Totally agree! Discussie loopt m.i. een beetje uit de klauwen met het tornado gedoe. Daarbij kijken we massaal naar GFS terwijl bekend is dat deze vaak te hoge waarden berekend.
Neemt niet weg dat het wel erg leuk is om deze waardes een keer te zien op kaarten in Nederland. Als het echt zover komt en alle ingrediënten zijn aanwezig, vrees ik het ergste. Zelfs voor de onweerfreak zal het dan bijzonder heftig zijn.
Niets is zo veranderlijk als het weer Het is inderdaad uniek voor een land waarin wij leven, maar het kan maar zo allemaal de soep in lopen, het is gewoon goed de kaarten in de gaten houden en duimen maar
En dat nog wel met voorlopige onweerskansen.
Voorlopig lees ik wel lekker rustig mee en probeer kaarten te snappen etc.
Ben alleen weer helemaal kwijt hoe dat dynamisch onweer ook weer in elkaar zit, iemand ergens link naar waar dat beschreven staat in dit forum? Thx | Gewijzigd: 24 juni 2011, 15:52 uur, door Fluffje
Waarschijnlijk wordt daarmee bedoeld, dat we met z'n allen kijken naar de worst-case scenario's, en dat we vaak hopen op een strenge vorstperiode, dan wel een pak sneeuw, dan wel een hittegolf, dan wel een geweldig onweer. De meesten van ons zijn geen professionele weersvoorspellers (ik niet in elk geval, is gewoon een hobby) en we schrijven niet zozeer op wat we op basis van degelijke kennis en jarenlange ervaring verwachten, maar we hebben het vooral over dat wat we graag zouden zien. Daardoor kan de nadruk soms een beetje verschuiven richting de mogelijkheid van extreem weer, en heel veel aandacht voor (bijvoorbeeld) een kleine mogelijkheid dat het over anderhalve week wel eens zou kunnen gaan sneeuwen. Dat die mogelijkheid meestal niet uitkomt, is voor veel mensen geen verrassing, maar sommigen zijn dan toch teleurgesteld, hoe vaak ook gezegd wordt dat het verwachtingen zijn en dat het moeilijk is om ver vooruit te kijken met het weer.
Overigens ben ik zelf gewoon vooral benieuwd, mocht komende dinsdag extreem weer brengen dan zal ik daarvan genieten, en anders geniet ik even goed van het zonnetje en de warmte. Ik zie dat de kaarten vrij consistent zijn in de CAPE/LI maar minder in de passage van het koufront, dat vind ik leuk om te weten, dat vind ik leuk om over na te denken, en daar houd ik het verder ook bij. Wetende dat ondanks alle voorpret, het feest nog niet zeker is.
Tot nu toe zien de kaarten er goed uit, maar of dat zo blijft.....
Tot die tijd ga ik wel gewoon onweersfilmpjes kijken om mezelf bezig te houden.
Zoals bijvoorbeeld deze,
http://video.google.com/videoplay?docid=2543964359101879565#
Even Off-topic hoor.
Wat voor Video camera gebruik/gebruiken jij/jullie eigenlijk?
Heb momenteel een JVC HD cam corder,maar wil later dit jaar een pro video camera aanschaffen om alles nog beter in beeld te krijgen,heb zelf de gedachte gezet naar 2 Camera's.
-Sony HVR-HD 1000E Pro HD
-Sony HXR-MC50E Compact Pro HD
Het kost een paar knaken,dus wil een goede keuze maken.
