Groetjes Lynette
noorden van Duitsland.. bedoel je daar mee Flensburg/Kiel, Lubeck, Rostock?
Maar het lijkt er op dat er in het noorden van nederland je een goede kans gaat krijgen als er genoeg activiteit is (denk aan pieterburen, eemshaven) en met vrij zicht naar het noorden toe..
ik ben reuze benieuwd naar je mogelijke foto's/verslag
Update: volgens spaceweather komt de CME op 14:17 UT aan (+/- 7 uur speling)..
Enige wat een probleem (kan) vormen is de bewolking.
Lets hope for the best!
Voor het noord(oost)en ziet het er in ieder geval goed uit:
Bron: KNMI | Gewijzigd: 24 januari 2012, 11:47 uur, door Diem
http://www2.nict.go.jp/y/y223/simulation/realtime/index.html
ik heb er niet zoveel verstand van.. Maar vind t wel interessant
Alhoewel google het een en het ander duidelijk maakt. Is iemand die er wel verstand van heeft
soms makkelijker..
Maar het lijkt er op dat er in het noorden van nederland je een goede kans gaat krijgen als er genoeg activiteit is (denk aan pieterburen, eemshaven) en met vrij zicht naar het noorden toe..
ik ben reuze benieuwd naar je mogelijke foto's/verslag
Update: volgens spaceweather komt de CME op 14:17 UT aan (+/- 7 uur speling)..
het word misschien nog wel een ritje Denemarken of verder.. Als er niet onderweg slecht bericht mocht komen dat de KP zodanig gedaalt is..
je kan me tot de grens van NL volgen op twitter als je dat heb Foto en filmverslag komt er dan zeker!!
Groetjes Lynette
je kan me tot de grens van NL volgen op twitter als je dat heb Foto en filmverslag komt er dan zeker!!
Groetjes Lynette
Wow cool! ik ga je zeker volgen
Ja ik heb een twitter, maar ook alleen voor aurora info hoor ..
ik heb iig geen idee, ik kijk gewoon lekker op spaceweather.com en op magnetometer van kiruna (http://www.irf.se/Observatory/?link[Magnetometers]=Data)
*edit
en ow ja, ik volg natuurlijk helioswatch,poollicht,noorderlicht op twitter | Gewijzigd: 24 januari 2012, 13:06 uur, door Roan
Ik heb een filmpje gemaakt van gisteren 12:00 tot vanmorgen 10:00. Eerst zie je nog druk op het magnetische veld van een eerdere kleinere uitbarsting, maar vanaf 5:00 UTC wordt het weer rustig... stilte voor de storm
Ik zal nog zo'n filmpje maken nadat de CME is aangekomen.
ik heb er niet zoveel verstand van.. Maar vind t wel interessant
Alhoewel google het een en het ander duidelijk maakt. Is iemand die er wel verstand van heeft
soms makkelijker..
Ah, ik had niet gezien dat de link al gepost was.
Hoe het er nu uit ziet is volstrekt normaal. Als de CME straks aankomt zullen de lijntjes in het vakje linksboven flink anders lopen en zal in het blauwe vakje de druk (pressure) geel, rood en zelfs wit uitvallen
Mij lijkt het juist wel mooi om ook een deel van het dorp op de foto te hebben en daarboven dan het poollicht. Ik weet niet in hoeverre strooilicht een spelbreker kan zijn?
Mij lijkt het juist wel mooi om ook een deel van het dorp op de foto te hebben en daarboven dan het poollicht. Ik weet niet in hoeverre strooilicht een spelbreker kan zijn?
Het probleem met omgevingslicht is de sluitertijd, aangezien in NL het noorderlicht niet zo fel zal worden moet je gebruik maken van lange sluitertijden.. In Nederland zul je met omgevingslicht met het blote oog geen noorderlicht kunnen zien, misschien als het helemaal donker is, gelukkig hebben we een camera met een lange sluitertijd en die ziet ineens allemaal kleuren
maar goed om het verhaal niet te lang te maken, als de CME erg sterk is, heb je misschien er niet heel erg veel last van van strooilicht..
Ik ben in IJsland ook gewoon in Reykjavik gebleven (zie resultaat hieronder)
Ik ga het er maar op wagen denk ik. Als het een beetje dampig is gaat het niks worden daar, dan zoek ik wel even een ander plekje op.
Voordeel van deze locatie is ook dat er een bankje staat
Hoe kan ik het beste mijn ISO instellen? | Gewijzigd: 24 januari 2012, 14:55 uur, door Duitje
Ja ik heb een twitter, maar ook alleen voor aurora info hoor ..
ik heb iig geen idee, ik kijk gewoon lekker op spaceweather.com en op magnetometer van kiruna (http://www.irf.se/Observatory/?link[Magnetometers]=Data)
*edit
en ow ja, ik volg natuurlijk helioswatch,poollicht,noorderlicht op twitter
Je kan natuurlijk ook gewoon de magnetometer in Eindhoven raadplegen hoe de condities zijn in NL.
Iemand een idee hoe laat de deeltjes aankomen?
Hier in NL, ISO800 diafragma 2.8 (als je zo laag hebt) sluitertijd 20sec, maar om ruis te voorkomen kun je ook ook 400 of 200 proberen, maar sluitertijd word dan wel vrij lang...
je moet er ook wat mee spelen hoor..
Als je in het hoge noorden bent, is het het mooist om zo kort mogelijke sluitertijd te nemen, anders krijg je een smeer ipv mooie banden, in NL zul je het alleen maar boven de horizon zien!
Succes aan iedereen vanavond die op pad gaan! (ik ga zelf misschien ook nog wel even net buiten Assen een plekje zoeken)
Tja.. Als we dat in NL zien.... dan heb je geen droom meer om ooit het noorderlicht nog te zien in die mate! Dan is het niet zo uniek meer dan dat het nu is!
het gaat waarschijnlijk net beginnen, de EPAM toont al een stijging!
Deze foto is niet meer beschikbaar
| Gewijzigd: 24 januari 2012, 15:34 uur, door Roan
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
En daarmee bedoelde je de kringen in het midden van de foto?? Heb ze toevallig net nog bekeken en dat viel me op
Ik hoop dat het voor mij vanavond niet te laat wordt met werken hier in Assen, wil het evt. Aurora Borealis wel eens waarnemen boven NL. Hoop dat o.a. de Kp uitslaat naar 9, dan is de kans groot dat het niet alleen boven de horizon te zien is. | Gewijzigd: 24 januari 2012, 16:10 uur, door arjanbruggink
Ik hoop dat het voor mij vanavond niet te laat wordt met werken hier in Assen, wil het evt. Aurora Borealis wel eens waarnemen boven NL. Hoop dat o.a. de Kp uitslaat naar 9, dan is de kans groot dat het niet alleen boven de horizon te zien is.
Ja, die ja! Tenminste... ik hoop dat het het uv-filter was en niet de lens!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!