Dat heb ik dus ook, iedere angst is te overwinnen, dat van onweer ook...
Vroeger was ik een angsthaas, tegenwoordig een freak , komt doordat ik vroeger een 2tal bliksemervaringen van heel dichtbij heb meegemaakt (oa door blikseminslag op nog geen 10 meter bij me vandaan )
Alleen bij bijzonder zwaar onweer ben ik wel extra op mn hoede en zorg ik ervoor dat het niet weer zo makkelijk in kan slaan
Cape van -11?? Bedoel jij geen Lifted?? Cape is J/KG en Negatieve CAPE betekent stabiele atmosfeer en is dus onweer uitgesloten.
Of zit ik er zelf nou weer naast met mn duffe kop??
Lifted lager dan -9: Lucht zeer onstabiel, grote kans op (zeer) zware onweersbuien, LI -11 is dus zo goed als showtime
edit: Onze Knight.Dopler heeft daarover een briljante uitleg elders in deze topic geplaatst.
Die jongen is een verrijking voor het menselijk IQ | Gewijzigd: 23 juni 2011, 12:58 uur, door Bac00
Lifted lager dan -9: Lucht zeer onstabiel, grote kans op (zeer) zware onweersbuien
Lol, ik weet wel dat dat LI moet zijn, maar zie maar wat ik heb gequote, daar stond een CAPE van -11. En dat vind ik niet echt heel indrukwekkend hoog! Gewoon even een type-foutje van Koen, geeft niets, maar stond wel grappig!
Komen vast wel weer betere kaarten in de aanloop van die dagen
Dus we blijven optimistisch Het is tenslotte "wisselvallig" Nederland
Afbeeldingen komen van een Severe Weather training die door iemand van NOAA is gemaakt.
| Gewijzigd: 23 juni 2011, 13:05 uur, door Oxize
Whahaha, LoL... het wordt voor mij tijd voor een bril met een LI -11 volgens mij
Bestel ik meteen een Superman CAPE erbij
Daar kan ik me wel weer wat bij voorstellen, maar toch kan het nog alle kanten op..
Laat er eerst maar weer eens wat warmte ons land inkomen...
Dan is de basis voor een "goede"" zomer tenminste gelegd
Vroeger was ik een angsthaas, tegenwoordig een freak , komt doordat ik vroeger een 2tal bliksemervaringen van heel dichtbij heb meegemaakt (oa door blikseminslag op nog geen 10 meter bij me vandaan )
Alleen bij bijzonder zwaar onweer ben ik wel extra op mn hoede en zorg ik ervoor dat het niet weer zo makkelijk in kan slaan
gewoon niet buiten zijn op dat moment. 10 meter verbaasd me dat je dan niks aan hebt overgehouden
Lijkt meer op 17 juli 2004, dat was impressive, unieke weersituatie.....
:D legendarisch.. Lucht kleurde helemaal groen, dat kan ik me nog goed herinneren die dag | Gewijzigd: 23 juni 2011, 13:25 uur, door Bac00
http://meteoijsselmuiden.nl/wk_chap16
hier ff een klein stukje van de site.
16. Onweersstoringen
Kees Floor, Zenit, juni 2004.
De onweersbuien die in het zomerhalfjaar de meeste schade veroorzaken, vergezeld gaan van de zwaarste windstoten, de hevigste regen of de grootste hagelstenen genereren of gekarakteriseerd worden door het hoogste aantal bliksemontladingen, maken gewoonlijk deel uit van een groter, georganiseerd geheel. Meteorologen duiden zo'n onweersstoring meestal aan als 'Mesoscale convective system', afgekort MCS. Zo'n MCS bestaat uit verscheidene onweersbuien, georganiseerd in een lijnvormig of cirkelvormig patroon en van boven overdekt met een omvangrijk rond of ovaal scherm van gelaagde bewolking. Enkelvoudige onweersbuien hebben horizontale afmetingen van zo'n 10 km en zijn ongeveer een half uur actief. MCS's daarentegen zijn groter en leven langer: ze hebben een omvang van 100-1000 km en kunnen zich 6-12 uur handhaven. | Gewijzigd: 23 juni 2011, 13:29 uur, door jan v donkersgoed