Otherwise ander maak ik een topicje aan over de ervaringen met verschillende Pro digitale video Camera's. | Gewijzigd: 24 juni 2011, 16:08 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
In deze run komt het koufront op een vrij ongunstig ogenblik door. Het model laat de Boyden oplopen tot 100 en de Cape loopt vanaf maandag op tot ruim boven 2000 J/kg. Alles is dus aanwezig voor enige hectiek, maar ECMWF laat het met een sisser aflopen en krijgt Duitsland dinsdagavond de volle laag
Ik gok op een squallline met misschien wel een embedded Supercell.. enne natuurlijk baseball sized Hail
valt nog niks van te zeggen. Of je moet van teleurstelling houden. Het is niet de eerste keer dat alles net langs ons ontwikkeld,vanuit de Ardenne zo Duitsland in met activatie ten top.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Dus als er een mogelijkheid tot tornado's wordt berekend mag dat van mij best genoemd worden, en natuurlijk zou het erg zijn als er wordt geleden onder de krachten die daarbij vrijkomen, materialistische of emotionele schade is nooit fijn.
Maar ik vind toch dat de weer liefhebbers hier op het forum best wel mogen aangeven dat ze wel eens een tornado willen zien, dit zal bij de meeste niet komen omdat ze graag het leed willen hebben, maar meer door hun fascinatie voor dit fenomeen. Dit heb ik ook, al moet ik zeggen dat als ik er eentje zie, ik waarschijnlijk meer dan 7kleurtjes in mijn broek krijg
Maar het is toch onderdeel van de hobby, en de telleurstelling die hier misschien wel achterweg komt als blijkt dat er helemaal geen onweer komt dinsdag weegt bij mij niet op tegen de voorpret die je momenteel al hebt, het zou natuurlijk het fijnste zijn als we allemaal getrakteerd werden op een ongelooflijke mooie onweersbui, met alle toeters en bellen erop en eraan en dat er geen schade zou zijn, helaas gaat deze vlieger niet op, elke onweersbui brengt over het algemeen wel schade met zich mee.
De kaarten zijn tot nu toe nog heel erg consistent, dus ik verwacht nog wel wat leuk onweer op dinsdag!
In deze run komt het koufront op een vrij ongunstig ogenblik door. Het model laat de Boyden oplopen tot 100 en de Cape loopt vanaf maandag op tot ruim boven 2000 J/kg. Alles is dus aanwezig voor enige hectiek, maar ECMWF laat het met een sisser aflopen en krijgt Duitsland dinsdagavond de volle laag
Precies. Daarom quote ik maar ff dit nog. We weten het niet. Het ziet er goed uit tot nu toe, maar het kan allemaal nog veranderen
valt nog niks van te zeggen. Of je moet van teleurstelling houden. Het is niet de eerste keer dat alles net langs ons ontwikkeld,vanuit de Ardenne zo Duitsland in met activatie ten top.
Er niks van zeggen klopt niet helemaal, het wordt zo langzaam maar zeker wel zekerder. de heftigheid kan inderdaad nog mee of tegen vallen voor wat betreft de timing. Maar het front nadert vanuit het westen en gaat vol over nederland heen. Als de kaarten zo blijven wordt het gewoon feest. Er zijn zoals ik het zie gewoon kansen op een Supercell en eventueel windhoos/tornado.
En heel Nederland vernietigend noodweer en elfstedentochten met 20 graden onder nul.
Viel het vaak toch een beetje tegen.
Het lijkt me duidelijk dat wat Marieke hier bedoelt een voorbeeld is, en dat ze dat een beetje overdrijft om haar woorden extra kracht bij te zetten.
Beetje flauw en erg overtrokken...
Volgens mij ben ik duidelijk geweest in mijn mening. Ik vind de situatie zoals hij nu is ook spannend, en zou graag eens een echte tornado zien, ook om het natuurverschijnsel. Het gaat mij op de manier van berichten formuleren.
Stel je eens voor: Wij roepen hier op O-O van Vet en Cool er komt morgen misschien een gigantische tornado aan, hieperdepiep! Vervolgens vaagt die tornado een plaatselijke camping van de aardbodem... Wie roept er dan nog Vet en Cool?
Dan heeft het westen wel kans dat het alleen regen krijgt. Of het moet zich op zee al sterk ontwikkelen. Of is die daar nog te koud voor?
Zeg als ik niet gelijk heb | Gewijzigd: 24 juni 2011, 16:31 uur, door weerfreak