SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied tussen IJsland en Schotland trekt langzaam naar het noordwesten. Een hoogtetrog boven Zuidoost-Engeland en België passeert vanavond ons land. Een klein en vlak lagedrukgebied boven het zuiden van ons land gaat als gevolg van PVA verder uitdiepen en trekt noordwaarts. Vannacht ligt dit laagje boven het Waddengebied en trekt daarvandaan verder noordwaarts de Noordzee op. Een andere hoogtetrog boven Zuidwest-Engeland en Bretagne ligt morgenochtend tegen het zuidwesten van ons land en komt morgenmiddag boven de Duitse Bocht aan.
MODELBEOORDELING:
Grootschalig gezien is Hirlam consistent met de voorgaande run en de overige modellen. Wel zijn er op kleinere schaal duidelijke verschillen met de vorige run. Hirlam is aanzienlijk " rustiger" geworden met de ontwikkelingen nabij het uitdiepende en noordwaarts trekkende laagje. Deze run laat het laagje minder diep worden met als gevolg dat het te verwachten windveld op de zuidflank van het laag nu ook aanzienlijk minder sterk is. Hiermee is Hirlam weer aardig gelijk met de andere modellen. Toch blijft enige voorzichtigheid geboden. De gevolgen van een dergelijke bovenlucht forcering wil ook wel eens wat forser uitpakken dan de modellen laten zien.
Aandachtspunten.
WIND:
Hirlam wordt aangehouden. Dat betekent rond het zich boven ons land uitdiepende laagje een toenemende wind, in het noordwestelijk kustgebied en op het IJsselmeer tot 6 bft. Verder geeft TKE aan dat op de windruiming met name in het noorden van het land de wind ook tijdelijk flink aantrekt (30 kn). Overigens kunnen bij wat pittiger buien ook windstoten voorkomen van rond de 35 kn. HvH meldde zelfs 40 kn op een stevige bui. Ook morgen overdag tijdens buien kans op windstoten. Ivens komt met waardes van 30-35 kn.
BEWOLKING:
De CB's worden met name getriggerd door PVA aan de voorzijde van de hoogtetrog. De bewolking lijkt in de loop van de avond en nacht wat meer frontaal (en meer gelaagd) van aard te worden. In de loop van de nacht van het zuiden uit opklaringen. Morgen overdag ogen de progtemps behoorlijk onstabiel. In de ochtend al convectie als bovenluchttrog passeert, daarna puur door oplopende temperatuur. Later vannacht kans op vorming van turbulentie ST. Dwarsdoorsnedes geven lokaal enige indicatie.
NEERSLAG:
Vanavond buien, veelal geclusterd en soms met onweer en windstoten. Lokaal kan het even stevig regenen. Ook in deze run ligt het zwaartepunt van de neerslag vanavond en begin van de nacht boven en net ten westen van het land. Onweerskansen zijn voor vanavond en vannacht groot. Maar ook morgen overdag zijn de onweerskansen (50-80%) aanzienlijk.
NEERSLAG:
Vanavond buien, veelal geclusterd en soms met onweer en windstoten. Lokaal kan het even stevig regenen. Ook in deze run ligt het zwaartepunt van de neerslag vanavond en begin van de nacht boven en net ten westen van het land. Onweerskansen zijn voor vanavond en vannacht groot. Maar ook morgen overdag zijn de onweerskansen (50-80%) aanzienlijk.
Kijk hier wordt je toch blij van.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Dude... Ik snap je enthousiasme wel maar een post bij iedere donder en flits die je ziet is net iets te.
Zo wordt het voor de gene die de topic even niet volgen erg veel (nutteloze) pagina's doorlezen.
Iets minder zou niet erg zijn.
Ik zei omstreeks kwart voor 8 tegen me vader van, volgens mij gaan we wel wat bliksems zien, want de wolken waren zeer onstabiel.
enkele minuten later de 1e flitsen in de verte en uit het niets ontstond er een prachtige rolwolk voor de bui.
De flitsen werden steeds feller en toen de rolwolk over obdam trok was het onweer eruit.
Hier wel zeer veel regen gevallen uit de bui, met nu af en toe nog een goede inslag in de buurt ( inslag 300 meter van me huis af).
Nu wat lichte regen en op grote afstand wat gedonder.
Had ik dus echt niet meer verwacht vandaag, wel dat er buien kwamen maar niet van dit kaliber.
Toto zover het weer in Obdam