Het is onduidelijk waardoor de hefbrug naar beneden kon vallen. Er was sprake van een stroomstoring in het gebied en daarom werd de brug met een noodaggregaat omhoog gehesen, aldus een woordvoerster van de provincie.
Er zijn geen gewonden gevallen, maar het weg- en scheepvaartverkeer ondervindt grote hinder en is voor onbepaalde tijd gestremd. Dat hebben de politie en de gemeente gemeld.
Het wegverkeer wordt omgeleid via de Coenecoopbrug in Waddinxveen. De brug zou door de klap uit het lood hangen. Omwonenden en de winkeliers voelden de klap in hun winkels en huizen.
God
Peter van Mil en circa 25 collega’s kregen donderdag de schrik van hun leven, toen op 30 meter van hun schepen de hefbrug naar beneden stortte. ''We mogen God op onze blote knietjes danken dat het zo goed is afgelopen’’, zei Van Mil, operationeel directeur van Royal Van Lent Shipyard.
Van Mil kwam donderdagochtend rond half negen met drie schepen aan bij de hefbrug, maar kreeg te horen dat hij aan de wal van de Gouwe moest afmeren omdat de brug niet open kon vanwege een stroomstoring.
''Na korte tijd zagen we de brug heel langzaam omhoog komen en kregen we het sein dat we verder mochten varen. Toen we op 30 meter afstand waren, begon de brug langzaam te zakken en stortte vervolgens in razende vaart met een hoop geraas naar beneden.’’
Vaart
Volgens de directeur stuiterde de brug door de klap zeker weer een half meter omhoog. Sindsdien liggen de drie schepen van Van Mil afgemeerd. ''We hopen binnen enkele dagen verder te kunnen varen. We liggen op behoorlijke afstand, maar van verre afstand lijkt er hoog in de brug wat verbogen. Dat kan ook niet anders, gezien de vaart waarmee hij op de grond stuiterde.’’
Van Lent bouwt luxueuze jachten. De proefvaarten daarvan vinden altijd plaats in Rotterdam. Een duw- en sleepboot begeleiden de schepen daarbij.
Renovatie
De brug zou in maart 2012 worden gerenoveerd, staat op de site van de gemeente. De voorbereidingen op die werkzaamheden werden nu al uitgevoerd.
De elektrische en werktuigbouwkundige installaties van de hefbrug zijn aan het einde van hun technische levensduur en voldoen niet meer aan de nieuwste normen en richtlijnen, laat de gemeente weten.
[
Aandrijfsysteem vernieuwen
Het onderhoud zou moeten voorzien in onder meer het compleet vernieuwen van het aandrijfsysteem, (onder andere hijskabels, assen en tandwielen) en de elektrotechnische installatie, inclusief het besturingssysteem
Een woordvoerster van de provincie Zuid-Holland stelde dat het gaat om een brug uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Het is een Rijksmonument. In Boskoop en Alphen aan den Rijn staan dezelfde soort hefbruggen.
Inspecteren
''Die in Alphen is recent onder handen genomen. Ik kan me voorstellen dat we de andere twee bruggen wel gaan inspecteren'', aldus de zegsvrouw.
Het is nog onduidelijk hoe het ongeval precies kon gebeuren. De zegsvrouw kon evenmin aangeven of op de brug een veiligheidssysteem zit, die de val had moeten voorkomen.
bron : Nu.nl | Gewijzigd: 10 juni 2011, 19:38 uur, door Konijntje-Onweer