Ik gun jou een hele hoop zwaar onweer. Waarom? Niet omdat ik je niet mag maar omdat het gewoon het beste is dat je zoveel mogelijk onweer ziet, jij zelf er mee geconfronteerd wordt en gewoon voor het raam gaat staan en ervan geniet.
Dat is namelijk de enige manier om van je angsten af te komen, door ze te confronteren
Grote vraag is nog steeds of de overgang naar koeler weer in een westelijke aanvoer vanaf midden volgende week gepaard zal gaan met heftige weersverschijnselen. Uitvoer varieert hierin nog enorm, en zal dit blijven doen, waarschijnlijk pas komend weekend enige duidelijkheid, wellicht zelfs pas op de dagen zelf.
Ronald de Wildt
Als ik zo alles eens op een hoop gooi dan krijgen we vanaf maandagmiddag met een hoogst interessante weerssituatie te maken. In hoeverre dit inderdaad zal gaan lijden tot lokaal (zware) onweders is in detail nog niet duidelijk.
ECMWF is met met pre-frontale convergentie zeer terughoudend en deze was vanmorgen en ook vanavond in het bodemdrukveld niet of nauwelijks terug te vinden. GFS (kaart hieronder) en ook Offenbach tappen echter uit een ander vaatje en berekenen, uitgaande van de thermische vore, wel degelijk convergentie (bodemlaag).
Interessant is dan ook wat er precies gaat plaatsvinden in de warme (hete)lucht boven met name Frankrijk (GFS komt met dauwpunten die begin volgende week gaan oplopen tot 25 °C, wellicht een tikkeltje overdreven maar toch...). Ook de de precieze timing van het koufront later op dinsdag zal belangrijk gaan worden.....
---spannend---
To be continued......
Ciao Johann | Gewijzigd: 23 juni 2011, 00:21 uur, door Alpenweerman
In de nacht naar dinsdag wordt er enige neerslag in het westen van het land. Op dinsdag overdag zou het vanaf 15:00 flink moeten regenen, dit i.c.m. de cape die dan aanwezig... we will see! Hoe dan ook wil ik nogmaals benadrukken dat een hoge cape geen garantie is voor een (zwaar) onweer. Meerdere factoren spelen hierbij een rol en de komende dagen zullen uitwijzen in hoeverre wij wat leuks kunnen verwachten! | Gewijzigd: 23 juni 2011, 00:30 uur, door koen17
Edit : ff klikken | Gewijzigd: 23 juni 2011, 00:29 uur, door jeroenelf
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Dat is namelijk de enige manier om van je angsten af te komen, door ze te confronteren
Ik weet hoe die angst voelt, het is niet zo makkelijk als je het nu doet voorstellen! Het angstgevoel gaat door merg en been, dat gevoel dat je tong verdoofd raakt van angst... brr. Ik heb verscheidene keren geprobeerd om ernaar te kijken maar het trekt niet zomaar weg.:(
Maar de kaarten blijven goed, en weerplaza komt met een stuk uit 'weer in het nieuws' :
Dinsdag wordt de onzekerheid groter. De grote twijfel zit hem in de passage van een koufront. Wanneer gaat het koufront ons bereiken? Maandagavond al, dan is het dinsdag koel. Elke dag later betekent een extra zomerse of zelfs tropische dag.
Mocht het koufront in de middag en avond passeren dan moeten we rekening houden met de kans op noodweer. De grote hitte in combinatie met de vochtige en onstabiele lucht kan een explosieve atmosfeer opleveren. Onweer, hagel en hoosbuien maken dan een einde aan het plotselinge zomerweer. Passeert het koufront juist laat in de nacht of vroeg in de ochtend dan kan de overgang vrij geruisloos plaatsvinden
BRON: Weerplaza
Trouwens, maandag moet ik van 11:30 tot 16:30 weg, dan mag het van mij om 17 uur op komen zetten | Gewijzigd: 23 juni 2011, 00:51 uur, door weerfreak
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Het is erg moeilijk om voor het raam te gaan staan als er zwaar onweer is, ik durf al niet goed bij het raam te staan als er ook maar een klein buitje is. Overdag heb ik er minder last van. Dan kijk in ook uit het raam. Maar als het eenmaal donker is, dan ben ik niet bij het raam kan ik je vertellen. vingers in mijn oren en ogen dicht. vraag dan aan mijn man vaak of het al afgelopen is.
Wat kan je eigenlijk nog meer doen als je zo'n angst heb.
Ik weet dit is niet het topic om het er over te hebben, maar kon niets anders vinden waar ik dit neer kon zetten.
groeten marieke
groeten marieke
Jawel:
http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=258705
als ik de kaarten zie hoe t er uit kan komen te zien,waarom komt meteo dan met t verhaal dat t geruisloos aan ons voorbij gaat.
de kaarten geven toch al zeker 4 dagen t zelfde "roze" beeld
Zijn ze hier te voorzichtig in of worden wij ineens wild van de kaarten die dan toch misschien niet op ware trouw berusten?
Natuurlijk is t afhankelijk van factoren maar de kaarten zullen nu wel niet meer zoveel veranderen denk ik?