KLM gaat vanaf september tussen Amsterdam en Parijs op afgewerkt frituurvet vliegen. Met deze vluchten op biokerosine zet de luchtvaartmaatschappij een nieuwe stap in de verduurzaming van de luchtvaart. KLM-directeur Camiel Eurlings zegt 'bijzonder trots' te zijn dat KLM deze substantiële stap zet. De luchtvaartmaatschappijen krijgen binnenkort wereldwijd toestemming commerciële vluchten op biobrandstof aan te bieden. Eurlings: 'De weg naar 100 procent duurzame energie is een enorme uitdaging.' Ook voor de luchtvaart zijn volgens Eurlings alternatieve brandstoffen van biomassa de enige passende vervanging voor fossiele brandstoffen.
KLM begon in 2009 met de eerste testvluchten op biobrandstof. Deze biokerosine voldoet aan dezelfde technische specificaties als traditionele kerosine. Aan de vliegtuigmotoren of de infrastructuur zijn dan ook geen aanpassingen nodig.
Bron AD | Gewijzigd: 24 april 2017, 12:16 uur, door Joyce.s
Want die lees ik nergens.
Ik snap dat het niet één op één vanuit de frituurpan de tank in gaat.
Wordt dit ruw gemengd, hoe wordt het bewerkt voor dat het getankt kan worden, of wat..? | Gewijzigd: 22 juni 2011, 11:27 uur, door Romani
Want die lees ik nergens.
Ik snap dat het niet één op één vanuit de frituurpan de tank in gaat.
Wordt dit ruw gemengd, hoe wordt het bewerkt voor dat het getankt kan worden, of wat..?
Dat werkt zo: http://students.chem.tue.nl/ifp27/bronnen/...a_chemisch.html met met dien verstande dat afgewerkt frituurvet nog de nodige voorbewerking nodig zoals filteren, drogen en afhankelijk van de kwaliteit van vet/olie nog wat andere processen.
Overigens geloof ik niet veel van het artikel. Gezien de hoeveelheid brandstof die zo'n jumbo verbruikt is het logistiek niet te doen om daarvoor frietvet in te zamelen. Ze zullen wel gewoon ruwe plantaardige olie gebruiken (Koolzaad, zonnebloem etc.) en daarvan een percentage bijmengen...
Gevalletje kort door de bocht van het AD.
Edit: Zolang er nog voedsel te kort is op de wereld gaat dit trouwens nooit werken, te veel ethische bezwaren en te hoge grondstof prijzen. dit is gewoon een publiciteits stunt van KLM | Gewijzigd: 2 juli 2011, 08:10 uur, door Bornin7ty2
Gevalletje kort door de bocht van het AD.
Edit: Zolang er nog voedsel te kort is op de wereld gaat dit trouwens nooit werken, te veel ethische bezwaren en te hoge grondstof prijzen. dit is gewoon een publiciteits stunt van KLM
Ahh..Bedankt voor de link,
Hmm..Nou weet ik wel dat er bij ons kantoorpand altijd een vrachtwagen van ROTI komt, om het vet van de kantines op te halen...
Kan me voorstellen als je dit landelijk optelt met horeca, prive, en bedrijfskantines je toch heel aanvoer wat hebt...
Bovendien gaat het niet onverdund erin, je hebt dus niet de volle 216.840 liter vet nodig per (volle) tank van bijv. een 747 | Gewijzigd: 2 juli 2011, 11:42 uur, door Romani
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21