Als iemand mij kan verbeteren, graag
bedankt voor de uitleg.ik moet dus weg uit het westen;)
want sneeuw is er iig gemiddeld ook altijd meer in oosten en zuiden he?
Enschede/Hengelo liggen vlakbij de Duitse grens. Dus staat in verbinding met Duitsland, vaak als het daar onrustig is, merken we het hier.
Gemiddeld hebben wij minder onweersdagen en sneeuwval.
Maar wat betreft sneeuwval krijgen wij altijd wel later, maar dan wel meer in 1 keer.
Denk bijvoorbeeld maar aan 6 januari 2010, toen er ruim 30 cm sneeuw viel in 2 1/2 uur
Edit: en nu weer on-topic | Gewijzigd: 17 juni 2011, 12:26 uur, door smarkie
Qua onweer gaat het hier redelijk in mijn ogen. Ik ken geen referentiemateriaal met andere delen van het land (met sneeuw zie je meer beelden en dergelijke).
in de winter is het oosten kouder met meer sneeuw, in de zomer is het er warmer met meer tropische dagen (westen invloed vd zee)
het is er vaak ook het langst mooi weer omdat de meeste storingen met wolken uit het westen komen
het onweert ook vaker (onstabiliteit vaak grootst boven continentaal gebied) | Gewijzigd: 17 juni 2011, 12:31 uur, door jones
Omdat de buien zo snel ontstaan kan er zich geen energie opbouwen, de buien zijn dan ook vaak kort en klein. In maart en april levert dit vaak mooie luchten op, zeker als de polaire lucht wat directer (vanuit NW om een laag bij Scandinavie) naar ons toe komt. De lucht is dan erg schoon waardoor je spierwitte buien op diepblauwe achtergronden krijgt. Zo vroeg in het jaar is de bovenlucht nog kouder en gaan de buien vaak ook vergezeld van hagel (maar dan de witte korrel hagel, niet de zomerse ijsblokjes ).
Voor morgen denk ik dan ook dat zo gauw de zon de kans krijgt er overal wel buien kunnen ontstaan, die soms een flinke plens water kunnen geven met wat klappen onweer erbij en gezien de flinke wind op hoogte ook behoorlijke windstoten.
Rond de trog zou wat betere organisatie kunnen ontstaan, met wat langer levende buien, meer onweer en zwaardere windstoten. Echt chase spul lijkt het me niet, vooral gezien de snelheid die de buien zullen hebben. Als er een strakke lijn ontstaat op tijd een plekje met goed uitzicht opzoeken en de lijn opwachten.
Grootste onzekerheid blijft volgens mij de complexe combinatie van fronten en troggen waardoor timing en lokatie van de zwaartepunten moeilijk te voorspellen zijn.
Daniel
Bedoel je deze? http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=24238
er zijn verschillende kaarten welke is het beste om te kijken wat de kansen zijn?
groet mariek
en ten zuiden van de lijn weet ik niet, snapte daar vroeger ook al niets van. waar gaat het dan heen?
Off. voor vandaag, als ik hier naar buiten kijk dan zou je denken dat het gaat donderen? zal wel leuk zijn.
groet mariek
en ten zuiden van de lijn weet ik niet, snapte daar vroeger ook al niets van. waar gaat het dan heen?
Ik heb geen voorkeur voor bepaalde kaarten. Het mooie van meerdere kaarten is dat hoe meer ze op elkaar lijken, hoe zekerder je weet dat het klopt.
Wat de lijn betreft... er wordt mee bedoeld dat de buien die zich onder die lijn bevinden waarschijnlijk heftiger zullen zijn dan boven die lijn. (Vraag gerust als er wat anders niet duidelijk is)
Daniel
Maar er komt denk ik nog wel een update.
Er staat ook nog geen verhaal voor morgen.
Wat de lijn betreft... er wordt mee bedoeld dat de buien die zich onder die lijn bevinden waarschijnlijk heftiger zullen zijn dan boven die lijn. (Vraag gerust als er wat anders niet duidelijk is)
Daniel
dank je, zal ik zeker gaan doen.
gr marieke
Zee-temp moet omhoog.
Zeewatertemperatuur zegt niet zo veel, zie citaat Meteoconsult:
De straalstroom pompt als het ware nog wat extra energie in de buien. Iets typisch herfstachtigs de komende dagen zijn ook de kustbuien. Deze komen normaal vooral in de herfst voor, omdat het zeewater op dat moment vaak warmer is dan het land en juist boven het warme zeewater dan buien worden gevormd en getriggerd. Momenteel is het zeewater een graad of 16 en dus bijna even warm als het vasteland. Dat betekent dat de buien niet alleen in het binnenland, maar ook in de kuststrook gaan vallen dit weekend. In de nacht van zaterdag op zondag kunnen dat zelfs forse buien zijn met plaatselijk veel neerslag.
Waarschuwingen noodweer voor Niedorp
Niedorp (1732)
Waarschuwing vooraf vanwege storm/orkaan,
waarschuwingsniveau oranje verwacht
geldig van: zaterdag, 18. jun 2011, 06:00 uur
geldig tot: zondag, 19. jun 2011, 21:00 uur
geldig voor: alle hoogtes Vanaf Zaterdag morgen en voormiddag zijn er verspreid waarschuwings relevante zware windstoten mogelijk. De wind komt uit het zuiden tot zuidwesten. Op Zondag morgen en voormiddag draait de wind naar het westen tot noordwesten.
Fijn, hmm