Cumulus, misschien cumulonimbus, maar weet niet of het er al uit regent
Er boven cirrus, of stratus bewolking
Ik denk van wel want een cumulonimbus hoeft volgens mij geen aambeeld te hebben, dan heb je het denk ik over cumulonimbus met incus (aambeeld) | Gewijzigd: 18 juni 2011, 15:17 uur, door onweeer
Dat kan denk ik ook niet want dit is cumulus fractus (plaatje hieronder) onder een cumulonimbus (ook mogelijk zonder bui) | Gewijzigd: 18 juni 2011, 16:37 uur, door onweeer
Cumulus fractus is een uiteenvallende cumuluswolk of een al uiteengevallen cumulus
Dat hoeft niet, vaak ontstaan ze door turbulentie in gebieden met hoge luchtvochtigheid, zoals onder regenbuien.
De wolk van de topicstarter is volgens mij, als het eruit regent, een Cumulonimbus Calvus. Zonder regen is het een Cumulus Congestus. Edit: uit een Congestus kan het natuurlijk ook regenen... maar het verschil tussen die 2 is dan moeilijk te zien.
Vaak hebben cumulunimbussen geen aambeeld, dan is het de Congestus of Calvus variant, met aambeeld Incus. | Gewijzigd: 18 juni 2011, 19:09 uur, door jurianb
De wolk van de topicstarter is volgens mij, als het eruit regent, een Cumulonimbus Calvus. Zonder regen is het een Cumulus Congestus. Edit: uit een Congestus kan het natuurlijk ook regenen... maar het verschil tussen die 2 is dan moeilijk te zien.
Vaak hebben cumulunimbussen geen aambeeld, dan is het de Congestus of Calvus variant, met aambeeld Incus.
Het is geen cumulonimbus, als je goed kijkt zie je dat de onderkant van de wolk al opgelost is, dus er zit geen 'basis' meer aan.
Overigens is fractus in deze niet van toepassing. Typische Cu-fractus zijn losse plukken welke niet een dergelijke verticale ontwikkeling hebben.
EDIT! Haha ik zie dat de foto niet vandaag is! Dan is bovenstaande (qua hoogtes) natuurlijk niet van toepassing !
Maargoed, dan nog. Flinke Cu, niets meer en niets minder. | Gewijzigd: 18 juni 2011, 20:02 uur, door marsel
Hmm dan heb ik het verkeerd gelezen in 'het Weerboekje'. Geweldige uitleg trouwens weer, weer wat geleerd