net het hele topic doorgespit;) hopen dat de kaarten zo blijven voor maandag en dinsdag . De weerdienst van l1 meldt in ieder geval voor Limburg maandag 32 en dinsdag 33 graden! Goede voedingsbodem voor een lekker onweer zou ik zeggen
ja dan reken je die 5 mm van vandaag en morgen eraf
Zo dat zou mooi zijn dan ben ik net terug
Ik heb even een vraagje, hoe komen jullie aan die gewitterwahrscheinlichkeit kaarten voor Nederland? want als ik op Wetteronline zoek dan zie ik alleen een deel van Nederland, ik vind het duidelijker om heel nederland te zien. | Gewijzigd: 23 juni 2011, 10:50 uur, door weerfreak
Ik heb even een vraagje, hoe komen jullie aan die gewitterwahrscheinlichkeit kaarten voor Nederland? want als ik op Wetteronline zoek dan zie ik alleen een deel van Nederland, ik vind het duidelijker om heel nederland te zien.
Ik zou op weerdirect zoeken
| Gewijzigd: 23 juni 2011, 10:58 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
He jammer, maar de kaarten zijn toch ook heel goed voor het westen?
Of komt het onweer misschien later in de avond of nacht.. dat zou mooi zijn, dan zie je wat meer | Gewijzigd: 23 juni 2011, 11:16 uur, door weerfreak
Op maandag zien we het koufront golven ter hoogte van Ierland en aan de voorzijde ontwikkelt zich een uitgesproken thermische vore in de Spanish Plume. De rugas is dan opgeschoven tot net oost van onze regio en een aanstormende hoogtetrog bevindt zich maandag overdag nog west van Ierland. Dus wat onweer betreft hoeven we nog weinig te vrezen op maandag. De enorme latente onstabiliteit in GFS (SB-CAPE waarden tot boven 2500 J/kg en LI rond -10) lijken dus niet verzilverd te worden. Door de sterke WAA op bv. 850 hPa is de CIN/CAP veel te groot.
Alles verandert naar dinsdag toe. De thermische vore en bijhorende conv.lijne wordt door de meeste modellen om 06z (dinsdag) over het uiterste westen van BE getekend. Dus nabij deze lijn toenemende kans op onweer. Mogelijks in het westen gezien de timing vanaf middelhoog niveau. Later op de dag schuift de vore door naar het oosten en tegen 12z bevindt de windshift line zich ergens over de centrale gebieden. Ook dan wordt voor de lijn erg hoge onstabiliteit berekend en deze keer hebben we tevens te maken met een doorslaande en negatief kantelende hoogtetrog en de RE van een anticyclonaal gekromde jetstreak. De kansen op zware onweersbuien over de centrale en oostelijke gebieden neemt dinsdag in de loop van de dag dus sterk toe. Daarbij kunnen we uitgaan van een MCS en de kans op een actief Quasi Linear Convective System (QLCS of squall line) is hierbij mogelijk, gezien de WAA vóór de conv.line uit en de erg hoge TE850 waarden tot 65°.
Op deze termijn is dit uiteraard met te weinig nauwkeurigheid uit te maken maar deze kaarten laten dit zeker toe. Veel zal afhangen van de timing van de conv.line en de exacte vorm en sterkte van de bovenluchttrog.
Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
Citaat van X-treme, donderdag 23 juni 2011, 11:26 uur De kansen op zware onweersbuien over de centrale en oostelijke gebieden neemt dinsdag in de loop van de dag dus sterk toe. Daarbij kunnen we uitgaan van een MCS en de kans op een actief Quasi Linear Convective System (QLCS of squall line) is hierbij mogelijk, gezien de WAA vóór de conv.line uit en de erg hoge TE850 waarden tot 65°.
De een zegt maandag en de ander dinsdag :s
Kijk naar de titel van het topic... Ik denk niet dat de kaarten elkaar tegen spreken, maar de interpretaties ervan wellicht wel. De maandag en dinsdag zijn de dagen waarop de indices interessant zijn, wanneer en of het positief samenvalt zal uiteindelijk vanzelf wel duidelijk worden. Spannend is het in ieder geval wel!
In tegendeel ik snap precies hoe jullie je voelen. Ik was er zelf vroeger ook als de dood voor. Ik bleef mezelf confronteren en uiteindelijk raak je er aan gewend en neemt de angst af of gaat ie 180 graden draaien zoals bij mij nu: vroeger as de dood, nu wil ik niks anders