Of zit je me nu een beetje voor de gek te houden?
Nee hoor hij gaat er vanuit dat je met die snelheid achteruit rijdt.
je zou inderdaad denken dat de aansteker aanblijft
Ik ga het gewoon morgen aan m'n natuur/scheikunde leraar vragen
(als ik het niet vergeet) | Gewijzigd: 13 juni 2011, 19:11 uur, door onweeer
Ik zit al een jaar of 12 niet meer op school.
Laat em anders dit topic ff lezen, das nog makkelijker.
Ik zit al een jaar of 12 niet meer op school.
Laat em anders dit topic ff lezen, das nog makkelijker.
Ik wil het desnoods ook even doorsturen naar mijn natuurkunde docent, mocht je dat nog willen weten.
EDIT: Heb hem even een mailtje gestuurd, ik heb Donderdag pas weer les van hem. We zullen zien wat mijn docent er van denkt! | Gewijzigd: 13 juni 2011, 19:40 uur, door Estoque
Jouw voorbeeld is extreem. Maar niet anders dan bij 40 kilometer per uur. Als je precies gelijke snelheid rijdt met de wind mee, dan voelt het als windstil. Je vlammetje zal (in ideale omstandigheden) precies rechtop blijven staan. Idem dus met 120 kilometer per uur, of voor mijn part 900 kilometer per uur.
Tot zover de makkelijke vragen. Nu de ingewikkeldere vragen... De geluidssnelheid is zo'n beetje 1200 kilometer per uur. Stel dat je precies de geluidssnelheid vliegt en je roept uit het raampje... je gaat iets harder vliegen dan de snelheid waarmee je roep gaat, voor je roep uit. En dan iets langzamer, zodat je roep je weer inhaalt. Hoor je dan jezelf roepen?
Of nog erger: je gaat voorbij de snelheid van het licht (even zwaar eenvoudiger gedacht dan de theorieen zijn) en dan ga je langzamer vliegen, zie je dan jezelf aan komen vliegen?
Fantastisch voor regenachtige dagen zulke vragen.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Met zeilen heb ik niet meer ervaring dan ooit eens gedaan op een blauwe maandag maar dat voor de wind gaan is werkelijk een mooie ervaring, dus volgens mij als je dus met de auto evenhard gaat als de wind in dezelfde richting kan je gewoon je peuk aansteken.
Greetszzz,
Moneytree-Troll
Of zit je me nu een beetje voor de gek te houden?
Ik zat je inderdaad voor de gek te houden.
Ik denk dat je in principe gewoon je peuk aan kan steken daar de twee snelheden elkaar opheffen. Lijkt me wel logisch, maar... toch zou het me niet verbazen als er nog een addertje onder het gras zit, ben dus wel benieuwd naar het antwoord en de uitleg van de natuurkunde leraren.
De enige reden dat je een sigaret op kunt steken hier is dat de lucht om je heen net zo snel gaat.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Jouw voorbeeld is extreem. Maar niet anders dan bij 40 kilometer per uur. Als je precies gelijke snelheid rijdt met de wind mee, dan voelt het als windstil. Je vlammetje zal (in ideale omstandigheden) precies rechtop blijven staan. Idem dus met 120 kilometer per uur, of voor mijn part 900 kilometer per uur.
Tot zover de makkelijke vragen. Nu de ingewikkeldere vragen... De geluidssnelheid is zo'n beetje 1200 kilometer per uur. Stel dat je precies de geluidssnelheid vliegt en je roept uit het raampje... je gaat iets harder vliegen dan de snelheid waarmee je roep gaat, voor je roep uit. En dan iets langzamer, zodat je roep je weer inhaalt. Hoor je dan jezelf roepen?
Of nog erger: je gaat voorbij de snelheid van het licht (even zwaar eenvoudiger gedacht dan de theorieen zijn) en dan ga je langzamer vliegen, zie je dan jezelf aan komen vliegen?
Fantastisch voor regenachtige dagen zulke vragen.
Geluidssnelheid: Ik neem aan dat als je hard genoeg roept en die roep die reist oneindig(anders ben je zo ver weg dat je jezelf niet meer kan horen) dat dat inderdaad kan, aangezien die trilling je dan achterhaald.
Licht: Ik neem aan dat het kan, maar denk hier niet teveel over na
Ontopic: Ik ga mee met de rest, het heft elkaar op en het is dus theoretisch mogelijk, en dat is dus ook wat je in je beginpost aangaf, als het de perfecte omstandigheden zijn is dit mogelijk. Deze omstandigheden zal je waarschijnlijk nooit bereiken, maar in theorie kan dit wel ja.
Als er geen wind is en je staat stil kan het ook, ga je rennen als het windstil is kan het niet meer, dan waait hij uit. Dus dit lijkt mij eigenlijk in theorie een vrij logische kwestie, je hebt alleen inderdaad wel last van de wind rond de auto, al denk ik dat als de wind precies even snel gaat, die niet over de motorkap komt, en dus niet rond de auto stroomt. (zelfde als het windstil is en je rijdt niet.)
De wind zal namelijk uit 2 richtingen waaien, een iets warmere en iets koelere.
Hierdoor zullen bij het punt waarop de winden zich treffen alsnog wervelingen ontstaan en het vlammetje uitwaaien.
Dit is wat mijn gevoel/ratio zegt.
Southman
Hij zegt dat je waarschijnlijk het niet kon doen, hij wist het niet zeker. (even een tekening maken)
Je verplaatst ook nog lucht doordat je een object verplaatst, dus heb je toch iets tegenwind, het zal niet veel zijn maar ik denk genoeg om je sigaret niet te kunnen aansteken
Hij zegt dat je waarschijnlijk het niet kon doen, hij wist het niet zeker. (even een tekening maken)
Je verplaatst ook nog lucht doordat je een object verplaatst, dus heb je toch iets tegenwind, het zal niet veel zijn maar ik denk genoeg om je sigaret niet te kunnen aansteken
In die tekening zit een fout. Bij de bumpers en naast de auto zie je pijltjes in tegengestelde richting, maar die zijn er dus niet. De lucht daar gaat even hard als de auto in dezelfde richting. Dus die pijltjes zijn nul.
Stel je de wind voor als een heleboel tennisballen of balonnen Die tennisballen gaan met jouw auto mee met dezelfde snelheid. Je steekt je hand uit het raam. Hoe groot is de kans dat er een tegen je hand aan vliegt? Nul. die ballen staan stil voor je raampje. Je kunt er eentje pakken en terughangen. Dit allews dus aannemende dat er geen wervelingn zijn, en die zijn zelfs nihil
Nog een voorbeeld. Je fietst met 120 km per uur vlak achter een vrachtwagen. Je zit in zijn slipstream. Vlak achter de vrachtwagen is het windstil, want hij sleept de lucht met dezelfde snelheid mee. Je kunt er dus gemakkelijk een peuk opsteken. Let op die lucht vlak achter de vrachtwagen staat stil TOV die vrachtwagen. Die windstille plek beweegt tov de grond wel degelijk met 120 km/h mee. | Gewijzigd: 17 juni 2011, 07:57 uur, door Raymond
Maar, mag ik iedereen hartelijk bedanken voor de antwoorden en vragen aan natuurkundeleraren.
Mijn collega en ik hebben er vrede mee, dat hij in de praktijk gelijk heeft, en in theorie ik.