Gisteren was een prachtige dag om heerlijk CB's te kunnen fotograferen! Samen met Vincent (VincentK) erg genoten van dit geweldige weer, zie hieronder mijn resultaten (die van Vincent zullen uiteraard snel volgen...):
1.
Stormcloud entering EHSB by Lennart Batenburg, on Flickr
2.
Impressive Cumulus Nimbus by Lennart Batenburg, on Flickr
3.
Convection by Lennart Batenburg, on Flickr
4.
Runway rainbow by Lennart Batenburg, on Flickr
5.
Rearside of a Cumulus Nimbus with part of a rainbow by Lennart Batenburg, on Flickr
6.
Cumulus Congestus by Lennart Batenburg, on Flickr
7.
Double rainbow! by Lennart Batenburg, on Flickr
8.
Cumulus Nimbus by Lennart Batenburg, on Flickr
Aan het einde van de avond zagen we op de radar boven de Noordzee een mooi complex opbouwen wat (eenmaal aan land) rap explodeerde. Helaas heeft het niet stand kunnen houden tot aan Soesterberg. Slechts een paar lightnings, de mooiste helaas niet op de plaat. Vincent heeft er wel één op de gevoelige plaat vast kunnen leggen...
Greetz,
Lennart
P.s. Foto's gemaakt met een Canon EOS 50D + Canon EF 10-22 en wat Cokin filters...
Schitterende foto's!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Mooi systeem, ik heb het jaren geleden, in mijn analoog tijdperk, ontdekt .
Ik had dezelfde filters die jij opnoemt, plus een bruin/oranje verloopje, voor de zonsopkomsten/ondergangen.
waarom plaats je niet één foto op dit topic?
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=25757 | Gewijzigd: 19 juni 2011, 16:09 uur, door henk55
Huh? Ik dacht dat een polarisatiefilter vooral geschikt was om een regenboog weg te gummen?
Ja, vermoedde ook al dat je een ND filter had gebruikt. Bedankt voor de uitleg!
Wel eens een ND filter in combi met polarisatie gebruikt?
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Ja, vermoedde ook al dat je een ND filter had gebruikt. Bedankt voor de uitleg!
Wel eens een ND filter in combi met polarisatie gebruikt?
Je kan met een polarisatiefilter inderdaad de regenboog ook weg gummen. Maar als je dan wat door draait kan je 'm ook net wat meer versterken. Zoals gister: de linker helft van de regenboog was feller dan de rechter helft. Ik heb het polarisatiefilter dusdanig gedraaid dat de rechterhelft wat versterkt werd zodat 'ie redelijk egaal van felheid was...
Grijsverloopfilters zijn voor mij bij wolkenfotografie (en natuurfotografie in het algemeen) niet meer weg te denken! Het is een simpel maar zeer doeltreffend systeem, echt een aanrader! Ze zijn ook te gebruiken icm een polarfilter, alleen kan je de filterhouder niet meer op de lens schroeven (polarfilters hebben over het algemeen geen schroefdraad aan de buitenzijde), maar met de hand zijn ze ook prima te gebruiken. | Gewijzigd: 19 juni 2011, 17:11 uur, door graber260
O..., je bedoeld dat je geen Cokin polfilter hebt, want een Cokin polfilter + Nd filter is in de houder van Cokin goed te combineren.
Nee klopt, vergeten te zeggen dat ik een B+W circulair polarisatiefilter heb gebruikt, niet die van Cokin. Misschien daar ook maar eens in gaan investeren dan En een enkel filter houder (ipv drie gleufs filter houder), ik ben nu met de 10-22 gelimiteerd tot 14mm als ik de filterhouder wil gebruiken (wat ik dus niet doe ). | Gewijzigd: 19 juni 2011, 23:27 uur, door graber260