En daarbij... in Amerika twee dagen gehad met een CAPE van 6000 en 7000 boven ons hoofd en lekker de hele dag in de zon zitten bakken.
Het is gewoon te vroeg om naar de CAPE waarden te kijken. Of die Spaanse Pluim er in blijft, dat is wat je nu moet volgen denk ik en dat is al spannend en interessant genoeg Chaam/Tricht was ook een Spaanse Pluim dacht ik.
Daniel
Hier wat kaartjes.
Bron: Meteoconsult
Ik ben benieuwd
| Gewijzigd: 20 juni 2011, 17:53 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
En daarbij... in Amerika twee dagen gehad met een CAPE van 6000 en 7000 boven ons hoofd en lekker de hele dag in de zon zitten bakken.
Het is gewoon te vroeg om naar de CAPE waarden te kijken. Of die Spaanse Pluim er in blijft, dat is wat je nu moet volgen denk ik en dat is al spannend en interessant genoeg Chaam/Tricht was ook een Spaanse Pluim dacht ik.
Daniel
Het is even offtopic,maar wel interessant :
http://www.zero-meridean.nl/c_chaamtricht_250667.html
En @Jan v. O-o : je hoeft je niet te excuseren dat het een verwachting is en dat het kansen zijn.
Als het straks een maand lang stabiel droog zomerweer wordt valt dat jou niet te verwijten.
Mensen die straks gaan lopen miepen, omdat niet uitkomt wat ze in hun dromen hadden gezien, moeten zich maar eens achter de oren krabben .
Het is in ieder geval spannend te noemen wat de kaarten laten zien... laten we hopen dat het iets moois oplevert !
(Fotogeniek onweer)
http://www.zero-meridean.nl/c_chaamtricht_250667.html
En @Jan v. O-o : je hoeft je niet te excuseren dat het een verwachting is en dat het kansen zijn.
Als het straks een maand lang stabiel droog zomerweer wordt valt dat jou niet te verwijten.
Mensen die straks gaan lopen miepen, omdat niet uitkomt wat ze in hun dromen hadden gezien, moeten zich maar eens achter de oren krabben .
Het is in ieder geval spannend te noemen wat de kaarten laten zien... laten we hopen dat het iets moois oplevert !
(Fotogeniek onweer)
zo is dat ! PUNT !
maar wat dit exact is....ben ik ff vergeten
Iets met hoe hoog een pakketje lucht op kan stijgen als ik het goed heb.
Dus bij een hoger CAPE getal kan een pakketje lucht hoger opstijgen (dacht ik) | Gewijzigd: 20 juni 2011, 19:10 uur, door stratocumulus
Dat zijn inderdaad duchtige waardes, maar men moet zich niet alleen blind staren op die cape. Zo moet er bijvoorbeeld voldoende vocht voorhanden zijn en een groot temperatuursverschil tussen bovenlucht en aardoppervlak.
Maar het lijkt volgende week wel eindelijk weer eens de goede kant op te gaan.
Ik snap waar je heen wil, Potentiele energie, dus al is er een CAPE van 8000 dan hoeft er nog niet per se onweer te komen.
Gelukkig hebben we nog wat dagen voor het de 27e of 28e is dus kan er nog genoeg veranderen.
Daar heb je helemaal gelijk in en ik maak die fout ook soms nog wel(nu ook dus ) denk dat het komt door de spanning, want die is bij mij nu al om te snijden. We gaan het gewoon zien! | Gewijzigd: 20 juni 2011, 19:20 uur, door weerfanaat
Om het toe te lichten... laten we naar de prog temp kijken. Het tijdstip en de GFS run komen overeen met de plaatjes hierboven, als locatie heb ik Parijs genomen:
De rode lijn is de voorspelde temperatuur vanaf de grond, omhoog de atmosfeer in. De donker groene lijn is het dauwpunt. de blauwe lijnen heb ik zelf getekend, dat zijn hulplijnen om uit te vinden hoe de temperatuur van een pakketje veranderd als het gaat stijgen.
Het uiteindelijke temperatuur profiel heb ik in lichtgroen getekend.
Je ziet dat bovenin de groene lijn ruim rechts van de rode lijn loopt. Hier is de stijgende lucht warmer en zal hij dus ook blijven stijgen. Het oppervlakte tussen de rode en groene lijn is de CAPE.
Onderin de atmosfeer loopt de groene lijn links van de rode lijn, hier zal de lucht dus niet vanzelf gaan stijgen. Daarom zal de lucht dus ook nooit in het gebied met de CAPE komen. De energie is in potentie wel aanwezig, maar zal nooit vrij komen en het zal dus bij potentie blijven.
Of te wel, er is wel onstabiliteit, maar er zullen geen buien kunnen ontstaan die er gebruik van maken. Wel CAPE, geen neerslag dus.
Is het echt zo erg? Nee, dit is juist een super situatie! De warmere lucht onderin houdt de buien tegen, waardoor de energie opbouwt. In het plaatje zie je dat de lucht onderin maar net iets te warm is, als er lokaal iets meer opwarming plaatsvindt, of de lucht erboven net iets koeler is, er een andere trigger is... dan krijg je geisoleerde buien, waarbij een losse bui volledig en ongestoord gebruik kan maken van al die energie. Maar voor hetzelfde geld komt er geen enkele bui.
Daniel
Oke, is het leuk om deze vraag in de groep te gooien:
Welke factoren spelen mee bij de vorming van onweer?
* CAPE dus
* Luchtvochtigheid
* Genoeg temp verschil tussen de grond en hogerop (deze factoren zijn boven al genoemd)
.... Wie o wie?
ps: Dank je wel Daniel, voor de uitleg, het is echt leuk om deze informatie te krijgen en op zo'n manier meer te leren van de factoren die meespelen en hoe de atmosfeer werkt. | Gewijzigd: 20 juni 2011, 19:36 uur, door stratocumulus
Hahaha, ik ook . Ik hoop dat je geluk brengt dan
Laat maar komen die hitte en onweer
TaL