Even alles geupload is ook leuk voor het archief. CAPE is mooi, maar wat is de CAPE die er op zit? Wordt die doorbroken?
Heilige koe! dat ziet er vet uit! en voor zover ik kan zien krijgt het hele land zijn deel! Wel zo eerlijk.....
Ook ik blijf dit zeer aandachtig volgen, wil toch een keer die bliksemtrigger (patchmaster) ontgroenen...haha
Ik hou dit topic dat dan ook goed in de gaten, want kan helaas niet de angst chat op komen.
Jan wat wordt bedoelt met bovenstaande? iets van een middelhoge laag die de Cape tegenhoudt gok ik?
Ik snap dit kaartje niet zo goed..
Zou je hem even kunnen toelichten?
Hulde als deze voorspelling uit gaat komen, het is zo ongeveer fifty/fifty, want het kan evenwel koel
en buiig worden onder invloed van een Noordwester, toch lijkt een tijdelijke opleving van flinke warmte
het meest waarschijnlijk voor 28 en 29 juni aanstaande.
Pluim geeft daar ook een dauwpuntstemperatuur van 19 tot 21 graden, thats very nice
| Gewijzigd: 21 juni 2011, 08:39 uur, door Bac00
Ik snap dit kaartje niet zo goed..
Zou je hem even kunnen toelichten?
CIN/CAP (Convective INhibition) is de negatieve kant van het onweer, de CIN/CAP moet eerst worden geruimd voordat er onweersbuien kunnen gaan voorkomen. Het kan ook doorbroken worden en dan kan het goed los gaan
Voor maandag/dinsdag... blijf het volgen, maar om nu al van run tot run in te gaan op een paar kilometer verschuiving is denk ik zonde van je tijd en een crash course voor teleurstelling. Zo lang het maar enigszins in de buurt blijft de komende dagen, dan zien we in het weekend wel waar het echt uitkomt. Meestal begint zoiets de laatste paar dagen langzaam Duitsland in te schuiven en af te nemen qua onstabiliteit,
Daniel
Op zich kun je in deze situatie wel relatief hoge dauwpunten verwachten, maar 24 graden... inderdaad zeer onwaarschijnlijk.
Daniel
Of sluit je je dit keer volledig aan bij Johann, Jan?
Nouja, neem aan dat de kaarten rond het weekend toch weer even iets anders uitpakken.
Stiekem hoop ik op een deja-vu a la 10 en 12 juli vorig jaar...
Tot 2x toe een level 3 voor Nederland, ben met een enkele level 3 ook al meer dan tevreden | Gewijzigd: 21 juni 2011, 08:46 uur, door Bac00
Afbeeldingen Meteoconsult | Gewijzigd: 21 juni 2011, 13:21 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Dus dan zou het mogelijk maandag al flink los kunnen gaan.
Flinke CAP idd, al is het voor de helft van NL iets lager
Laat dat zaakje maar naar GB opschuiven zodat wij haast geen CAP hebben. De hoogste waardes nu eens voor het westen
Uhu, maar dat is gekkenwerk Jan, die waardes haal je in Tornado Alley, en daar zijn die waardes zelfs eerder
uitzondering dan regel..
Met een dauwpunt van 19 graden of hoger kan het altijd wel bijzonder interessant worden,
even refererend naar een weeralarm, dat ooit werd afgegeven door De Bilt (2007)
Die 21 graden zie ik opzich best wel zitten. Onderstaand wat KNMI rapporteerde
bron: KNMI (weeralarm juni 2007)
Op de meeste plaatsen in Nederland hadden we een dauwpunt van 21+ graden, wat bijzonder zeldzaam is, zeker in combinatie met temperaturen van 32 graden.
De RAOB-sounding in de Bilt van 14:00 gaf al een SBCAPE (surface based convective air POTENTIAL ENERGY) van 4000 J/kg ) aan.
edit: stel je eens voor wat er kan gebeuren wanneer dat dauwpunt op 24graden uitkomt,
krijg er spontaan kriebels door. Maar nee joh, het zal vast niet | Gewijzigd: 21 juni 2011, 08:58 uur, door Bac00
krijg er spontaan kriebels door. Maar nee joh, het zal vast niet
Dit is makkelijk te voorspellen: #benauwd, #zweet, #plakkerig, #ikstik worden dan trending topics op Twitter. En met T/Td van 26/24... is het niet eens zeuren
Daniel