dag en nacht tempra's van de komende dagen
volgens mij zijn ze nog aan het binnenkomen in dat geval moet je effe wachten
hey bedankt voor je link
Mariene meteoverwachting donderdag 23/06/11 20u00
Weersverwachting tot dinsdagavond 28/06/11
Tussen een lagedrukgebied boven Scandinavië en een uitloper van het Azorenhoog over Frankrijk, wordt licht onstabiele, maritieme lucht, via een westelijke stroming, naar onze omgeving aangevoerd. Het centrum van het hogedrukgebied verplaatst zich geleidelijk tot boven West- en later Oost-Europa. Zaterdagmiddag passeert een warmtefront onze kust. Daarna stuurt een zuid- tot zuidoostelijke stroming steeds warmere lucht naar onze regio. Het aangekondigde koufront (overgang naar gevoelig frisser weer) zou volgens de laatste prognoses pas in de nacht van dinsdag op woensdag onze kust passeren.
Vanavond afwisselend brede opklaringen en wolkenvelden met kans op een bui. Goed zicht. Minima rond 11 °C. Vrij krachtige wind (5) uit W, ruimend naar WNW en afnemend tot matig (4).
Morgen 's ochtends nog veel bewolking en kans op een bui, daarna vrij zonnig, in de loop van de namiddag toenemende hoge bewolking. Goed zicht. Maxima rond 18 °C. Matige wind (4) uit WNW, krimpend naar ZW en toenemend tot vrij krachtig (5).
Zaterdag betrokken met wat motregen, later droog maar pas tegen de avond geleidelijk opklaringen. Matig zicht, later goed zicht. Maxima rond 19 °C. Vrij krachtige tot krachtige wind (5-6) uit ZW, ruimend naar WZW en 's avonds afnemend tot matig (4).
Zondag zonnig. Matig tot goed zicht. Maxima rond 25 °C. Matige wind (3-4) uit WZW, afnemend tot zwak (2) en krimpend naar OZO. In de kuststrook ontwikkelt zich in de loop van de namiddag een matige zeebries (3-4) uit NNO.
Maandag zonnig. Goed zicht. Maxima rond 29 °C. Matige wind (3-4) uit ZO tot ZZO, toenemend tot matig (4).
Dinsdag zonnig. In de loop van de namiddag meer bewolking en 's avonds en 's nachts stevige onweersbuien. Goed zicht. Maxima rond 24 °C. Matige wind (4) uit Z.
Langetermijnverwachting van woensdag 29/06/11 tot zondag 03/07/11
Na dinsdag zou het Azorenhoog zich opnieuw uitbreiden over West-Europa. Een periode van vrij rustig en overwegend droog weer, maar met een westelijke stroming die de maxima rond 20 °C houdt.
(De in de tekst beschreven wind betreft de wind op volle zee, tenzij anders vermeld)
Bron: http://www.kustweerbericht.be/nl/watersporters.algemeen.asp
TaL
Het verleden kun je toch niet meer herschrijven of opnieuw doen.
Ben van mening dat het af en toe wel iets too much is, van mij is dat in elk geval enthousiasme
Overigens is het soms juist wel goed om het verleden erbij te pakken, het is makkelijker te refereren naar een eerdere situatie,
simpelweg om de reden om een idee te krijgen hoe het eventueel kan uitpakken.
Is dus een vorm van gemakzucht door te refereren naar vergelijkbare situaties uit het verleden.
De kaarten zijn nog goed, ook de kans op MCS
| Gewijzigd: 23 juni 2011, 21:04 uur, door onno333
Ik vraag me trouwens af hoe lang GFS met die 24+ dauwpunten blijft komen...
Daniel
Volgens mij is het nog wel gewoon convectieve neerslag hoor (correct me if im wrong)
Komt er wel op neer ja. Ik heb maandag niet bij de kaartjes gezegd omdat er wel cape is (een heleboel zelfs) maar er wordt geen neerslag berekent.
Heeft de zee in deze situatie een behoorlijke invloed ? of speelt dat geen rol ??
Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij heeft de zee, -totdat het koufront passeert-, nauwelijks invloed zoals de kaarten er nu uitzien. Wat de invloed is na het passeren van het koufront weet ik niet. Misschien dat iemand anders dit wel weet.
Kaartje
misschien heb je hier wat aan:
De equivalent potentiële temperatuur ('theta-e') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's. Theta-e is de temperatuur die een 'luchtpakketje' (in het geval van bovenstaande kaart afkomstig van 850 hPa) heeft als het eerst zover naar boven is gebracht dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) vrij is gekomen en daarna (droog)adiabatisch (zonder energieuitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 mb niveau) gebracht is. Theta-e wordt dus door de temperatuur én door het vochtgehalte van de lucht bepaald. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de theta-e.
Met behulp van theta-e kun je onder andere dus goed verschillende luchtmassa's onderscheiden. Bijvoorbeeld een warme sector tussen warmte- en koufront in. De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere theta-e waarde. En een scherpe gradient in de theta-e waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten.
Theta-e kan ook gebruikt worden bij het verwachten van sneeuw en bij convectief weer. Met name 'tongen' van hoge theta-e waarden kunnen (in het zomerhalfjaar) plekken zijn waar zware (onweers)buien ontstaan en optreden.
En wat betreft sneeuw, daarvoor heb je natuurlijk niet van die hoge theta-e waarden voor nodig, maar juist lage waarden (ik heb nog niet echt een duidelijke 'drempel' gevonden (in de mij beschikbare informatie), maar het lijkt erop dat de theta-e op 850 hPa in ieder geval rond of liever onder 15°C moet zijn).
Bron: https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/theta-e | Gewijzigd: 23 juni 2011, 23:15 uur, door Ramon Oost
afgelopen jaren hebben we wel vaker gezien dat hier in de buurt rolwolken en ander extreem weer "opeens"voorbij kwam met enorme schade. Da's dan weer jammer, die schade, maar het watergebied om ons heen dat snel verdampt geeft dan spectaculaire gevolgen. Ik denk dat dat weer zal gebeuren op dinsdag, maar ik ben slechts een boer, met boerenkennis. For what it's worth my friends En ik zit niet te wachten op zeurcomments, dan weet je het vast, vriend.
Gelieve geen afbeeldingen te quoten. Dit om het topic overzichtelijk te houden. Het is ook niet nodig 5 keer dezelfde kaartjes in 1 uur te posten.
ik woon heel me leven vlak bij jou in de buurt (Waddinxveen) en ik heb nog nooit iets extreems gezien hier en al helemaal geen rolwolk
Nu een sterkere clustering in neerslag dinsdag 00.00 uur.
Moet wel spektakel gaan geven ?!
En die temp's! Zal die +35 gaan lukken Johann? | Gewijzigd: 24 juni 2011, 00:18 uur, door Shadow112