SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied zuid van IJsland is vrijwel stationair. Rondom dit laag een aantal fronten. Een eerste koufront, nabij onze westkust ligt rond 09 UTC over het westen van ons land, rond 15 UTC over het oosten. Dit front is vooral op enige hoogte duidelijk herkenbaar, aan de grond is het front niet terug te vinden. Sterker nog, achter het front zien we de dauwpunten verder oplopen. De combinatie van kouadvectie op hoogte en de vochtige lucht onderin maken de opbouw erg onstabiel. Daarbij komt nog dat de linkeruitgang van een jetstreak vanmiddag nabij het zuidoosten van het land ligt. Er zijn dus voldoende ingrediënten aanwezig om het tot stevige onweersbuien te laten komen. Een volgend secundair koufront, enigszins golvend zien we in de avond passeren vanuit het zuidwesten. Achter dit front wel een duidelijke dauwpuntsafname. In de loop van vrijdag krijgen we te maken met een zwakke rug van hoge druk.
MODELBEOORDELING:
In grote lijnen komen de modellen aardig overeen. De neerslagpatronen kunnen van model tot model behoorlijk afwijken, met name de positionering van de verschillende maxima. Gezien het sterk convectieve karakter van de neerslag is dat niet zo verwonderlijk. Het beeld dat Hirlam schetst wordt als leidraad aangehouden.
NEERSLAG:
Alle modellen geven toch wel enige (soms kleine, soms grote) verschillen te zien in de neerslagpatronen. Als leidraad wordt Hirlam aangehouden (die overigens niet veel afwijkt van ECMWF). In het westen regen, verder over het land uitbreidend en lokaal behoorlijk activerend (verscholen CB's). Na frontpassage in de middag enkele pittige buien. Er is dan sprake van zowel thermische als dynamische forcering. Onweerskansen zijn daarbij groot (tussen de 30 % in het noordwesten en ruim 90% in het zuidoosten volgens KOUW). De CAPE-waarden gaan in het zuidoosten naar 500-1000 J/kg met daarbij een windshear in de onderste 6 km van 45-60 kn. Dit zou daar toch enkele pittige buien op kunnen leveren met daarbij ook kans op hagel. Komende nacht nog lang een neerslagsignaal in het noorden (langzaam wegtrekkende buienstoring) en langs de westkust (kustconvergentie). | Gewijzigd: 16 juni 2011, 08:02 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Stortregen in de hele randstad, dat gaat vast de krant halen!
Ik wou net zeggen haha. Volgens mij is hier nu in de 10 minuten dat het regent al meer gevallen dan de afgelopen 3 maanden Tot dusverre geen onweer.
Heey nog een wijchenaar...
Van mij mag het helemaal los gaan vanmiddag.
Geachte meneer weergod,
Graag wil ik u vragen of u zich gedeisd wilt houden vanavond vanaf 18.00 tussen Wijchen en Eindhoven.
We vertrekken dan naar Eindhoven vaan Guus Meeuwis en wens dan geen lichten boven me hoofd te zien, aangezien u me best bang maakt daarmee.
Mochten er toch nog problemen zijn, dan hoor ik dit graag van u.
Met vriendelijke groeten,
een bang meisje.
Zo, even mijn gedachten voor vandaag hierneer gezet. We zien het allemaal wel hoe het gaat verlopen, regen is meer dan welkom.
De straat stond wat blank maar zakt nu al snel weg.
En die waarschuwingen van het knmi mag ook wat westelijker | Gewijzigd: 16 juni 2011, 08:47 uur, door weerfreak
Linke situaties.
Het wordt nu wat droger, maar tussen 06:00 uur en 08:00 uur heeft het flink geregend. Regenmeter zegt 20mm
denk dat een level 1 voor onweer reeeler was geweest toch?
Wie heeft het daar over? Ik zie toch ook echt een waarschuwing voor tornado's. Noord Duitsland, Benelux en NO Frankrijk. | Gewijzigd: 16 juni 2011, 09:12 uur, door Poider
La maar waaien Jan En misschien is het wel positief voor de onweerskansen om een beetje ''knetter'' te zijn
Hier aantrekkende wind en opdoemende wolkenmassa's. Loodgrijze bovenlucht, en lichtgrijs opbollend wolkenfront. Niet koud, zelfs wat klam.