In Vianen viel om 10:30 uur in de ochtend de eerste regenbui. Die trok om 11 uur weer weg naar het NO. Bui was niet interessant en ook niet zo actief.
Om ongeveer half 1 in de middag ontstonden er ten Zuiden en zuidwesten van mij een paar pittige buien (zie plaatje hieronder)
De buien bevatte nog geen onweer maar toch besloot ik mijn fiets te pakken en naar een open veld te rijden waar ik perfect zicht zou hebben op de buien. Toen ik eenmaal op de plek aankwam zag ik de contouren van de pittige regenbui die net ten ZO van mij langs trok. (Zie pijltje op het plaatje hierboven.)
Dit is het beeld dat ik zag:
Na daar ongeveer 20 minuten gestaan te hebben ben ik weer naar huis gefietst en ben ik de laatste radar beelden gaan bekijken. Ik zag dat de buien achter die regenbui aan het ontploffen waren.
Natuurlijk heb ik toen mijn fiets weer gepakt en naar het weiland gefietst. Toen ik daar kwam zag een arcus op me afkomen en hoorde al heel licht gerommel in de verte. Het gerommel was bijna continu te horen.
Vervolgens voelde ik de eerste spetters, de rommels werden ook steeds harder dus ben ik weer naar huis gereden, Ik was net op tijd terug want het begon hard te regenen en ook zat er hagel tussen. Af en toe zag ik een flitsje en de rommels waren bijna continu te horen (zie video hieronder)
Toen de bui voorbij was kwam al heel gauw de zon weer tevoorschijn en kreeg ik bijna een uur lang uitzicht op een prachtige CB in de verte
De rest van de middag was het heerlijk weer, met zon afgewisseld door vriendelijke cumulus wolken. Later in de middag kwam er nog een klein regenbuitje vanuit het ZW maar dat stelde weinig voor.
Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn foto verslag.