aldus frank van de vrt.
mij maakt het niet uit welke kant het op gaat
De winddraaiing dichtbij het front geeft een redelijke deep layer shear, maar dit zit wat te ver voor de onstabiliteit uit.
Aan de grond valt het echter wel beter samen, waardoor er mogelijk wat bruikbare low level shear is. De Significant Tornado Parameter slaat licht uit.
Op basis van van GFS dus: in de namiddag in het NO wat regen en onweersbuien, wie weet wel met een funneltje hier of daar.
Daniel
Tijdens het weekeinde is de voor midden juni zo typerende inzinking (in de kalenderklimatologie bekend als de ‘Schaapscheerderskou’) grotendeels voorbij. Door advectie van warme lucht bouwt zich boven het westen van Europa een sterke hoogterug op. Vooral vanaf zondag knapt het op: zaterdag trekt met de westelijke hoogtestroming een flinke hoeveelheid vochtige lucht doorheen het Noordzeegebied. Ook zondag zijn we nog niet helemaal ‘uit de wolken’ maar op beide dagen zijn de neerslagkansen een stuk kleiner dan donderdag en vrijdag. Bovendien gaat de temperatuur omhoog. Zondagmiddag kan het, bij voldoende zonneschijn, in het zuiden al 23-25 graden worden.
Maandag en dinsdag wordt het 25 graden en hoger (dinsdag mogelijk circa 30 graden). Dinsdag neemt echter wel de kans op een regen- of onweersbui toe. Of het zomerweer zich richting begin juli herstelt moet nog even worden afgewacht. Het ECMWF was gisteravond niet echt optimistisch, vanochtend oogden de verwachtingskaarten gunstiger.
Wie van de fanaten gaat er dan eventueel op chase en heeft een plaatsje voor me vrij??
Een chase door tornado alley staat op #1 van m'n bucketlist, maar met zulke kaarten zie ik een chase in ons eigen landje ook wel zitten, heb ik altijd al wel een keer willen doen.
Uiteraard kan ik bijdragen aan eventueel brandstof..
Het is gewoon dat ik weer eens sterk behoefte heb om adrenaline door de aderen te voelen stromen.
De spanning, sensatie wat erbij los komt, niet te evenaren..
Eventuele shelf-clouds, arcus, bow-echo en stroboscopisch onweer vormen daarvoor de trigger in mijn geval
En met die kaarten die al enkele dagen staande weten te houden wordt het steeds spannender | Gewijzigd: 21 juni 2011, 17:21 uur, door Bac00
want op knmi stond dat er van zaterdag tot maandag maar 20-30% kans is op neerslag.
iemand die mij eveb kan helpen??
het knmi kan niet zo ver van tevoren al met zekerheid zeggen wat het weer wordt
eigenlijk kan niemand dat natuurlijk (daarom zitten wij ook hier allemaal op het forum).
volgens mij ziet het er voor maandag nog het beste uit maar dat hangt van heel veel dingen af. (duimen dus)
Ik bedoel maar: heeft het er echt feitelijk ooit in de geschiedenis zo uitgezien?
Het ziet er inderdaad erg leuk en veelbelovend uit he
Ik zou ook wel eens willen weten, of het in het verleden al eens zo heeft uitgezien.
Kan me eventueel wel voorstellen, dat het op 14 juli 2010 ook zo was.
Maar ja, wie ben ik he
Als het allemaal zo blijft en uit gaat komen, ben ik de hele dag buiten. Dat weet ik zeker. haha | Gewijzigd: 21 juni 2011, 18:22 uur, door Shift3r
Ik had het eerder inderdaad over de Cin en niet over de Cap mijn fout...
Ben benieuwd of de kaarten stand gaan houden wacht met spanning af | Gewijzigd: 21 juni 2011, 18:44 uur, door T-inus
(...)
Mooi uitgelegd!
ter aanvulling:
Trigger voor het doorbreken van de Cap(deksel) is meestal hoog oplopende temperatuur in de onderste 100-200 meter, Als lucht maar warm genoeg kan worden in de onderste laag en begint op te stijgen(rode lijn komt rechts van de blauwe te liggen) schiet deze makkelijker door naar het CAPE gebied en stijgt dan met steeds grotere snelheid door. Als dat eenmaal gebeurd kan door aanzuiging betrekkelijk snel een onweersbui ontstaan. Vandaar dat hoe warmer het wordt, hoe makkelijker er onwersbuien kunnen ontstaan.
Zo zit je bij 29 graden nog heerlijk te bakken in de zon, wordt het 30 graden, krijg je ineens wolken die snel uitgroeien tot onweerswolken (CB's)
lots
De spaanse pluim, samen met de zon zal volgende week zorgen voor de nodige warmte | Gewijzigd: 23 juni 2011, 09:03 uur, door MarkNL
Ik bedoel maar: heeft het er echt feitelijk ooit in de geschiedenis zo uitgezien?
scrol dit topic maar is door : http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=11801