"De aanwezigheid van de hoogtetrog zorgt in eerste instantie nog voor buienactiviteit. Door de ontwikkeling van de genoemde rug zien we de loop van het weekend onderdrukking hiervan en met een zuidelijke stroming stijging van temperatuur. In de temperatuurpluim is dit duidelijk terug te zien. Opmerkelijk is dat in vergelijking met vorige runs de temperatuurspreiding vanaf het weekend is toegenomen. In de clusterkaartjes is dit te herkennen in het feit dat er een diverser scala aan oplossingen is ten aanzien van de mate van opbouw van de genoemde hoogterug. Zo zijn er oplossingen die een zwakkere opbouw laten zien waardoor we met een doorstroomde hoogterug te maken krijgen, andere oplossingen laten een sterkere opbouw zien en dan bevindt ons land zich dichtbij het centrum van anticyclonaliteit. In de loop van volgende week zien we dat het ensemble-gemiddelde van de temperatuur weer naar beneden gaat en dat het aantal leden met neerslag toeneemt in de diverse pluimen. Dit wijst inderdaad op een overgang naar een meer meanderende stroming, geen van de leden handhaaft het geblokkeerde patroon.
knmi
Die sterkte van die rug van hogedruk is dus zeer lastig te verwachten. Mocht die rug verder uitgroeien lijkt mij dat het hele feestje niet doorgaat? m.a.w ondanks dat "ons" feestje steeds op de kaarten blijft verschijnen kan het dus ook inneens de volgende run helemaal weg zijn? Ja die kans is altijd aanwezig, maar in dit geval dus vrij groot door de onvoorspelbaarheid van deze rug?
Is dit ooit eerder voor gekomen? Nu er al dagenlang goede kaarten verschijnen wat betreft de kansen voor 27 & 28 juni, kan dit nog ineens verdwijnen of is hierover nog niks te zeggen? Veel beter kunnen de kaarten volgens mij ook niet worden.
Als dit dinsdag uitkomt en het koufront denderd binnen met deze waardes zal het ook goed losgaan dacht ik zo, correct me if i'm wrong!
Hoe lijkt de Cap voor dinsdag? Of zal deze uberhaubt doorbroken worden omdat de warme lucht met een rotgang opgetild wordt?
mee eens. denk toch dat ik een veiligere plek ga opzoeken in plaats van thuis in afgesloten badkamer, als het zo door blijft gaan met de verwachtingen... Brrrr
Hilarisch?? Legendarisch!!!!!
Edit: X-treme was me voor | Gewijzigd: 22 juni 2011, 13:24 uur, door Keesjovic
Is dat trouwens een onvervalste MCS? Qua oppervlakte wel lijkt me, maar de top temperaturen? | Gewijzigd: 22 juni 2011, 13:34 uur, door Poider
Als deze kaarten zo blijven dan kunnen we minimaal een MCS of een Squall Line verwachten. Dit laatste is natuurlijk veel mooier, met kansen op supercellen.
Maar laat je niet verleiden. Jan en ik en de anderen hebben dit de afgelopen jaren vaker gezien. 2500 a 3000 cape/ hoge lifted en schering stond er op de kaart en paar dagen later zagen de kaarten er gewoon veel slechter uit OF kaarten kwamen overeen, maar bepaalde factor speelde een andere rol. Denk hierbij aan Buien ontwikkelden zich te laat, weinig warmteopbouw, etc.
Ingrediënten moeten goed zijn voor volgende week. Vooralsnog blijkt dit nog wel zo. Even afwachten dus. | Gewijzigd: 22 juni 2011, 13:47 uur, door Oxize
En Jan: Berekend GFS altijd de dauwpunten te hoog, of is dit in verhouding tot de andere modellen?
http://www.wetter3.de/preview.html Dan bij CIN, EC komt met 18 tot 20 graden aan dauwpunten
Die laatste kaart ook met lifted -12 en een cape van 3000+ over heel nederland Heerlijk, het enige waar ik me nu aan stoor is het idee in mijn hoofd dat het ook nog zo kan gaan dat er niets meer van overblijft.
Maar laten we de pret niet drukken
Virtueel genieten!
Nee maar zonder gekheid, deze waarden moet je wel met korreltje zout nemen. Dauwpunt van 25 graden is bizar, snap niet waarom GFS dit altijd te hoog pakt..
Dat weten we, maar toch kan ik niet stoppen met enthousiast zijn en kijken naar het kaartje wat Jan had gepost
Elke keer begin ik weer te kwijlen/glimlachen als dinsdag middag 15utc langskomt