En de hoogste CAPE in het oosten/zuidoosten | Gewijzigd: 25 juni 2011, 07:30 uur, door smarkie
De eerste kaartjes betreffen de verwachte neerslag. Daarop zien we dat het WRF met een behoorlijke sloot water afkomt. De zwaarste neerslag lijkt te gaan vallen in het westen van Belgie en dan door te trekken van het zuidwesten naar het noordoosten van Nederland. Neerslaghoeveelheden tot 40-50 mm/m² worden niet uitgesloten.
Op de tweede reeks kaartjes zien we de cape-verwachting. Hierop zien we dinsdag waarden tussen 2500 J/KG en 3500J/KG. Hier lijkt het WRF het amerikaans model GFS te volgen, maar zoals Jan al zei in het begin van dit topic, lijkt het ECMWF op dit gebied met realistischer kaarten af te komen.
De laatste reeks kaartjes betreffen de SRH (Storm relative helicity) Deze parameter wordt, in samen werking met LLS en DLS, gebruikt op onweersbuien met rotatie te voorspellen of beter gekend als supercells. Op de kaarten zien we waarden die schommelen tussen 100 m²/s² en mogelijk 400 m²/s². Als we de bijhorende legende bekijken kunnen we zien dat de kans op supercells reeël is en dat een lokale tornado niet uitgesloten is.
Legende:
Bronnen: http://www.meteocenter.eu/ en Onweerskaarten
Deze verwachting werd gemaakt op het meest recente WRF-model en blijft dus enkel maar een verwachting.
Lees dit maar even door: http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...t=0&start=0
ik word wss weer voor gek verklaard als ik zeg dat ik ga snipperen
ik heb er zin an
Je bent niet de enige die voor gek verklaard word
Achjah ieder zijn hobby en dus intresse ervoor.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Het staat inderdaad al lang op de kaarten,maar er zijn nog altijd een paar schommelingen waardoor het ook met een sisser kan aflopen.
Zolang het niet zeker is,heeft waarschuwen ook geen nut.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Het staat inderdaad al lang op de kaarten,maar er zijn nog altijd een paar schommelingen waardoor het ook met een sisser kan aflopen.
Zolang het niet zeker is,heeft waarschuwen ook geen nut.
Echt zeker is het nooit.
Maar een voorwaarschuwing een dag van te voren zou toch wel handig zijn, zodat de mensen er rekening mee kunnen houden dat er wel een echte waarschuwing komt.
Maar een voorwaarschuwing een dag van te voren zou toch wel handig zijn, zodat de mensen er rekening mee kunnen houden dat er wel een echte waarschuwing komt.
Dat bedoelde ik. dank je wel.
Synoptische ontwikkeling
Een rug op 500 hPa ligt boven onze omgeving en bouwt nog verder op. Op de oceaan ligt een verscherpende trog die langzaam oostwaarts trekt. Tussen beide systemen in ligt een golvende frontale zone die in activiteit afneemt. Oost van deze zone vormt zich een Spaanse pluim met thetaW850 waarden van 18 graden. Dit patroon schuift langzaam oostwaarts en zoals het er nu naar uitziet passeert de Spaanse pluim dinsdagavond en woensdagnacht. De trog trekt woensdagavond en donderdagnacht over waarna de zuidelijke stroming draait naar een westelijke richting. Daarna zien we weer een opbouw van een rug boven de Noordzee die het komend weekend oostwaarts trekt en de ruimte maakt voor een lagedrukgebied in het Noordzee gebied.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Met de zuidelijke stroming stijgt de temperatuur tot tropische waarden. In de temperatuurpluim is dit duidelijk terug te zien. Na passage van de trog wordt de stroming meanderend, geen van de leden handhaaft het geblokkeerde patroon. Het tijdstip van doorkomen van de Spaanse pluim op dinsdag is nog niet echt duidelijk, de opeenvolgende runs schuiven het steeds iets voor zich uit, zo ook deze run. Kijken we naar de clusterkaarten dan zien we dat op woensdag 12 UTC 25% van de leden de Spaanse pluim nog west van ons land hebben en 75% van de leden boven of net oost van ons land. Dit is ook te zien in de staafdiagrammen van de neerslag voor het westen van het land, die hebben de pieken met neerslag verdeeld vanaf dinsdag 00 UTC tot woensdag 24 UTC. Vanwege de traagheid van het oostwaarts trekken blijft timing erg lastig. Temeer ook omdat er bijzonder veel energie (CAPE) beschikbaar is en buien een eigen leven gaan leiden. Alles is dus aanwezig voor enige hectiek, maar ECMWF laat het zwaartepunt van de neerslag in deze run via de Noordzee noordwaarts lopen.
Bron: KNMI
ik word wss weer voor gek verklaard als ik zeg dat ik ga snipperen
ik heb er zin an
HAha!! Laat ze maar denken..
Als het zo gaat als nu op de kaarten staat vallen we hier goed in de prijzen, dan zijn we heeeel erg blij dat we vrij zijn!
Maar ik juig nu nog niet te hard, en hoop alleen erg hard dat de kaarten zo goed blijven.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Bedankt. In dit geval wel handig geweest