heb je ze geteld? en bedoel je alleen wat je vanaf de aarde kunt zien (dus op spaceweather)
of allemaal.. ik ben reuze beniewd hoe je aan deze info komt
of allemaal.. ik ben reuze beniewd hoe je aan deze info komt
Ik heb ze allemaal geteld op http://www.poollicht.be/ daar staat altijd het aantal wat je vanaf de aarde kunt zien.
Het zijn er ondertussen wel weer wat minder geworden, maar nog een mooi aantal.
cool!! Ach op bijna 70 graden noord is nagenoeg altijd noorderlicht te zien (als het maar helder is) ikzelf heb een noorderlichtreisje naar noord-lapland (68.5 graad NB) in maart..
Mijn keuze om niet naar Tromso te gaan is dat het daar vaker bewolkt weer is dan het 'binnenland' van lapland en dat zou zonde zijn
Dat is dan ook mijn grootste zorg..aan de andere kant staat omg Tromso ook weer bekend als een van de beste plekken voor het noorderlicht dus tja...We zitten ook 2 dagen op kvolaya op een lokatie die de het de gok bijna waard maakt (fingers crossed).
Situatie:
Op 9 november zagen we twee M klasse uitbarstingen op de zon met beide een M-1 sterkte afkomstig van zonnevlekkengroep 1342-1243. Bij beide uitbarstingen is een CME vrijgekomen die naar de Aarde gericht is. Op zich is dit allemaal veel te weinig voor echte poollichtkansen. Zeker de eerste CME zal bijna niet merkbaar zijn als deze aankomt.
Wat maakt het nu speciaal?
De laatste M1 klasse uitbarsting was een filamentuitbarsting die lang aanhield en zo veel plasma de ruimte in slingerde. De vertreksnelheid lag ook aanzienlijk hoog (tussen 700 en 1000km/sec) en het was een full-halo CME (wat dus wil zeggen dat het richting Aarde komt.
Gelet op voorgaande ontstaat er een poollichtkans voor de Lage Landen
Poollichtkans verwachtingen
Verwacht geen gigantisch spektakel! Het zal sowieso nowcasten worden waarbij we pas op het moment dat de CME aankomt op Aarde gaan kunnen zien of we kans hebben op poollicht. Om toch al een idee te hebben maken we hier onze voorspelling bekend:
Verwachte aankomsttijd: Nacht van 11 op 12 november, vermoedelijk rond middernacht
Verwachte impactsnelheid zonnewind: 500km/sec
Verwachte Kp index: 6
Bron: spaceweatherlive/poollicht
is er vanacht nu kans op poollicht in belgie en nederland ? : )
Het wordt nogal nowcasten. Ook zal de volle maan een hele grote spelbreker zijn.
Hier kun je het live volgen. Die 0% zal straks wel opgeschroefd worden
ik wordt namelijk van die link niet superveel wijzer en vraag me af of de verwachting nog steeds 6 is.
Gr
Niels
Kp index staat momenteel op 1, niks te zien hier dus.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
zaterdag is een full halo CME afgeschoten gedeeltelijk richting de aarde. Het had waarschijnlijk een vertreksnelheid van 930km/s (3,3 mln km/h). Als dit echt deze vertreksnelheid had, dan zal het vanavond om 17:30 UT op aarde aankomen. De kansen voor NL, zijn echter maar klein, nowcasten dus
http://iswa.gsfc.nasa.gov/downloads/201111...nim.tim-den.gif | Gewijzigd: 28 november 2011, 16:35 uur, door Roan
zaterdag is een full halo CME afgeschoten gedeeltelijk richting de aarde. Het had waarschijnlijk een vertreksnelheid van 930km/s (3,3 mln km/h). Als dit echt deze vertreksnelheid had, dan zal het vanavond om 17:30 UT op aarde aankomen. De kansen voor NL, zijn echter maar klein, nowcasten dus
http://iswa.gsfc.nasa.gov/downloads/201111...nim.tim-den.gif
Thanks Roan, ik was al benieuwd wat de mogelijkheden waren, ik had gisteren dit mailtje gekregen en wist niet helemaal wat de mogelijkheden waren voor eventueel noorderlicht of iets anders..
Gisteren gebeurde er op de zon een kleine maar zeer eruptieve filamentuitbarsting net ten westen van zonnevlekkengroep 1353. Bij deze uitbarsting was een zeer heldere coronale massa uitstoot (CME) zichtbaar die gedeeltelijk naar de Aarde is gericht. De impact van de magnetische wolk wordt in de avond/nacht van 28 op 29 november verwacht. Het IMF zal ook zuidwaarts draaien waardoor een zware geomagnetische storm mogelijk is met een poollichtkans (20%) voor de Lage Landen.
Maar dat zal dus niet zoveel zijn??
Groetjes Ilona.
Gisteren gebeurde er op de zon een kleine maar zeer eruptieve filamentuitbarsting net ten westen van zonnevlekkengroep 1353. Bij deze uitbarsting was een zeer heldere coronale massa uitstoot (CME) zichtbaar die gedeeltelijk naar de Aarde is gericht. De impact van de magnetische wolk wordt in de avond/nacht van 28 op 29 november verwacht. Het IMF zal ook zuidwaarts draaien waardoor een zware geomagnetische storm mogelijk is met een poollichtkans (20%) voor de Lage Landen.
Maar dat zal dus niet zoveel zijn??
Groetjes Ilona.
het is net op aarde terecht gekomen! Op de webcams in scandinavie is het licht al te zien!
Het moet echter wel meer gaan 'stormen' willen we het hier ook te zien krijgen
hier links naar de verschillende webcams..
http://www.lappilapland.be/poollicht-live-webcams.html
| Gewijzigd: 28 november 2011, 23:18 uur, door Roan
Nu las ik op spaceweather.com dat:
This morning, Jan. 23rd around 0359 UT, big sunspot 1402 erupted, producing a long-duration M9-class solar flare. The explosion's M9-ranking puts it on the threshold of being an X-flare.
Zouden we dan in Nederland ook wat kunnen zien?
Nu las ik op spaceweather.com dat:
This morning, Jan. 23rd around 0359 UT, big sunspot 1402 erupted, producing a long-duration M9-class solar flare. The explosion's M9-ranking puts it on the threshold of being an X-flare.
Zouden we dan in Nederland ook wat kunnen zien?
Dan moeten alle parameters voor onze breedtegraad wel goed zijn, KP van minstens 7, de Bz (richting magn. veld) moet zuidelijk zijn, Kiruna Magnetogram moet lager als -1300 zijn, enz. En uiteraard: Onbewolkt en geen storend maanlicht.
- Er is een nieuwe maan, en die ook nog eens om 20:00 uur ondergaat..
- Onbewolkt, tja dat gaat vrij lastig worden.. de vooruitzichten zijn niet goed.
*EDIT
- De voorspelling is dat morgenavond de CME op aarde is.. wat betreft de wolkenvelden, het noorden van het land kan waarschijnlijk af en toe genieten van een wolkenloos dek. Nu nog wachten op de CME impact | Gewijzigd: 23 januari 2012, 16:25 uur, door Roan
Groetjes Lynette