Een thermische vore trekt vanmiddag van zuidwest naar noordoost over het land. Deze wordt gevolgd door een koufront welke morgen om 06 UTC het westen van het land bereikt en om 12 UTC het oosten verlaat. Een tweede koufront (van oorsprong occlusie) trekt morgenmiddag over het land. In de thermische vore is onstabiele, tamelijk vochtige en warme lucht aanwezig. Nabij het eerste koufront is de aangevoerde lucht vanaf enige hoogte onstabiel. Morgenmiddag op de passage van het tweede koufront is de lucht onstabiel vanaf de grond, met name in de zuidoostelijke helft. Bij het tweede koufront komt met name het zuidoosten onder invloed van een linkeruitgang van de jet.
HIRLAM-Uitvoer bruikbaar. Vandaag weinig gradiënt, dus thermische effecten overheersen het windpatroon. Morgenavond na passage van de koufronten langs de westkust ZW 6 Bft. Bij buien in het oosten TKE uitschieters tot ongeveer 30 kt, Ivens 40-45 kt.
Vanmiddag bij de thermische vore enkele buien. Aanvankelijk op het zwakke warmtefront eerst nog wat regen/motregen. In de nanacht in het westen en in de ochtend ook elders nabij het koufront buiige regen. Aangezien het potentieel onstabiel is, en er tamelijk veel precipitable water in de sonde zit, kan er lokaal behoorlijk wat regen vallen, kans op onweer hierbij is niet uitgesloten. Na passage van het eerste koufront krijgen we in de middag te maken met het tweede koufront. Hierbij zien we vooral een convectieve component die aangejaagd wordt door de dagelijkse gang en de genoemde jet. De waarden van Cape gaan in het zuidoosten naar zo'n 1000 J/kg met een windshear in de onderste 6 km van 50-60 kn. Dit zou daar toch enkele pittige buien op kunnen leveren met kans op hagel, de onstabiliteitsdepressie bedraagt een graad of 4.
Er ontstaat een bui met een rood pitje, ff buienradar in de gaten houden.
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Een thermische vore trekt vanmiddag van zuidwest naar noordoost over het land. Deze wordt gevolgd door een koufront welke morgen om 06 UTC het westen van het land bereikt en om 12 UTC het oosten verlaat. Een tweede koufront (van oorsprong occlusie) trekt morgenmiddag over het land. In de thermische vore is onstabiele, tamelijk vochtige en warme lucht aanwezig. Nabij het eerste koufront is de aangevoerde lucht vanaf enige hoogte onstabiel. Morgenmiddag op de passage van het tweede koufront is de lucht onstabiel vanaf de grond, met name in de zuidoostelijke helft. Bij het tweede koufront komt met name het zuidoosten onder invloed van een linkeruitgang van de jet.
HIRLAM-Uitvoer bruikbaar. Vandaag weinig gradiënt, dus thermische effecten overheersen het windpatroon. Morgenavond na passage van de koufronten langs de westkust ZW 6 Bft. Bij buien in het oosten TKE uitschieters tot ongeveer 30 kt, Ivens 40-45 kt.
Vanmiddag bij de thermische vore enkele buien. Aanvankelijk op het zwakke warmtefront eerst nog wat regen/motregen. In de nanacht in het westen en in de ochtend ook elders nabij het koufront buiige regen. Aangezien het potentieel onstabiel is, en er tamelijk veel precipitable water in de sonde zit, kan er lokaal behoorlijk wat regen vallen, kans op onweer hierbij is niet uitgesloten. Na passage van het eerste koufront krijgen we in de middag te maken met het tweede koufront. Hierbij zien we vooral een convectieve component die aangejaagd wordt door de dagelijkse gang en de genoemde jet. De waarden van Cape gaan in het zuidoosten naar zo'n 1000 J/kg met een windshear in de onderste 6 km van 50-60 kn. Dit zou daar toch enkele pittige buien op kunnen leveren met kans op hagel, de onstabiliteitsdepressie bedraagt een graad of 4.
