Vanmiddag neemt de bewolking toe vanuit het zuiden op nadering van een koufront en daarbij worden de onweerkansen groter. Laat in de middag kan er al een eerste zware bui in zeeland vallen, in de avond zware onweersbuien die in lijnvorming over het land trekken. Temperaturen tussen de 29 graden in Zeeland en 34 graden in Limburg. Na de onweersbuien temperaturen rond 20 graden.
Lijnvormig onweer vergezeld van een koufront, jezus hoe lang is dit wel niet geleden. Excuus dat ik Jezus weer van stal heb gehaald, sorry voor de gelovige onder ons maar het zij zo. In de frustrerende hobby ''het weer'' genaamd zullen wel vaker godslasterende taal door de ruimte geslingerd worden. Is 2011 een lekker onweersjaar? Nee absoluut niet, wellicht kunnen we een betere hobby zoeken of in ieder geval een andere hobby. Duitsland mag niet klagen, Frankrijk idem maar de Benelux des te meer.
Zie het voor je, er komt onweer aan vanuit Belgie. Jaja dit is een waargebeurd verhaal, dit jaar zelfs nog maar pas op! Wat ik nu ga vertellen is zeer schokkend. Er komt dus onweer vanuit Belgie aan, neehee het is niet heel actief maar anno 2011 waar we ons bijna in de atacama woestijn verkeren is regen al een godswonder dus onweer is helemaal een mirakel. Maar er komt onweer aan, we rennen van voor naar achter. Stuiteren door de kamer als een doldwaze kanonskogel want er komt onweer...
Kwam.... Het onweer was waarschijnlijk tol vergeten te betalen, of heeft de welbekende verbodsbordjes bij de belgische grens gelezen. Het onweer is eruit en we krijgen enkel wat pietluttige regendruppeltjes.
Een oplossing hiervoor heb ik ook niet, we hebben nu eenmaal een zeeklimaat, en ach je moet maar zo denken dat ze in Ieland of Ijsland helemaal weinig onweer hebben. De noordzee dichtgooien heeft ook weinig nut, we hebben nu al het gevoel dat we in de atacama woestijn zitten. Zul je zien dat als we meer land creeéren dat we helemaal de europese woestijn worden. Voor zonliefhebbers is dit wel prettig maar ook de boeren zullen hier niet blij mee zijn.
Toch moet ik erbij zeggen dat de zomer lang is, we blijven hopen. Zelfs al zit je in Wageningen bij de hier op het forum welbekende cursus van Meteo-Consult en dondert en bliksemt het alsof de hel naar beneden komt vallen in het westen maar ook in het brabantse land. Zit je dan in de trein bij Arnhem, kijk je op de radar (voor die spaarzame regenmomenten) zie je gewoon onweer in je eigen stadje. Zit jijzelf bij dat bloedhete en gortdroge Arnhem, terwijl daar nog een paar dagen terug wateroverlast was en jijzelf weer in Den Bosch zat. Is dat onweer nu verstoppertje aan het spelen ofzo? Maar we blijven hoop houden, ik riep tot laat in de avond in Wageningen nog dat het kon. Hallooo we zaten bij Meteo-Consult, radarsystemen genoeg om een mooi onweer goed aan zien te komen.
... Maar het kwam niet, helaas...
Ach, let maar op Augustus! Dan heb ik vakantie!
Vandaag was het plaatselijk zwaar noodweer, rond 11u kwamen de eerste zware buien vanuit het zuiden langs de kust naar het noorden tevoorschijn. Vooral Den Haag had zwaar onweer, in de middag vielen er verspreid pittige onweersbuien met een zeer dynamisch karakter. Vooral rondom Alphen a/d Rijn vielen er enorme hagelbollen van 5cm doorsnede. Net ten westen van Den Bosch werd onder een supercell zelfs een EF1 Tornado gemeld maar deze heeft verder geen schade opgeleverd. Ook Tilburg heeft zwaar onweer gehad door diezelfde supercell. Elders in oost en noordoost Nederland zijn er nog 5 andere supercells actief geweest met inmiddels in Duitsland een EF4 tornado met grote schade daar.
Wie weet is dit wel het bericht van laten we zeggen 2 Augustus. | Gewijzigd: 13 juni 2011, 16:01 uur, door Kevin
De betuwe ja, Tiel enzo ... Ik zat van Nijmegen naar Arnhem, de foute kant dus! Ik zag enkel een CB richting Noord(oost)
De shelf trok over Elst, dan zat je toch redelijk op het goeie stuk, en ja dat ik ook Betuwe
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September