Het is alweer enkele dagen geleden dat er een onweerstopic is geweest. Aanstaande woensdag is er wel een kans op onweer, maar dat zal hoofdzakelijk voor het zuidoosten zijn. Veel verwacht ik er echter niet van. Dit topic is meer bedoeld voor aanstaande donderdag.
Volgens de laatste kaarten van het Europees weermodel ECMWF krijgen we aanstaande donderdag te maken met twee troggen, de eerste trog zit voor het koufront uit. Achter het koufront bevind zich wederom een trogje. Deze storing (randstoring) zal zeker niet onopgemerkt aan ons voorbij gaan. Zeker niet voor het midden en het zuiden van het land, volgens de nieuwe berekeningen van het Europees weermodel. Daar worden fikse hoeveelheden neerslag verwacht en dat kan wateroverlast gaan veroorzaken (zie animated gifje hieronder). Ook het Amerikaanse weermodel GFS laat een flinke hoeveelheid neerslag zien, maar die laten het via het noordoosten wegtrekken. De tweede afbeelding hieronder is van het Amerikaans weermodel GFS, die laat een opgehoopte neerslag zien tot vrijdag 00 uur (02.00uur Nederlandse tijd).
Naast de grote hoeveelheden neerslag die er verwacht wordt, is er ook kans op onweer. De waardes wat betreft de CAPE zijn minimaal, maar aangezien er een "flinke" SRH staat van maximaal 225-250 m2/s2 en we net aan in een linkeruitgang kan het fors uit gaan pakken wat betreft onweer, zeker om in de gaten te gaan houden. De CAPE waardes. wat betreft het Amerikaans weermodel liggen ongeveer rond de 200-600 J/KG. Het Europees weermodel ECMWF berekend een krappe 400 J/KG aan CAPE voor het midden en het zuiden van het land, bij een lifted van -1 a -2.
Opvallend is dat de pluim een flink neerslagsignaal aangeeft in het noodoosten van het land terwijl het volgens de laatste ECMWF (Europees weermodel) de neerslag juist in het zuidoosten van het land berekend wordt (zie pluim in tweede post). Ook iets om verder in de gaten te houden is de windschering op 0-1 kilometer hoogte en 0-6 kilometer hoogte. Deze waardes verspringen per run.
Kortom, weer iets om in de gaten te houden!
Citaat van Sietse, maandag 13 juni 2011, 22:19 uur Hopen op een trognado
Haha, lol!
Haha, dat wordt nog eens leuk, moet naar het station fietsen om bij mijn werk te komen. (6km) en dan daarna dus werken, als dit uitkomt ben ik verzopen als ik aankom
Het probleem zit hem niet in het nat zijn maar ik moet bellen voor mijn werk (call-center, jaja ik weet het, zo'n irritant persoon die je steeds lastigvalt , overigens bel ik alleen maar voor goede doelen, dat maakt het al iets beter. )
Maar dan moet je enthousiast zijn, wat lastig wordt als je verzopen bent
Overigens hoop ik wel voor de natuur dat er nog een hoop neerslag gaat vallen de komende week/2weken en dat het dan langzamerhand weer wat rustiger weer wordt, met om de week een flinke onweersbui
Ik zelf verwacht ook wel regelmatig regen, maar of er zo veel komt?
Wat is jullie mening? Is de kans reeel, of is het weer een uitspraak van Piet Paniek?
op het kaartje wat de kaarten nu verwachten tm zondag
JPP | Gewijzigd: 14 juni 2011, 07:23 uur, door JPP
Nou hij begint een keer niet over zware buien met onweer en hagel, dus dat betekend dan dat we ons op kunnen maken voor een mooi dagje met vette buien!
Als meneer het voorspeld komt regelmatig het tegenovergestelde uit | Gewijzigd: 14 juni 2011, 09:02 uur, door Poider