attachment=61890:capecinh.png
De rode lijn is de voorspelde temperatuur vanaf de grond, omhoog de atmosfeer in. De donker groene lijn is het dauwpunt. de blauwe lijnen heb ik zelf getekend, dat zijn hulplijnen om uit te vinden hoe de temperatuur van een pakketje veranderd als het gaat stijgen.
Het uiteindelijke temperatuur profiel heb ik in lichtgroen getekend.
Je ziet dat bovenin de groene lijn ruim rechts van de rode lijn loopt. Hier is de stijgende lucht warmer en zal hij dus ook blijven stijgen. Het oppervlakte tussen de rode en groene lijn is de CAPE.
Onderin de atmosfeer loopt de groene lijn links van de rode lijn, hier zal de lucht dus niet vanzelf gaan stijgen. Daarom zal de lucht dus ook nooit in het gebied met de CAPE komen. De energie is in potentie wel aanwezig, maar zal nooit vrij komen en het zal dus bij potentie blijven.
Of te wel, er is wel onstabiliteit, maar er zullen geen buien kunnen ontstaan die er gebruik van maken. Wel CAPE, geen neerslag dus.
Is het echt zo erg? Nee, dit is juist een super situatie! De warmere lucht onderin houdt de buien tegen, waardoor de energie opbouwt. In het plaatje zie je dat de lucht onderin maar net iets te warm is, als er lokaal iets meer opwarming plaatsvindt, of de lucht erboven net iets koeler is, er een andere trigger is... dan krijg je geisoleerde buien, waarbij een losse bui volledig en ongestoord gebruik kan maken van al die energie. Maar voor hetzelfde geld komt er geen enkele bui.
Daniel
Mooie uitleg:) Ik wil daar deze website nog aan toevoegen. Het is wel in het Engels, maar de animaties spreken boekdelen:
http://www.atmos.albany.edu/deas/atmclasses/atm301/CAPE.htm
Zie vooral punt 9 en 10. Met een warme stabiele laag op middelhoog niveau (CIN) kan de CAPE mooi oplopen totdat de deksel van de put wordt geblazen, zeg maar:)
Oftewel: laat die CAPE-waarden in GFS maar lekker oplopen, maar hopelijk komt er ook een koufront voorbij in de middag die het hele zaakje doet optillen/exploderen
Kun je me ven vertellen wat dit kaartje betekent. Snap er geen snars van. | Gewijzigd: 20 juni 2011, 21:23 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Hier even de GFS kaarten voor maandag, opvallend is de vette CAP die er op zit. Verwacht dan ook eigenlijk geen onweer, maar als de CAP doorbroken wordt kan het aardig los gaan lijkt mij......
kan me vaag iets herinderen dat er 25 mei 2009 ook een aardige cap was .. | Gewijzigd: 20 juni 2011, 21:23 uur, door klapkiesz
Ik hoop dat het goed opwarmt en die energie goed opbouwt totdat er een lekker frontaal systeem komt die de hele boel laat losbarsten, gewoon dat in 1 dag Nederland wereldnieuws word.
Tenminste zo erg....?
Ik hoop dat het goed opwarmt en die energie goed opbouwt totdat er een lekker frontaal systeem komt die de hele boel laat losbarsten, gewoon dat in 1 dag Nederland wereldnieuws word.
Tenminste zo erg....?
Deal !
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Tenminste zo erg....?
Een beetje teveel van het goeie. op elende zit niemand op te wachten.. onweer is voor liefhebbers mooi maar denk zonder schade.. want daar zit niemand op te wachten.
Maar de vooruitzichten lijken goed. alleen moet het nog gebeuren. en hopelijk geen terleurstelling.Tis nog ver weg en meenste is een droomsenario. natuurlijk hoop ik ook dat het zo gaat als de kaarten aangeven.
Alleen die hoge temp in de nacht bevalt me dan weer wat minder
Van mij mag het ook uitkomen, maar zoals Jan ook zegt:
Dan wil ik dat de Cap minder word...
Het westen wordt zo langzamerhand weer minder goed.... of zie ik het helemaal verkeerd ??
Ik spreek voor het westen, maar gun een ander natuurlijk het zelfde...
Maar klopt het dat het tot nu toe steeds minder wordt qua ontwikkelingen voor ons land ?
De -12 lifted is nu nog maar -6 geworden, en dat is toch de helft minder als waar we eerst over spraken ???
Ik ben en blijf amateur op kaartgebied, maar ondersteund iemand mijn verhaal ??? of is dit onzin ???
Het blijft een mooie onwikkeling, maar ofdat deze gaat uitpakken zoals we hopen is nog maar de vraag....
Toch bedankt voor de heldere uitleg Jan, opnieuw de complimenten van deze zeide...
en natuurlijk ook topic starter Johan bedankt voor de uitleg...
| Gewijzigd: 21 juni 2011, 00:09 uur, door mbouman
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Hoop dat de kaarten niet te veel veranderen indien wel alleen naar posetieve zin