De luchtkwaliteit in de vier grote steden is nog steeds onder de maat. Vooral de lucht in Rotterdam is vuil, blijkt uit een groot onderzoek van de rekenkamers van de vier steden. Gedacht werd dat 80-kilometerzones op snelwegen, schonere motoren en schonere brandstoffen meer effect zouden hebben. De steden vinden dat de overheid maatregelen moet nemen om de luchtkwaliteit sneller te verbeteren. Als dit niet gebeurt, lukt het Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht niet om voor 2015 doelen te halen die in Europa zijn afgesproken.
Bron: RTL | Gewijzigd: 24 april 2017, 12:17 uur, door Joyce.s
Rotterdam: 80 km/h Zone mensen gaan eerst afremmen naar 80 vanaf 100. en dan als de 80 zone voorbij is weer volgas naar de 100. En tevens zorgt deze 80 zone ervoor dat er files ontstaan. Ook de Euro 5/EEV motoren zijn lang niet zo mooi als men denkt. Dit ivm alle chemische troep die er nodig is om de EEV norm uit de uitlaat te krijgen.
Tevens gaan mensen die in de 80 zone zitten te 'rijden' gaan 75-80-75-70 zitten rijden waardoor het hele verkeer opgehouden wordt. Ook de vrachtwagens en die verbruiken op dat moment veel meer brandstof. Personen wagens hebben ook een hoger verbruik hierdoor. En dat met 1000den autos per uur tja daar heb je het probleem.
Utrecht is overgestapt op moderne EEV bussen. Deze bussen zijn erg langzaam met optrekken en de chauffeurs trappen dan graag de Kick-down erin om goed op te kunnen trekken. Dus een hoog brandstofverbruik. (dit was niet het geval met de oude bussen)
Den Haag is overgestapt op CNG bussen die verbruiken C.a 60% meer dan de dieselbussen. Een diesel doet zeg maar 1 op 3 een CNG 4 op 1. Dit is alleenmaar het OV-gedeelte.
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.