Licht eraan hoe je het maar bekijkt, misschien formuleren jullie het wel niet goed. Heb daar laatst ook al eens wat over gezegd..... Maar goed aan jou de vraag, wat komt er na storm?
we zullen afwachten
Hey, dat zou eindelijk ook wel eens mogen.
Maar ik reken nog nergens op.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Zware storm! Haha nee even serieus. Na de categorie storm kan je inderdaad naar categorie orkaan, maar ik dacht me te herrinneren dat daar niet echt aanleiding voor was een paar weken geleden. | Gewijzigd: 15 juni 2011, 21:05 uur, door Diem
Zonneschijn
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Je weet maar nooit...
Heel Grunn geel, behalve omgeving Stadskanaal
edit: kijk nu weer, hebben ze hem nu gauw wel geel gemaakt | Gewijzigd: 15 juni 2011, 21:44 uur, door Musselkanaalder
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Volgens mij is het een bedrijf met een Duitse achtergrond. In het Duits: 'Orkanböen' (spelling?) = orkan + böen = orkaan + windstoten = windstoten met orkaansnelheid = windstoten van minimaal 120 km/u.
Wat de tornado's betreft, bijna te gevaarlijk om er over te beginnen, maar ik ben voor de Amerikaanse classificatie: alle wind-, water- en landhozen zijn tornado's. Gustnado's en dustdevils (stofhozen) niet. Ik vind het belachelijk dat je hier soms leest: tornado's zijn zware windhozen zoals ze in Amerika voorkomen, terwijl in Amerika dus gewoon elke windhoos een tornado is. Ik zelf zal windhoos en tornado dan ook vrolijk door elkaar blijven gebruiken. Maar we dwalen af... reacties hierop misschien maar beter in een ander topic
Voor morgen... als wat buien zijn met betere organisatie en een sterke updraft dan sluit ik hoosverschijnselen niet uit, zeker omdat in de middag de buien vanaf de grond gevoed worden. Op zich zit er weinig draaiing in de wind laag boven de grond, maar interactie met outflow boundaries kan bij deze buien wel eens iets leuk doen.
Daniel
Lach me een deuk als we wel duchtig onweer zouden krijgen.. vind het een beetje vaag van noodweercentrale..
Trouwens hier al een paar flinke regenbuien gehad.. het wegdek dampt het uit. er konden zich wel mistbanken kunnen vormen.
Trouwens hier al een paar flinke regenbuien gehad.. het wegdek dampt het uit. er konden zich wel mistbanken kunnen vormen.
Nu is het toch geel of ik ben blind.
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
edit: kijk nu weer, hebben ze hem nu gauw wel geel gemaakt
Ja zie het. dat groene klopte van geen meter.
http://wolken.buienradar.nl/
Ik moet 's ochtends van Nijmegen naar Utrecht voor een sollicitatie waar ook een rijtest bij komt kijken, dus dan is het niet echt handig als ik door een onweersbui moet rijden, bovendien moet ik ook weer met de trein terug. En aangezien NS nou niet echt het beste is met weerverschijnselen van wat voor soort dan ook, hoop ik dat tot een uur of 2 alles mooi blijft!
Daarna mag er hier in Nijmegen ook wel eens wat komen, het is allemaal nét niet steeds hier, nog geen echt klapper van een onweersbui gehad!
Het komt straks neer op nowcasten, ofwel kaarten, satellietbeelden kijken, webcams kijken, en vooral: de lucht in je omgeving in de gaten houden.
Afgelopen zaterdag nog één bijzonder zware klapper van onweer gehad uit bijna het niets. Weert trilde bijna letterlijk op de grondvesten. Het was de eerste klap onweer die kennelijk boven de stad ontstond.
Een gewaarschuwd mens telt tot 2. Ik wacht nog even op Estofex; wordt het een level 1 of misschien toch nog een magere 2....?
Wat de tornado's betreft, bijna te gevaarlijk om er over te beginnen, maar ik ben voor de Amerikaanse classificatie: alle wind-, water- en landhozen zijn tornado's. Gustnado's en dustdevils (stofhozen) niet. Ik vind het belachelijk dat je hier soms leest: tornado's zijn zware windhozen zoals ze in Amerika voorkomen, terwijl in Amerika dus gewoon elke windhoos een tornado is. Ik zelf zal windhoos en tornado dan ook vrolijk door elkaar blijven gebruiken. Maar we dwalen af... reacties hierop misschien maar beter in een ander topic
Daniel
Klopt helemaal Daniel.
Daarnaast wordt er met een soort "bouwstenen" gewerkt in diverse talen. Dit geeft hier en daar nog wel eens rare zin constructies. Ook dat met de wind en windsterkte en de diverse naamgeving is hier en daar verwarrend of kan tot verwarring leiden. (windstoten, windvlagen, krachtige, stormachtige, harde etc etc).
Ciao Johann