Verwachten jullie hagel tijdens "die wende des wetters" ?
Ik bedoel hiermee hagel die schade aan caravans/kassen en/of auto's kan toebrengen.
Ik begrijp wel dat hagel zowieso niet uitgesloten kan worden en dat jullie geen garanties kunnen geven.
, maar slechts verwachtingen uit doen gaan.
Verder hoop ik na mijn werk in de auto over het wijdse wad uit te kijken naar onweer .
Morgen bereiken de maxima, nadat komende nacht de minima niet of nauwelijks onder de 15 C zullen komen, waarden tussen 27 C in het zuidwesten en 23 C op de Wadden. Maandag waarden tussen 25-32 C.
Voor dinsdag bestaat er intussen in de Uitvoer redelijke eensgezindheid voor de waarschijnlijke ontwikkelingen.
Zoals de onderstaande kaart aantoont, blijft westelijke lagedruk waarschijnlijk lang genoeg stationair om overdag met voldoende zon de warme bovenlucht te benutten om aan de bodem de waarden te laten oplopen naar 30-35 C.
In de loop van de (na) middag trekken dan vanuit het (zuid)westen de eerste regen- en onweersbuien het land in, zoals het er nu uitziet met de zwaarste exemplaren ook in het westen (mei 2009?).Langzaam maar zeker zal het koufront zich daarna oostwaarts verplaatsen en stroomt in een westelijke aanvoer beduidend koelere lucht in, met maxima op woensdag overal –ruim- onder de 20 C met een wisselvallig weerbeeld.
Donderdag en vrijdag staan dan naar verwachting voldoende onder invloed van uitlopers van het Azorenhoog, om een meest droog weerbeeld en temperaturen tussen 16-20 C te garanderen.
Voor de periode daarna, het verdere vervolg van 1e week/decade juli, is er volgens de ensembles van beide hoofdmodellen (GFS/EC) de meeste kans op een –licht- wisselvallig weerbeeld met temperaturen eerst iets onder normaal en pas op eind van de periode een stijgende trend.
Zelf krijg ik weer wat meer hoop op een toch wel alleszins fraaie start van juli, waarin het patroon (van rond de maandwisseling) zich weet te handhaven. Ec oper 12z van vandaag -onderstaand-geeft een voorbeeld van een dergelijk scenario. Met een meest droog weerbeeld, met zonnige perioden –vooral in het westen en zuiden- en temperaturen 18-23 C.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:56:13 door Ronald de Wildt »
ON topic laat maar komen wat het ook wezen mag maar eh niet weer zo'n nacht
Marga: In de chat bestaat er ook een speciaal kanaaltje voor mensen met angst. Je kunt daar komen via de gewone chat en daar even verder vragen. Je bent van harte welkom. Ook anderen, die bang zijn voor onweer! | Gewijzigd: 25 juni 2011, 23:42 uur, door Marga
ga eens verder terug in de geschiedenis en gebruik voorbeelden zoals 8 juni 2007.
dat is een beter voorbeeld aangezien dat giga complex ook aan het eind van de middag begin avond kwam en serieus mooi onweer vooral cloud to ground opleverde
ga eens verder terug in de geschiedenis en gebruik voorbeelden zoals 8 juni 2007.
dat is een beter voorbeeld aangezien dat giga complex ook aan het eind van de middag begin avond kwam en serieus mooi onweer vooral cloud to ground opleverde
het moet wel leuk blijven ! CG'S zijn gewoon gevaarlijk, vooral op zo'n complex als die 25 mei !
wees blij dat er weinig CG'S waren!
dit moest ik gewoon kwijt ! | Gewijzigd: 25 juni 2011, 23:53 uur, door smoke_soldier
weather without storms is no weather at all.
wees blij dat er weinig CG'S waren!
dit bericht ken worde verwijderd....dit moest ik gewoon kwijt !
in tegendeel ik denk dat menig onweer fanaat hier het met me eens zal zijn dat hoe mooi die nacht ook was er wel een soort syndroom heerst op dit topic
Nee hoor, 25/26 mei was eigenlijk niks bijzonders, behalve de bliksemintensiteit dan.
