Gisteren was de grote dag de maansverduistering stond op de agenda.
Na al flink wat plannen met Janusz (ook o-o user) om dit eens even vast te leggen.
Aangezien wij geen ervaring met de maan hadden hebben we dinsdag al ff ons plekje bekeken en wat testshots gemaakt. hopelijk was dit genoeg voorbereiding op deze verduistering.
We hadden afgesproken dat we iig ruim op tijd richting onze bult zouden gaan klapstoeltjes mee etc.
Na alles opgezet te hebben was het wachten op de maan.
De bewolking trok langzaam en achter ons ging de zon fantastisch onder (heb ik momenteel niet de foto's van bij me)
Langzamerhand kwamen er wat mensen de bult op geklommen die ook hun statiefje met cameratje neerzetten. Ook wat andere mensen die puur een glimp van de maan wilde opvangen.
Wat wat gezamelijke grapjes en veel geouwehoer en qua tijd de maan allang op was en de bewolking nog steeds aan het wegtrekken was zakte me ff de moed in de schoenen. Toen ik even mijn zonsonderdag aan een vriend liet zien en met mijn Iphone "Star Walk" opstartte om de locatie van de maan te zoeken op dat moment zag ik een glim heel vaag door de bewolking komen... JOOO! DAAR ISSIE!
Eerst dacht de helft dat ik liep te geinen maar toen ik aangaf waar die stond rende iedereen naar zijn camera en begon hem te zoeken en vast te leggen.
Gelukkig was hij nog net diep rood toen hij in zicht kwam. Heel kort daarna begon hij in een rap tempo weer lichter te worden. Klikken bij het leven dus.
Ik heb zelf heel veel lopen spelen met instellingen. Je staat na een tijdje voor de keus. Pak je de felle of zwakke kant om helder te fotograferen. Ik heb dit een beetje geprobeerd te variëren.
De tijd vloog voorbij en al snel was de maan met nog een beetje bijschaduw alweer vollop het gelderse landschap aan het verlichten. (Op dat moment begon iedereen een beetje in te pakken. Janusz en ik hebben nog even gestaan en nog wat losse flodder geschoten. Ik ben nog wat gaan testen met 3 verschillende belichtingen om te kijken of ik er een HDR van kan maken. Helaas gaat dit mij wel ff wat tijd kosten want ik heb er geen ervaring mee en de maan verschuift)
Wat in het begin op een domper begon te lijken en uiteindelijk uitpakte in een geweldig spektakel maakte deze avond zeer geslaagd! Op naar 2015! haha
Groet,
Freek
*voor de liefhebbers:
Geschoten met een Canon EOS400d
Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO (geleend van mijn pa)
dit maakt het wel weer n B'tje goed! heb er zelf namelijk helaas niets van kunnen zien
pokkewolken ook!
dit maakt het wel weer n B'tje goed! heb er zelf namelijk helaas niets van kunnen zien
pokkewolken ook!
hier trokken ze gelukkig net op tijd weg!
op meerdere zelfs... weerkaatst in de spiegel van de camera ofso
Rond 22.30 toen hij eindelijke langzaamaan zichtbaar begon te worden.
Close-up
Met een lange sluitertijd gemaakt (bijna één minuut). De streep die je linksboven ziet is het ISS.
Rond 23.30 trok een strook hoge bewolking voorbij de maan die ons het zicht weer ging blokkeren. Wel erg fotogeniek! | Gewijzigd: 16 juni 2011, 18:37 uur, door Janusz
zoiets zal het idd zijn... je ziet het ook wel eens in films en dergelijke..
De maan kan ook fel zijn:P
Thx voor overige reacties!
Die dubbele maan kan komen door jouw UV-filter. Of gebruik je die niet?
Jammer dat een aantal foto's met de maan de ene heft wat overbelicht is, maar dat geeft ook wel sfeer en een duidelijk contrast tussen het verduisterde en onverduisterde deel.