Dit zijn drie bewerkingen van dezelfde samengevoegde drie foto's (met stops -2, 0, +2)
Klik op de foto's om alle details goed te zien.
Hoe doe je dat precies?
Ik heb ook wel eens een poging gedaan met Photo Shop.
Dat ik eerst wat ging spelen met helderheid en verzadiging (omdat ik geen statief heb), er dan 3 layers van maakte en dan de layers uitknipte.
Maar bij mij ziet het er dan altijd heel erg uitgeknipt uit
Hoe doe je dat precies?
Ik heb ook wel eens een poging gedaan met Photo Shop.
Dat ik eerst wat ging spelen met helderheid en verzadiging (omdat ik geen statief heb), er dan 3 layers van maakte en dan de layers uitknipte.
Maar bij mij ziet het er dan altijd heel erg uitgeknipt uit
Ik heb grofweg deze tutorial gebruikt: http://garmahis.com/tutorials/hdr-tutorial-free-software/
Meer specifiek:
Ik heb de (Auto Exposure Bracketing) instelling van m'n camera op -2, 0, +2 gezet. Dit wil zeggen dat er drie foto's direct achter elkaar gemaakt worden met verschillende belichtingen. Op de onderbelichtte foto zullen de heldere onderwerpen meer details bevatten, op de overbelichtte foto zullen de donkere onderdelen meer details bevatten.
Verder sla ik de foto's op in RAW formaat, om zoveel mogelijk informatie te hebben voor de nabewerking. Elk van de 3 foto's open ik met Gimp + plugin gimp-ufraw. Deze plugin laat je allerlei parameters aanpassen aan de hand van het RAW bestand, om een uiteindelijke JPG te genereren. Ik heb dit voor elk van de drie foto's 2 maal met verschillende instellingen gedaan, met als resultaat dus 6 jpg bestanden.
Met het programma qtpfsgui heb ik deze foto's samengevoegd, waarmee je aan de hand van tonemapping allerlei effecten kunt creeren.
2 x dezelfde foto, de eerste is zoals de camera hem aanbied in jpg formaat, de twee is nabewerkt vanuit het RAW formaat:
Op de een of andere manier lijken ze de werkelijkheid te benaderen of zijn ze zelfs surrealistisch mooi
Als je alleen al googlet op 'HDR' dan zie je al geweldige platen, als je het zelf doet moet het nog leuker zijn.
Alleen jij weet namelijk hoe dat jouw ogen iets gezien hebben
Alleen zijn de anderen een beetje overdone. Dat is niet mooi meer.
Maar RAW heeft eigenlijk geen echte invloed op HDR bewerking.
RAW is gewoon bedoeld als *digitaal negatief*. Je hebt er meer controle over bij de nabewerking. Die je bij JPEG niet hebt, omdat de fotocamera het beeld al in de camera voor je bewerkt en comprimeert.
Ik maak mijn HDR's ook met RAW bestanden, maar dan puur uit het feit, dat ik de foto's ook enkel graag een beetje bijschroef.
Citaat van Shift3r, maandag 20 juni 2011, 0:16 uur Ik vind persoonlijk de 2de foto van de eerste 3 het mooiste. Die heeft een wat meer dramatische look.
Alleen zijn de anderen een beetje overdone. Dat is niet mooi meer.
Ik ben ook het meest trots op de 2e foto. De andere twee hebben beide veel te veel kleur, hoewel dat met de 3e foto in principe ook de bedoeling was, een 'cartoonishe' plaat.
RAW is gewoon bedoeld als *digitaal negatief*. Je hebt er meer controle over bij de nabewerking. Die je bij JPEG niet hebt, omdat de fotocamera het beeld al in de camera voor je bewerkt en comprimeert.
Ik heb voor het HDR samenvoeg proces dan ook van elk van de 3 RAW foto's twee nabewerking gemaakt, om vervolgens met de 6 resultaten de HDR te maken.
De laatste vind ik persoonlijk een beetje te veel van het goeie!
Maar foto 1 & 2 zijn prachtig!
Complimenten!
Edit: Ben vanmiddag ook eens wezen kijken naar een mooie kandidaat voor een HDR..
Mijn eerste en via dezelfde tutorial gedaan
Als je hem uitvergroot zie je de details beter, al met al een redelijke 1e HDR
| Gewijzigd: 20 juni 2011, 20:42 uur, door Joey