25 mei 2009 zagen we een soortgelijke situatie al een week (misschien zelfs langer) aankomen.
Alles is mogelijk in het weer zelfde geldt is het over een uur helemaal weg(wat ik niet hoop, ook wel heel extreem voorbeeld)! | Gewijzigd: 21 juni 2011, 13:30 uur, door Tricker
In dit soort plaatjes wordt de hoogte altijd aangegeven met de luchtdruk. Hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk. Ik heb bij 500mb een lijn gezet omdat dit een belangrijke hoogte is. Dit komt ongeveer overeen met 5km hoogte.
De rode lijn geeft aan hoe de temperatuur van een stijgende luchtbel verandert als deze vanaf de grond omhoog getild wordt. Ik zal nu niet ingaan op de details hiervan, neem maar even aan dat de lijn er ongeveer zo uitziet.
Om uitzichzelf stijgende lucht te krijgen, moet de lucht warmer zijn dan de lucht uit de omgeving. Of te wel... de rode lijn moet rechts van de blauwe lijn liggen.
Een punt waar daar vaak naar gekeken wordt, is op een hoogte van 500mb:
Het groene lijntje is het verschil in temperatuur tussen de blauwe en de rode lijn. Als je dit als volgt berekent: TempOmgeving - TempStijgendeLucht dan krijg je een negatieve waarde als de StijgendeLucht warmer is. Deze waarde is de Lifted Index. Deze wordt dus in graden uitgedrukt en een negatieve LI geeft aan dat de stijgende lucht warmer is en dus vanzelf verder kan stijgen, wat goed is voor buien.
Neem je nu het hele gebied waar de stijgende lucht warmer is dan de omgeving, het groene vlak dus:
Dan kun je dus iets zeggen over het totale temperatuursverschil tussen de omgeving en de stijgende lucht. De totale oppervlakte van het groene stuk... dat is de CAPE. Om netjes te zijn: die geeft niet het totale temperatuursverschil weer, maar de energie die beschikbaar is om de lucht op te tillen. Omdat in de berekening van de CAPE de omgevings temperatuur afgetrokken wordt van de 'stijgende lucht' temperatuur is een positieve CAPE goed voor onweer.
Kijken we echter onderin de grafiek, dan zien we ook twee vlakken waar de stijgende lucht kouder is dan de omgeving, hier in het oranje getekend:
Als op dit stuk dezelfde berekening los laat als voor de CAPE, krijg je een negatieve waarde. Dit is de energie die stijgende lucht zal tegenwerken. Dit wordt CIn of CInh genoemd: Convective Inhibition (Convectieve Afremming) Lucht zal in dit gebied dus niet vanzelf gaan stijgen en zal dus ook nooit vanzelf in het gebied met CAPE komen. Er is een trigger nodig die lucht vanaf de grond optilt totdat de lucht in het gebied met CAPE komt.
En dan... is er nog de Cap (Geen CAP, Cap is het gewone Engelse woord voor Pet/Deksel/Dop). De Cap geeft het grootste temperatuursverschil weer tussen de stijgende lucht en de omgeving in het gebied waar de omgeving warmer is. De Cap is hieronder weergegeven in het oranje:
De Cap wordt ook uitgedrukt in graden, vaak wordt gezegd: De Cap Strength is 1.5 graden. Waarmee aangegeven wordt dat het stijgende pakketje 1.5 graden te koud is om door te kunnen stijgen tot in de CAPE.
Dus:
- LI in graden, negatief is goed
- CAPE in Joules per KG, positief is goed
- CInh in Joules per KG, -150/-100 in de ochtend teruglopend naar 0 in de namiddag is perfect
- Cap in graden, 1.5 in de ochtend teruglopend naar 0 in de namiddag is perfect
Daniel
ik weet dat het niet de juiste topic datum is maar toch...
Live stream > http://www.livestream.com/robbelg
Sinds een paar jaar ben ik al hooked aan de wintertopics en sneeuwkaarten, en nu ik het ontstaan van onweer aan de hand van de diverse kaarten verklaard krijg door de diverse vaklieden alhier heb ik er een verslaving bij!
Dus:
- LI in graden, negatief is goed
- CAPE in Joules per KG, positief is goed
- CInh in Joules per KG, -150/-100 in de ochtend teruglopend naar 0 in de namiddag is perfect
- Cap in graden, 1.5 in de ochtend teruglopend naar 0 in de namiddag is perfect
Daniel
Heel mooi en begrijpelijk uitgelegd weer , een meerwaarde voor het forum dit soort postings !
Thx Daniel !
Ciao Johann
ps. Jan
Kunnen we dit soort postings niet ergens in een topic "centraal" opslaan zodat het niet "verloren" gaat ? | Gewijzigd: 21 juni 2011, 14:02 uur, door Alpenweerman
Thx Daniel !
Ciao Johann
ps. Jan
Kunnen we dit soort postings niet ergens in een topic "centraal" opslaan zodat het niet "verloren" gaat ?
