Sinds een aantal dagen verschijnen er voor de periode van 25 tot 28 juni steeds weer zeer interessante kaarten bij zowel het GFS als ook het ECMWF. Mocht deze ontwikkeling inderdaad zo gaan evolueren (EC iets sneller met deze ontwikkeling) dan krijgen we wellicht te maken met een onvervalste zgn "spanish plume". Via een thermische vore uitgaande van een sturende depressie welke via Engeland opstoomt en doorschuift naar de Golf van Biskaje (GFS) wordt het dan niet alleen zeer warm maar kan later met instromen van vochtige lucht de atmosfeer ook zeer onstabiel worden. Ofschoon nog ver weg zeker iets om de komende tijd goed in de gaten te gaan houden.
Klassieke "spanish-plume" situatie
Cape-LI
Ciao Johann | Gewijzigd: 21 juni 2011, 16:01 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Ach ja, soms moet je ook eens je hals wat verder durven uit te steken (hoop niet dat Jan me dat kwalijk neemt)
Ik zou het normaal ook niet eens vermelden ware het niet dat zowel ECMWF als ook GFS met een soortgelijk stromingspatroon op de proppen komen. Mi. zeker interessant voor zowel de discussie als ook voor toetsing modellen langere termijn. Affijn, tot het zover is zullen de kaarten nog diverse malen in detail veranderen.............
EC
Ciioa Johann
EDIT: Heb al wat gevonden
| Gewijzigd: 18 juni 2011, 14:14 uur, door onweeer
anders wordt het wel een last minute
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er ook ergens een overzicht (geschiedenis) is te vinden van extreme CAPE en LI voor NL/Europa. Dit soort cijfers lijken nogal on-europees?
verrek, jij ook?! Van mij mag het daarentegen heel best 4 dagen lang continu onweer opleveren! Heerlijk! Hoeveel 4 dagen continu mss op den duur ook een beetje teveel van 't goeie wordt...
Stoer, zo'n topic een week vooruit, lekker vooruit kijken en duimen dat de kaarten zo gunstig blijven...
Dan ben ik dus op vakantie .
Wees gerust, deze situatie zal de komende tijd nog oneindig vaak veranderen. Beginpost heeft dan ook weinig voorspellende waarde, maar levert wel leuke discussies/'spanning' op. Wellicht blijft er niet gek veel van over voor NL. Op deze termijn kunnen we alleen maar speculeren en hopen op het beste. | Gewijzigd: 18 juni 2011, 14:57 uur, door marsel