Tijdens de maansverduistering in 2007 was de maan ook rood.
De totale maansverduistering die vanaf gisteravond 21.50u zichtbaar was in ons land, is maar door weinig Nederlanders waargenomen. Op veel plaatsen was het te bewolkt om het natuurfenomeen te aanschouwen.
Bij een maansverduistering komt de aarde tussen de maan en de zon in te staan, waardoor het zonlicht wordt geblokkeerd. Dat was gisteravond het geval. De zon ging om 21.57 uur onder en de maanschijf verscheen aan de horizon, in zuidoostelijke richting. Vanaf 23.03u begon de maan weer beperkt zichtbaar te worden. Om 0.02 uur was de volle maan weer helemaal te zien zoals gebruikelijk.
Rode gloed
De maanschijf had een donkerrode gloed die werd veroorzaakt door de weerkaatsing van het beetje zonlicht dat wel door de aardatmosfeer viel. Dit zonlicht werd gebroken en bereikte het maanoppervlak alsnog. In het centrum en het oosten van het land waren de meeste opklaringen. Inwoners van veel plaatsen in Brabant en Limburg konden de maansverduistering daardoor vrij goed zien en fotograferen. Ook in Amsterdam en Utrecht werden waarnemingen gemeld. Op Facebook en Twitter spraken mensen vannacht van een schitterend spektakel, al waren de meesten teleurgesteld dat ze de eclips niet konden zien of dat wolken het zicht beperkten.
Herkansing
Ook in een groot deel van Europa en Azië was de maansverduistering goed zichtbaar. Op sommige plaatsen duurde dit maar liefst 100 minuten, wat langer is dan de maansverduistering van 11 jaar geleden. Voor wie de maansverduistering gemist heeft, is er een herkansing, maar dat vergt wel wat geduld. Pas in 2015 is er weer een volledige maansverduistering. Op 10 december van dit jaar is er wel een gedeeltelijke eclips te zien.
[sub]Bron: AD | Gewijzigd: 12 mei 2017, 11:03 uur, door Joyce.s
Camera: Panasonic DMC fz18 Lumix
Stand automatisch(omdat ik er nog niet zoveel verstand van heb) | Gewijzigd: 16 juni 2011, 10:37 uur, door JPP
Camera: Panasonic DMC fz18 Lumix
Stand automatisch(omdat ik er nog niet zoveel verstand van heb)
Netjes.
*artikel.......*
Best wel uitzonderlijk dus, dat er door leden van Onweer-Online toch foto's gemaakt zijn en hier geplaatst zijn en of nog geplaatst gaan worden.
alleen had ik niet het juiste materiaal voor goede foto's
Onweersdagen: 0
dat maakt het voor ons toch stukken minder zuur dat we het hebben gemist!
Wij hebben uiteindelijk nog een klein stukje tussen de wolken door van de al weer uit de schaduw komende maan kunnen zien. Niets roods helaas alleen wel lekker fel. Foto's zijn niet echt bijzonder. Dat kleine stukje wat we konden zien heb ik niet bewegingloos kunnen vastleggen. (In de stand die ik wilde gebruiken bleek dat ik hem vrij lang moest indrukken voor hij werkelijk een foto maakte. daardoor een beetje bewogen. Maar goed ik ben dan ook aan het experimenteren met mijn nieuwe camera. (Sony Nex3)
Gelukkig zijn er anderen die wel de maan hebben kunnen zien en mooi hebben kunnen vastleggen. Dank daarvoor!!