dus ze hebben het nu over onweer in de nanacht als ik het goed begrijp. want ik hoor ze voor morgen alleen over hagel. en niet over onweer. (als ik het fout heb verbeter me maar) en als het gaat onweren dan is dat in het oosten/zuidoosten toch??
en kan ik morgen in lelystad nog iets verwachten of niet? graag iemand die even antwoord kan geven op mijn vragen;)
Klopt, maar met pittige buien met hagel en een cape van 1000 is onweer noemen eigenlijk niet meer nodig. Aan de andere kant lees je in sommige weerberichten ook wel: felle buien (dan denk ik yeah!) ... misschien met onweer (dan denk ik huh?) Maar ga er in dit geval maar vanuit dat er onweer bij zit.
Ja hoor, ik verwacht in Lelystad: zonsopgang, bewolking, mensen, dieren, auto's...
Daniel | Gewijzigd: 15 juni 2011, 13:57 uur, door KnightDoppler
Leuk alweer een onweers topic, maar zien wat het morgen brengt
Hier nog steeds 2, 1 flits of donder tel ik niet mee als een onweersdag
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Citaat van KnightDoppler, woensdag 15 juni 2011, 13:57 uur Ja hoor, ik verwacht in Lelystad: zonsopgang, bewolking, mensen, dieren, auto's...
Lol, de leukste thuis.
| Gewijzigd: 15 juni 2011, 14:18 uur, door Tyshane
Verwachting onweer> 10%
Verwachting Regen > 90% Van de type Moesson.
Temp<22gr.
Regen : Geldig van donderdag 16 juni 2011 8u tot donderdag 16 juni 2011 20u : Enkele actieve regenzones trekken vannacht en vooral donderdag overdag over het land en daarbij kan regionaal 20 mm op 6 uur tijd vallen, lokaal eventueel meer. Onweer is hierbij mogelijk.
Onweer : Geldig van donderdag 16 juni 2011 3u tot donderdag 16 juni 2011 20u : In de loop van volgende nacht kan er lokaal al een onweer voorkomen. Donderdag overdag neemt de kans op onweer toe in het binnenland. Lokaal kan het onweer vrij hevig zijn. Tegen de avond neemt de onweersdreiging snel af.
Hoe dan ook, het is vochtig.
Ben benieuwd voor morgen, de verwachtingen lijken redelijk stabiel voor mijn regio. De intensiteit zou kunnen varieren, maar het lijkt hoe dan ook interessant te worden!
Verwachting onweer> 10%
Verwachting Regen > 90% Van de type Moesson.
Temp<22gr.
Type moesson?
Bron?
Hopen dat het er een keer met bakken uit gaat komen
Haha prachtige omschrijving On topic: mooie wolkenpartijen hier, heb zin in morgen!
Voorlopig vind ik het erg vochtig en warm buiten. Lage bewolking en het voelt een beetje alsof je een in een badkamer staat waar iemand net een hete douche neemt... hopen dat het idd goed gaat storten de komende dagen. Onweer maakt me even niet uit, maar NL heeft even een neerslagtekort weg te werken...
ik hoop met harte dat de thor nu wel gaat slaan met zijn hamer in amsterdam, ( ik hoop gewoon dat hij met links slaat ipv steeds rechts) want wie laat dit nu doorgaan, en dat roept: ik zit op de universiteit van amsterdam( adeling kweetnietkunde, lokaal h2o)nu moet ze de hele dag ipv joggingpak, regenpak aantrekken, ik zal de duikbril en der zwemvliezen ook meegeven, doet ze toch iets nuttigs op dat verzopen grasveld
hoewel buienradar geen regen aangaf, kwam het hier vanochtend met bakken naar beneden, 4 keer had ik de prijsenbak, en het is benauwd buiten.