat ook:

Voor dinsdagmiddag- avond en de nacht naar woensdag toe zetten we hierbij dan ook een waarschuwing uit voor mensen die buitenactiviteiten organiseren. Het kan zomaar zwaar onweren. Er kunnen hagelstenen van 2 of 3 cm in doorsnede vallen. Er bestaat het risico op zware tot zeer zware windstoten en er kan veel regenwater naar beneden komen. Lokaal zijn neerslagsommen, tot en met woensdagmiddag, mogelijk van 50 tot 100 millimeter.

Ik geloof dat dat al een paar dagen hier wordt uitgelegd | Gewijzigd: 26 juni 2011, 14:28 uur, door stratocumulus
Terug naar boven
4 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 4 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.882 topics, welke bij elkaar 448.483 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.607 leden.
Het nieuwste lid is DeKever1 .

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
4 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 62 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 62, lezen 7 mensen het topic "Onweer en op zolder slapen".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden