Twee dagen geleden al vermeld op twitter dat we in het weekend te maken konden krijgen met mogelijk onweer. Na het zien van de nieuwe Estofex, moest ik even op mijn koppie krabben. Had een level 1 totaal niet verwacht. Wel wordt er in hun tekst duidelijk vermeld dat het gaat om een marginale level 1. Een level 1 is afgegeven voor België en Nederland, vooral voor geïsoleerde grote hagel.
Ook in hun stukje wordt vermeld dat we te maken gaan krijgen met een hoogtetrog dat vanuit het (zuid)westen naar het noordoosten zal gaan trekken. De MLCAPE bedraagt 200-500 J/KG, de grootste kans op georganiseerd onweer ligt tussen 12 en 18Z (14.00 uur en 20.00 uur Nederlandse tijd). De DLS (Deep Layer Shear) ligt ongeveer rond de 20-25m/s, hierdoor is sterke opwaartse stroming mogelijk. Ook grote hagel en windstoten zijn mogelijk, de buien zullen na zonsondergang snel gaan afzwakken.
Helaas heb ik te weinig tijd om een heel stuk te gaan typen, ik hoop dat dit ook duidelijk genoeg is. Dit is een korte samenvatting van Estofex. | Gewijzigd: 9 juni 2011, 13:52 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Citaat van PA9JB Veldhoven, donderdag 9 juni 2011, 12:21 uur Jan, ondanks dat je weinig tijd hebt is het een duidelijk verhaal! bedankt voor de info en we gaan weer lekker now-casten op zaterdag!
Vrijdag!
| Gewijzigd: 9 juni 2011, 12:23 uur, door Tyshane
Ook in hun stukje wordt vermeld dat we te maken gaan krijgen met een hoogtetrog dat vanuit het (zuid)westen naar het noordoosten zal gaan trekken. De MLCAPE bedraagt 200-500 J/KG, de grootste kans op georganiseerd onweer ligt tussen 12 en 18Z (14.00 uur en 20.00 uur Nederlandse tijd). De DLS (Deep Layer Shear) ligt ongeveer rond de 20-25m/s, hierdoor is sterke opwaartse stroming mogelijk. Grote hagel en windstoten zijn mogelijk, de buien zullen na zonsondergang snel gaan afzwakken.
Ok het zou mooi zijn als ook de kenners op tijd laten weten waar de kans het grootst is in Noord NL (grens Duitsland) dat er fikse onweersbuien gaan ontstaan
Ik wil morgen echt een poging doen een multicel te pakken te krijgen
Misschien net over de grens met Duitsland? Ook altijd grotere kans toch?
Misschien andere chasers uit Noord NL die morgen gaan, laat ff weten dan | Gewijzigd: 9 juni 2011, 12:27 uur, door erik0248
KORTOM TOP DAG?!
Ik wil morgen echt een poging doen een multicel te pakken te krijgen
Misschien net over de grens met Duitsland? Ook altijd grotere kans toch?
Misschien andere chasers uit Noord NL die morgen gaan, laat ff weten dan
denk dat je beter naar het westen kan gaan,.. Volgens mij trekt dat nding langs de kust
ik ook niet, die kaartjes die ik erop zette verspringen steeds
Iedereen raakt gewoon in de war, omdat dit het zoveelste kansentopic al is