Hopelijk wordt dinsdag beter en hopen dat de kaarten wat beter worden op dit moment, kwa timing en kwa shear enz ook.. alleen 0-6km shear aanwezig op dit moment. (is wel wat andere dynamiek aanwezig, maar die komt pas achter de neerslag aan)..
Maar als het KNMI bij wijze van spreke 'bang' is om een weeralarm af te geven, en dat dus niet doet is het hele nut toch weg? Stel dat het dinsdag flink tekeer gaat, maar echt goed tekeer, dan zou het fijn zijn als ze een advies zouden uitgeven om de avondspits te mijden als voorbeeld.
Maarja afgelopen December hadden wij ook geen weeralarm gekregen in Limburg, terwijl er hier op sommige plaatsen meer dan 50cm sneeuw lag en rijden levensgevaarlijk was. Bij Alain kon je nog niet meer zien waar de weg zou moeten liggen en waar er greppels zouden zijn :S
Ik denk dat het KNMI maar beter kan stoppen met dat hele weeralarm gedoe. Ik zie het nut niet meer zo. Want nu zijn ze, naar mijn mening erg voorzichtig en hun manier van indeling van regio's is ook nogal verouderd.
Ze kunnen het maar beter houden op enkel de waarschuwingen en het echte werk aan noodweercentrale overlaten.
kom naar de chat anders...
dit topic is hier niet voor bedoeld
you were saying?
maar goed ik ben het met je eens 25/26 mei was prachtig absoluut maar het wordt een beetje overrated hier.
goed terug naar het topic, Pietje Paulusma verwacht ook flink onweer op dinsdag. ik hoop dat ik mijn bliksemverklikker dan al binnen heb. kan ik um gelijk effe uit testen
Maarja afgelopen December hadden wij ook geen weeralarm gekregen in Limburg, terwijl er hier op sommige plaatsen meer dan 50cm sneeuw lag en rijden levensgevaarlijk was. Bij Alain kon je nog niet meer zien waar de weg zou moeten liggen en waar er greppels zouden zijn :S
Ik denk dat het KNMI maar beter kan stoppen met dat hele weeralarm gedoe. Ik zie het nut niet meer zo. Want nu zijn ze, naar mijn mening erg voorzichtig en hun manier van indeling van regio's is ook nogal verouderd.
Ze kunnen het maar beter houden op enkel de waarschuwingen en het echte werk aan noodweercentrale overlaten.
en het begint er ook dus op te lijken dat ze het wat rustiger aan doen. maar weet je wat mij zo irriteerd? als er dan iets ergs gebeurd zoals bij wijze van spreken, 4 mensen dood door bliksem inslag wat ik onder de omstandigheden op aanstaande dinsdag als ze geen weeralarm zouden geven en het blijft zo niet geheel uitsluit, dat er dan weer wordt geroepen van ja waar was het KNMI dan met het weeralarm. 1 ding kan je niet ontkennen in Nederland het is nooit goed genoeg of goed, er is altijd wat te klagen
De waarschuwingen gelden als een advies, en je moet zelf zien wat je ermee doet.
Men tilt er veel te zwaar aan, er is een weer alarm, dus het moet noodweer worden....
Nee, mocht het voorkomen dan ben je gewaarschuwd...! | Gewijzigd: 26 juni 2011, 00:09 uur, door Romani
Citaat van Sietse, zaterdag 25 juni 2011, 23:57 uur Nee hoor, 25/26 mei was eigenlijk niks bijzonders, behalve de bliksemintensiteit dan.
Oh en ik maar denken dat het zo'n bijzondere dag was. just another day
Inderdaad, weer stukje beter, ach het blijven nuance-verschillen, maar toch fijn dat het allemaal steevast in de kaarten blijft.