Wegens te weinig tijd en ook omdat het vorige topic overvol is geworden open ik weer een nieuw topic. Bovenste stukje is een korte vertaling van Estofex en daaronder vind u de Guidance.
Estofex
Verticale windschering is zwak vandaag in Europa, behalve in de Benelux/Duitse regio, maar dit blijft hoofdzakelijk beperkt tot de hogere niveaus (> 6 km, 15-25 m/s) en evenwijdig aan de koufront in N Duitsland. MLCAPE waarden zijn marginaal er is (ongeveer 150 J/kg), waardoor er kansen zijn voor grote hagel. Low level shear (0-1 km) is te zwak voor tornado's, hoewel de upper low boven Nederland en Engeland geïsoleerde spouts, tornado/trechterwolken zou kunnen gaan ontwikkelen.
Guidance
Een klein en vlak lagedrukgebied noord van de Wadden diept verder uit en trekt naar het noorden. Een andere hoogtetrog boven Zuidoost-Engeland en Bretagne met (onweers)buien, gekoppeld aan een koude put op 500 hPa en getriggerd door de linker jetuitgang, ligt vanochtend voor de westkust en trekt over ons land naar het oosten. Er achter bouwt een uitloper van het Azoren hoog op.
MODELBEOORDELING:
Grootschalig gezien is Hirlam consistent met de voorgaande run en de overige modellen wat druk-tendenzen. In de neerslagpatronen zitten boven ons land verschillen, maar dat is in dit soort convectieve situaties normaal.
BEWOLKING:
Overdag ogen de progtemps potentieel onstabiel. In de ochtend al convectie als bovenluchttrog passeert, daarna puur door oplopende temperatuur. Kans op vorming van turbulentie ST komende nacht klein.
NEERSLAG:
Enkele buien op de trog en weer onweerskansen (50-80%).
hoe laat is die trog er dan ongv??
EDIT: ik ben al de tel kwijt hoeveel onweerskansen we al gehad hebben.... )
Zou rond het middaguur over midden Nederland moeten liggen:
Ik zet de auto wel ff weg!
GFS verwacht vanmiddag anders nog een aardige bak met water
ff klikken
Edit: Jan was me voor ( met Hirlam dan ) | Gewijzigd: 11 juni 2011, 10:30 uur, door smarkie
Ik zet de auto wel ff weg!
Ik zou mn huis ook maar aan de kant zetten dan als ik jou was...
Camera mee vandaag, hoog duin opzoeken en hopen op een waterhoos, ik ben vrij!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Mooie foto hoor !
Ik was net ff op het strand van Zandvoort, en daar ook mooie luchten gezien
Camera mee vandaag, hoog duin opzoeken en hopen op een waterhoos, ik ben vrij!
Niet zo'n sterke tornado
Gewoon net sterk genoeg om de boom op te tillen en in een weiland verder op weer neer te gooien
ik kijk naar het westen zie idd mooie donkere lucht boven zee hangen
maar daar hebben we niet zo veel aan aangezien ik daar niet woon
maar idd dat we nog wat krijgen vandaag
gister zag t er ook zo leuk uit maar niks gehad