Bevestiging van de visie uit vorig bericht. Een golf op een eerste KF trekt actueel over de westelijke regio's en bevat geen onweer, doch daar kan nog steeds onweer op ontstaan. Achter dit frontaal systeem komen we terecht in een valse warme sector tussen 2 koufronten. De LU van een sterke jetstreak nadert ook en zal z'n invloed laten gelden vanaf ca. de middag. De atmosfeer zal de komende uren steeds onstabieler worden bij de oplopende temperatuur en vooral dalende temperatuur in de hoogte (T500 gaat de komende 6 uur van -16 naar zo'n -20° bij oplopende T2m). De latente onstabiliteit loopt op naar enkele 100den J/kg (sb-CAPE) en de LI gaat naar zo'n -3°. Vooral ook de potentiële onstabiliteit stijgt (KO index) tgv de droger wordende luchtadvectie in de hogere luchtlagen.
De diepe shear is groot bij de jet deze namiddag en ook de 03km shear neemt danig toe naar zo'n 13 m/s. De SRH en directionele shear is echter weinig significant. Desalniettemin kan de unidirectionele shear voor wat dynamiek zorgen bij de buien, maar supercells zijn weinig waarschijnlijk. De meeste kans op fellere onweersbuien is er vlakbij de jetuitgang nabij de FR grens en het Ardennengebied in de namiddag. Maar overal kan onweer losbarsten. Toppen gaan richting 8000m en dus is hagel van beperkte omvang mogelijk (max 2-3 cm). Tegen de avond , wanneer het secundaire KF doortrekt, wordt de opbouw snel stabiel en verdwijnt de onweerkans.
http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
Het hoost hier aardig, maar geen onweer in de buurt.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
ik hoop dat de hemelsluizen nog even dichtblijven tot ik terug ben van de tandarts...
ik heb er enkel weinig hoop in..de afspraak staat om 11 uur,en als ik die staart vanuit belgie bekijk,zou die wel eens precies hierover kunnen komen rond die tijd.
ik woon net in het oranje gebied
ik kan kiezen tussen fietsen of lopende met paraplu :S
goede raad is welkom | Gewijzigd: 16 juni 2011, 10:22 uur, door frankaloe