Idd een duidelijk stukje! misschien is een soort van Wiki iets voor op deze site waar alle begrippen in Jip en Janneke taal wordt uitgelegd.
Thx Daniel !
Ciao Johann
ps. Jan
Kunnen we dit soort postings niet ergens in een topic "centraal" opslaan zodat het niet "verloren" gaat ?
Ja hoor, dat kan als Knight het even opent in dit topic gedeelte: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showforum=67 dan maak ik hem wel even sticky
En als zo'n trigger eenmaal heeft plaatsgevonden, zal de stijgende lucht in het CAPE gebied dan een zuigende werking hebben op de onderlaag, zodat dit zichzelf in stand houd zonder trigger?
@Johann. Mij lijkt dat de Wiki daar een mooie plek voor is?
Edit: extra vraag toegevoegd
| Gewijzigd: 21 juni 2011, 14:18 uur, door chrismir
Thx Daniel !
Ciao Johann
ps. Jan
Kunnen we dit soort postings niet ergens in een topic "centraal" opslaan zodat het niet "verloren" gaat ?
Helemaal met je eens Johann! Deze posting geeft zo mooi en duidelijk aan hoe de verschillende waarden worden berekend en wat het effect ervan is dat dit zou moeten worden vereeuwigd in een soort naslagtopic.
Mijn hartelijke dank voor deze fantastisch fraaie uitleg Daniel _o_
Citaat van chrismir, dinsdag 21 juni 2011, 14:12 uur Vooral het belang van de trigger in zo'n situatie is me nu duidelijk geworden. Wat kan zo al een trigger zijn? Moet ik dan denken aan een KW of WF, of wellicht windschering?
Om de Cap te overwinnen kunnen verschillende dingen helpen:
- Verdere opwarming aan de grond
- Afkoeling van de warmere laag boven de grond door binnenstromen koelere lucht
- Grootschalige lucht stijging door een bovenlucht trog
- Linker uitgang of rechter ingang van een jetstreak (zorgen voor lagere druk op hoogte, lucht eronder gaat stijgen)
- Convergentie aan de grond: botsende winden door windsprong bij een koufront of door lucht die uit andere buien komt
- Optilling van lucht aan de grond door heuvels en bergen (Orografische lift)
- Massa's mensen die gaan BBQ'en
Meestal zal het een combinatie zijn.
Daniel
Bedankt.
Dat ziet er al gunstiger uit dan het vorige kaartje.
Maar dat grijze stuk in het noorden van friesland en groningen is de Cap 0!?
Dat zou betekenen dat de boel daar geen tegenwerking heeft en de wolken zo de lucht in zouden kunnen schieten? | Gewijzigd: 21 juni 2011, 14:42 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Maar dat grijze stuk in het noorden van friesland en groningen is de Cap 0!?
Dat zou betekenen dat de boel daar geen tegenwerking heeft en de wolken zo de lucht in zouden kunnen schieten?
CInh in Joules per KG, -150/-100 in de ochtend teruglopend naar 0 in de namiddag is perfect (Knightdoppler)
dat grijze stukje in friesland en groningen is om 05:00 in de ochtend.... goed op de tijd letten he | Gewijzigd: 21 juni 2011, 14:44 uur, door Ramon Oost
dat grijze stukje in friesland en groningen is om 05:00 in de ochtend.... goed op de tijd letten he
Ohja inderdaad,niet op gelet
ik weet dat het niet de juiste topic datum is maar toch...
In de guidance is ook al wel sprake van 40-64% kans voor morgen, ook Estofex heeft de 15% kans lijn over NL/BE liggen met de 50% kans over de NL/D grens en een level 1 een stukje Duitsland in.
De ECMWF pluim laat donderdag en vrijdag een tros members met redelijke neerslag zien, terwijl er voor volgende week maandag maar vooral dinsdag/woensdag veel members met aardig wat Cape zijn.
Daniel
Als er nog mensen zich afvroegen waarom O-O nou de beste op internet is, dan is die vraag bij deze hopelijk weggenomen. Keer op keer een tomeloos geduld, duidelijke uitleg en proffessionaliteit van de crew en andere forum leden. Echt een groot compliment waard. Dank jullie wel!
On topic:
Ik vind dit wel heel leuk hoor, die voorpret en de discussie die aan zo'n potentiele "onweers D-Day" vooraf gaat. Alles geillustreerd met plaatjes etc maakt het nog duidelijker hoe de situatie zich ontwikkelt en maakt ook de tegenwerkende krachten duidelijk, voor iedereen, zodat iedereen volop van de voorpret kan genieten.
By the way, als het niet boven "ons" (lees NE-BE) ontstaat, maar (in een Z-stroming) ten zuiden van ons, kan het juist positief zijn voor het opruimen van het deksel op de luchtlaag, waardoor de boel ook voor dit gebied uit "los" gaat. (tenminste, als ik alles goed heb begrepen).