Dus als het hele plaatje klopt dan kan zoiets gaan voorkomen... en dat wil je niet over je heen zien komen.
Klopt, mijn opa heeft een tornado meegemaakt, weet niet meer welk jaar maar hij vertelde het nog een paar weken terug.
Ik snap ook wel dat windhozen ook tornado's zijn, en inderdaad behoorlijk lichte ter vergelijking met de VS.
Hier zie ik vaak waterhozen boven zee, worden die ook als "tornado's" gerekend? want deze zijn nog lichter dan windhozen.
maar de ergste hitte zal zeeland bespaard blijven vermoed ik...toch jan?
iedereen alvast een feestelijk weekend.
hoop ook dat wij eens een x een mooie lichtshow hier krijgen. met een paar mooie luchten ben ik al blij, een rolwolk ofzo
word wel heel spannend allemaal
Dat wordt in de volksmond nou eenmaal zo genoemd inderdaad, omdat de tornado's die in ons land
voorkomen veelal niet groter worden dan een F-2 op de Fujita schaal, op die schaal is een F-2 minimaal op een schaal van 5, overigens nog steeds goed voor 180-250km/u als gemiddelde windsnelheid.
Bij onze Oosterburen en Polen ook al aantal keer de afgelopen 10 jaar een F-3 tornado gehad.
Als alle puzzelstukjes samenvallen en de temperaturen en luchtsoorten zorgen voor forse verschillen, zowel onderste als bovenste luchtlagen...
Dan zou het heel goed mogelijk zijn dat wij ook wel eens een F-3 kunnen gaan krijgen,
wellicht met alle dynamiek van dinsdag as
Je zegt het helemaal goed, waarschijnlijk zullen ze pas op dinsdag gaan waarschuwen...
Dit is totaal niet onderbouwd, maar is gewoon mijn gevoel ( ik hoop dat me gevoel me niet in de steek laat )
Ben echt blij dat ik o-o onder favorieten heb staan. Zondagaaf rij ik over naar het oosten van het land en zoals ik het nu begrijp, zal het daar het ergst worden?
Ik verwacht nog geen vliegende caravans en woonwagens maar het ziet er allemaal best heftig uit.
Woensdag gaan we los met de kermis dus zullen de attrakties dinsdag al helemaal opgesteld staan! Dat is een makkelijke prooi voor windstoten en dergelijke.
Des al niet te min is dit een heerlijk voorspel van wat er komen gaat
Dit is totaal niet onderbouwd, maar is gewoon mijn gevoel ( ik hoop dat me gevoel me niet in de steek laat )
Zo'n gevoel heb ik ook.. en ik denk wel meerderen haha. Laat het maar eens een keer goed losgaan weer. Dan hoor je mij de rest van de zomer niet meer klagen! Zoals de kaartjes er de laatste tijd blijven uitzien krijgt ook de kust wat leuks te verwerken, ondanks het zeewater dat toch nog niet extreem warm is. Maar goed niet elke onweerssituatie is afhankelijk van de zee
voorkomen veelal niet groter worden dan een F-2 op de Fujita schaal, op die schaal is een F-2 minimaal op een schaal van 5, overigens nog steeds goed voor 180-250km/u als gemiddelde windsnelheid.
Bij onze Oosterburen en Polen ook al aantal keer de afgelopen 10 jaar een F-3 tornado gehad.
Als alle puzzelstukjes samenvallen en de temperaturen en luchtsoorten zorgen voor forse verschillen, zowel onderste als bovenste luchtlagen...
Dan zou het heel goed mogelijk zijn dat wij ook wel eens een F-3 kunnen gaan krijgen,
wellicht met alle dynamiek van dinsdag as
Laten we dan hopen dat er weinig slachtoffers zullen vallen. Het is mooi en leuk, maar Nederland is er totaal niet op voorbereid zoals in de VS.
Dus als het hele plaatje klopt dan kan zoiets gaan voorkomen... en dat wil je niet over je heen zien komen.
Chaam, Tricht, Borculo... Bekende voirbeelden dat het kan! Grote schade toen.
Wat we hier in NL echter wel hebben en ze daar in de VS niet hebben, is sterker gefundeerde huizen.
Een groot deel van de gebouwen daar is echter wel bestand tot een bepaalde klasse tornado's. Iets wat in NL niet het geval is. Maar goed over de houten huisjes daar zullen we het ook maar niet gaan hebben
Nu weer on-topic!
Noord-Frankrijk en België en aangezien ik aan de Belgische grens woon
Kunnen sws zondag avond of miss. maandag zelf pas zien wat er precies gaat gebeuren, maar 't ziet er iig goed uit!
Nu weer on-topic!
Ik doelde inderdaad op de houten huizen
Inderdaad weer on-topic! *sorry*
Idd 1 goede onweersdag, en je hoort mij ook ( voorlopig ) niet meer
Ik denk dat er al eerder buien (buitjes) ontstaan die nu (nog) niet worden aangegeven door de modellen.
Het is gewoon duidelijk te zien dat de modellen het er moeilijk mee hebben. | Gewijzigd: 24 juni 2011, 11:49 uur, door smarkie
Ik denk dat er al eerder buien (buitjes) ontstaan die nu (nog) niet worden aangegeven door de modellen.
Het is gewoon duidelijk te zien dat de modellen het er moeilijk mee hebben.
Hmm, klopt, ECMWF lijkt vooral voor neerslag voor woensdagochtend te gaan als ik de laatste pluimpjes zo bekijk?
Mijn gevoel zegt dat t dinsdagavond flink los gaat barsten.